"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Overløb larmer uanset hvad jeg gør

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
Holmeren
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 123
Tilmeldt: man 4. apr 2016 17:30
7
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: København Ø
Kontakt:

Overløb larmer uanset hvad jeg gør

Indlæg af Holmeren »

Godaften folkens

Jeg har et problem med mit overløb, for det larmer helt åndsvagt meget :(

Jeg har prøvet alt fra lige rør med hul for toppen og alverdens indstillinger af pumpen, til hul-rør og nu durso med forskellige typer hul i toppen, og intet hjælper

Jeg køre mit overløb direkte ned i min rollermat via et lodret rør ned, 90graders bøjning til siden og derefter 90graders bøjning hen i rollermatten. Alt er lavet i 25mm PVC.
Min Tunze 2500L retur står skruet helt ned og kuglehanen på nedløb er lukket 5 grader ca.. åbner jeg mere, så bliver larmen sindsyg, og lukker jeg mere, så flyder det over. Så kan jeg jo vælge at åbne mere for kuglehanen og skrue mere op for pumpen, men et enkelt hak mere på fronten af pumpen og en helt åben kuglehane = et akvarie der flyder over :S

Sætter jeg derimod en slangestuds på dursoen og stikker en finger for hullet, så skal jeg love for der er flow i røret, og så tømmer den mere end pumpen kan skrue.. igen.. skur mere op for pumpen så, men det resultere så i at akvariet igen flyder over.. How the freak fikser jeg det her ?! :G :biggrin:

Håber i forstår hvad jeg mener, ellers må jeg lige supplere med lidt billeder så i kan se opbygningen :)

Mvh


Trigon350 - RedSea Reefer170
http://Www.Cnv-smeden.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
Gulkan
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 684
Tilmeldt: ons 1. maj 2013 20:41
10
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2013

Re: Overløb larmer uanset hvad jeg gør

Indlæg af Gulkan »

Ja jeg tror et par billeder vil hjælpe. :-) har du to nedløb og hvor er det det larmer??

Mvh.
Esben


1000 l fra den 6/1-2019
Brugeravatar
Holmeren
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 123
Tilmeldt: man 4. apr 2016 17:30
7
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: København Ø
Kontakt:

Re: Overløb larmer uanset hvad jeg gør

Indlæg af Holmeren »

Jeg har et hoved nedløb og et sikkerhedsrør, men sikkerhedsrøret fungere ikke lige nu, så kuglehanen er lukket :) det kommer fra hovedrøret :)

https://imgur.com/2rq2124" onclick="window.open(this.href);return false;


Trigon350 - RedSea Reefer170
http://Www.Cnv-smeden.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
11
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Overløb larmer uanset hvad jeg gør

Indlæg af MoG »

Det vil være lettere med lidt fotos .. :wink:

Kan du ikke lade lidt vand rende i sikkerhedsrøret? Det gjorde jeg selv .. hvis man lige finder det sweet-spot, hvor der render lidt vand i sikkerhedsrøret, så virkede det hos mig


Morten
Brugeravatar
Holmeren
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 123
Tilmeldt: man 4. apr 2016 17:30
7
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: København Ø
Kontakt:

Re: Overløb larmer uanset hvad jeg gør

Indlæg af Holmeren »

MoG: Det er der kommet i mit svar hvis i klikker på linket :) Jeg kan ikke få HTML koden til at vise billedet i tråden til at virke, den laver bare broken link :/


Trigon350 - RedSea Reefer170
http://Www.Cnv-smeden.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Overløb larmer uanset hvad jeg gør

Indlæg af Carsten »

Hvorfor oploader du så ikke bare billedet direkte til forum?


Gulkan
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 684
Tilmeldt: ons 1. maj 2013 20:41
10
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2013

Re: Overløb larmer uanset hvad jeg gør

Indlæg af Gulkan »

Holmeren skrev:Jeg har et hoved nedløb og et sikkerhedsrør, men sikkerhedsrøret fungere ikke lige nu, så kuglehanen er lukket :) det kommer fra hovedrøret :)

https://imgur.com/2rq2124" onclick="window.open(this.href);return false;


Jamen hvis du for lave dit sikkerheds rør så du har et lavt hoved rør og så det høje sikkerheds rør. Og så lukker du for hovedret så der løber så lidt vand som muligt i det høje. Så vil jeg påstå du kan indstille det så det er lydløst.
Vedhæftede filer
Her har du mit. Jeg har på det høje limet et stort rør udover i toppen så bølgerne ikke plasker i røret. Det er Helt stille
Her har du mit. Jeg har på det høje limet et stort rør udover i toppen så bølgerne ikke plasker i røret. Det er Helt stille


1000 l fra den 6/1-2019
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Overløb larmer uanset hvad jeg gør

Indlæg af charlie saltvand »

Som Gulkan skriver, du skal bruge dit nød rør også. Sæt retur pumpen på det flow du vil have, indstil hane på hoveddør, så det næææsten kan følge med, bare lige så der siver lidt van ned gennem nød røret. Det har virket i alle mine akvarier.


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
11
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Overløb larmer uanset hvad jeg gør

Indlæg af MoG »

Holmeren skrev:MoG: Det er der kommet i mit svar hvis i klikker på linket :) Jeg kan ikke få HTML koden til at vise billedet i tråden til at virke, den laver bare broken link :/

Den blev lige overset! :wink:

Men som jeg skrev - find det sweet-spot hvor der lige render lidt vand i sikkerhedsrøret - som gulkan og Charlie også skriver .. det kan godt være lidt tricky at ramme, men det er muligt ! :biggrin: og det vil højst sandsynligt afhjælpe dit problem med alt det larm..

Du kan jo altid rette røret til, hvis det enten plasker eller vandstanden er for høj i overløbet, så der ikke er træk nok i overfladen..


Morten
Brugeravatar
Holmeren
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 123
Tilmeldt: man 4. apr 2016 17:30
7
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: København Ø
Kontakt:

Re: Overløb larmer uanset hvad jeg gør

Indlæg af Holmeren »

Jamen det lyder som det jeg skal prøve! :) Det giver god mening at det lige render meget stille og tager det som hovedrøret ikke kan klare!

Skide godt drenge, jeg forsøger mig lidt frem og i får en update når det er prøvet! Takker!


Trigon350 - RedSea Reefer170
http://Www.Cnv-smeden.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Ditzel
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 27
Tilmeldt: ons 25. jul 2018 07:54
5
Postnummer: 5450 Otterup
Saltvand siden?: 2018
Geografisk sted: Nordfyn

Re: Overløb larmer uanset hvad jeg gør

Indlæg af Ditzel »

Jeg havde også meget larm (plasken) fra mit overløbsrør ned til sumpen. Det hele var lavet med 32mm rør sat sammen af forskellige vinkler og lige stykker. Jeg fandt ud af at der kom lidt mere støj til, hver gang vandet passerede en af samlingerne og dannede turbulent flow, så da jeg skiftede hele møget ud med et langt stykke klar, bøjelig slange blev det helt stille. I gennem den klare slange kan jeg se, at vandet løber med næsten perfekt laminært flow nu. Lidt som i en vandrutchebane.
Bare noget du kunne overveje...


Juwel Trigon 350, 45L hjemmebygget 5-kantet sump, Maxspect R420R 180W, Tunze 9004, Jebao DCW-2000.
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"