"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Temperaturstyring

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4007
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Temperaturstyring

Indlæg af Engelquist »

Styring af temperatur/blæser og varmelegeme...
Hvad kan i anbefale?
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
kalmar
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 271
Tilmeldt: man 3. apr 2017 21:47
7
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2017

Re: Temperaturstyring

Indlæg af kalmar »

GHL Profilux :-)
Lars
Red Sea Reefer 350, Razor R420R 300W 16K, Red Dragon Mini 2500, Tunze cirkulation, BK180 skummer, GHL Profilux 3.1ex, GHL Doser 2
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4007
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Temperaturstyring

Indlæg af Engelquist »

Ønsker ikke en computer, men noget ala dette, blot med mulighed for at styre både blæsere og varmelegeme:
https://decocean.dk/teknik/8183-tempera ... set-c.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
mathias6200
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 286
Tilmeldt: lør 23. maj 2015 19:38
8
Postnummer: 6400 Sønderborg
Saltvand siden?: 2014
Kontakt:

Re: Temperaturstyring

Indlæg af mathias6200 »

https://www.shop-meeresaquaristik.de/He ... 13676.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Den virker ret godt og kan se de har opgraderet den, så den ikke kun tænder og slukker med 1 grad men 0,1 grads intervaller
Innovative Marine 20 fusion

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=85817" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
T-Horn
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 74
Tilmeldt: lør 17. feb 2018 18:25
6
Postnummer: 8450 Hammel
Saltvand siden?: 2018

Re: Temperaturstyring

Indlæg af T-Horn »

Aqua medic styring ser fin ud ! Kan ikke anbefale fish-street blæser styring, da den ved target temperatur tænder og slukker blæser med få sekunders mellemrum. Der er åbenbart nærmest ingen forskel på tænd og sluk temperatur i den enhed. Det er pænt træls at høre på evindelige start/sluk og nok heller ikke godt for blæserene.
magma111
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 231
Tilmeldt: søn 2. okt 2011 00:16
12
Postnummer: 9382 Tylstrup
Saltvand siden?: 2007

Re: Temperaturstyring

Indlæg af magma111 »

billig og klarer hvad du søger
https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R ... ontroller+" onclick="window.open(this.href);return false;

fik lige læst data bladet på den
https://www.homebrewbuilder.co.uk/stc10 ... ctions.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

den kan kun styre enten køl eller varme dette skal du altså selv skifte i mellem
men byg 2 stk i en elboks sammen med 2 stikkontakter og du har styring til både køl og varme for omkring 200 kr
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4007
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Temperaturstyring

Indlæg af Engelquist »

Tak for jeres svar.
Controlleren fra aqua medic- hvad er erfaringerne med den?
Når der kun er 0,1 grads interval, tænder og slukker den så konstant?
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
mathias6200
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 286
Tilmeldt: lør 23. maj 2015 19:38
8
Postnummer: 6400 Sønderborg
Saltvand siden?: 2014
Kontakt:

Re: Temperaturstyring

Indlæg af mathias6200 »

Altså jeg har den gammel aqua medic og den har kun 1 grads interval . Det betyder hvis du siger vandet skal være 25 grader varmt med 1 grads interval, varmer den vandet til 25 grader, slukker og tænder først igen når vandet er 24 grader. Tænker at den nye kun lader vandet komme ned på 24,9 og så varmer igen. Det ville jo give meget mere stabilitet
Innovative Marine 20 fusion

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=85817" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
T-Horn
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 74
Tilmeldt: lør 17. feb 2018 18:25
6
Postnummer: 8450 Hammel
Saltvand siden?: 2018

Re: Temperaturstyring

Indlæg af T-Horn »

Fra Aqua medic - Den arbejder med ½ grad mellem tænd og stop

Example: The setpoint is set to 25° C, the cooling and heating control precision at 0.5° C. As soon as the temperature rises to 25.5° C (setpoint + control precision) the cooling unit starts. As soon as the temperature drops below the setpoint (here 25° C) the cooling unit will stop. If the temperature drops to 24.5° C (setpoint - control precision) the heating unit starts. As soon as the temperature rises more than to the setpoint (here 25° C) the heating unit will stop.
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3733
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Temperaturstyring

Indlæg af charlie saltvand »

Det er fint med noget hvor intervallet fx er en halv grad, da det ellers vil stå og tænde og slukke konstant. Det er én af fordelene ved fx Apex som jeg bruger at du selv kan definerer div tolerancer og oven i det lægge yderlige “forsinkelser” osv, som jeg fx bruger ved forskellige flydekontakter osv.

Den fra aqua medic ser fin ud, hvis du ikke vil ud i “computeren”....
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1949
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Temperaturstyring

Indlæg af Mikas »

Med er det nødvendigt med sådan en kontroller?
Gør det den store forskel?

Ofte når jeg har været ud og dykke koraller der kan man da ofte tydeligt mærke hvordan temperaturerne skifter konstant hver gang der kommer en bølge ude fra det åbne hav.
koraller må da være vant til at vandet skifter?
Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Temperaturstyring

Indlæg af PoulD »

Jeg forstår ikke helt hvorfor der skulle være konstant tænd og sluk ved mindre end 0,5 grad hysterese? Med mindre føleren placeres ualmindelig kvajet bør der i praksis være signifikant længere tid end blot nogle få sekunder imellem tænd/sluk, ved en hysterese på 0,1 grad C.

At opvarme eller afkøle 1L vand 1 grad kræver en energi på 4,186 KJ. At opvarme 250L vand 0,1 grad kræver således en energi på 104,65 KJ, svarende til 0,029 KWh. Ved et varmelegeme på 150 watt tager det mere end 5 minutter at "forbruge" 0,029 KWh. I praksis vil det endda tage længere tid da udregningen forudsætter, at vandet slet ikke afkøles af omgivelserne.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4007
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Temperaturstyring

Indlæg af Engelquist »

Mikas skrev:Med er det nødvendigt med sådan en kontroller?
Gør det den store forskel?

Ofte når jeg har været ud og dykke koraller der kan man da ofte tydeligt mærke hvordan temperaturerne skifter konstant hver gang der kommer en bølge ude fra det åbne hav.
Så koraller må da være vant til at vandet skifter?
Det har du ret i- jeg har boet i Queensland, Australien og dykket rigtigt meget i barrier reef i 5 år. Temperaturene svingede små 10 grader fra vinter til sommer, nede ved Brisbane. Der dykkede vi meget ved et rev ,der hed Flinters Reef, der bugnede med flotte acroporaer.

Og sandt at sige har jeg aldrig gjort meget ud af temperatur styring i de (efterhånden) mange år jeg har rodet med saltvand- faktisk har den eneste styring været stuetemperaturen, så mine baljer har altid svinget imellem 23-24 grader om vinteren og 26-27 grader om sommeren- men da jeg har købt for en mindre formue i sps'er, er jeg begyndt at blive mere hysterisk med stabilitet end tidligere- derfor tænker jeg at min temperatur skal holdes stabilt på 25-26 grader, sammenholdt med stabile værdier på de tre hellige, for at holde mine sps'er så robuste og sunde, som det er muligt...

Det er muligt at det er spild af penge og energi...og i sidste ende ikke gør den store forskel- men noget skal formuen jo bruges på :beer:
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1949
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Temperaturstyring

Indlæg af Mikas »

Men virker termostaten i et varme legeme ik godt nok til at kunne holde temperaturen til 25-26 grader?
Og om sommer skal der vel i virkeligheden en køler på for at kunne køle det nok ned til man kan holde den stabil?
Hos mig er det dejligt nemt . Der kører varme legemet hele året da min aircon sørger for en ordenlig rum temperatur :p
Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4007
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Temperaturstyring

Indlæg af Engelquist »

Mikas skrev:Men virker termostaten i et varme legeme ik godt nok til at kunne holde temperaturen til 25-26 grader?
Og om sommer skal der vel i virkeligheden en køler på for at kunne køle det nok ned til man kan holde den stabil?
Hos mig er det dejligt nemt . Der kører varme legemet hele året da min aircon sørger for en ordenlig rum temperatur :p
Jo... termostaten i et varmelegeme kan godt holde temperaturen stabil- men jeg har hørt for mange historier om termostater der er stået af og korallerne er blevet kogt af et varmelegeme der kørte nonstop- så det tør jeg ikke stole på... ( og så kan de jo heller ikke køle :-) )
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1949
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Temperaturstyring

Indlæg af Mikas »

Ah okay så er jeg med :)
Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Brugeravatar
TroJanRds
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 500
Tilmeldt: tors 10. apr 2008 17:02
16
Postnummer: 8900 Randers
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Randers

Re: Temperaturstyring

Indlæg af TroJanRds »

billig DIY udgave hvis man kan bruge en loddekolbe og et multimeter

http://www.instructables.com/id/Arduino ... ontroller/
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
17
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Temperaturstyring

Indlæg af StarF »

Jeg har sådan en her liggende, ubrugt:

http://www.elitech.uk.com/product/ATC_8 ... m_206.html" onclick="window.open(this.href);return false;

150kr.
Brugeravatar
kalmar
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 271
Tilmeldt: man 3. apr 2017 21:47
7
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2017

Re: Temperaturstyring

Indlæg af kalmar »

Jeg startede mit nuværende akvarie med et nyt varmelegme og det kørte fint på 26 grader i et halvt års tid, men pludslig lå temperaturen på 26.5 og kort efter 27+. I mellemtiden havde jeg så fået en profilux, så jeg skuede op for termostaten på varmelegnet, sætte styring over computeren og har kørt med det siden, klippestabilt.
Lars
Red Sea Reefer 350, Razor R420R 300W 16K, Red Dragon Mini 2500, Tunze cirkulation, BK180 skummer, GHL Profilux 3.1ex, GHL Doser 2
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3791
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Temperaturstyring

Indlæg af crazy seahorse »

kalmar skrev:Jeg startede mit nuværende akvarie med et nyt varmelegme og det kørte fint på 26 grader i et halvt års tid, men pludslig lå temperaturen på 26.5 og kort efter 27+. I mellemtiden havde jeg så fået en profilux, så jeg skuede op for termostaten på varmelegemet, sætte styring over computeren og har kørt med det siden, klippestabilt.
Jeg kører på samme måde - også med profilux. Akvariet står i kælderen, så problemet er mest hvis termostaten i varmelegemerne skulle svigte og det klarer computeren.
Er der en bestemt grund til at du ikke vil have en computer? Den kan bruges til en mængde andre ting på akvariet udover styring af temperaturen.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4007
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Temperaturstyring

Indlæg af Engelquist »

crazy seahorse skrev:
kalmar skrev:Jeg startede mit nuværende akvarie med et nyt varmelegme og det kørte fint på 26 grader i et halvt års tid, men pludslig lå temperaturen på 26.5 og kort efter 27+. I mellemtiden havde jeg så fået en profilux, så jeg skuede op for termostaten på varmelegemet, sætte styring over computeren og har kørt med det siden, klippestabilt.
Jeg kører på samme måde - også med profilux. Akvariet står i kælderen, så problemet er mest hvis termostaten i varmelegemerne skulle svigte og det klarer computeren.
Er der en bestemt grund til at du ikke vil have en computer? Den kan bruges til en mængde andre ting på akvariet udover styring af temperaturen.

Erik
Umiddelbart er grunden pladsen i underskabet..
Derudover styrer mit lys, dossering og osmosepåfyldning sig selv.
Genovervejer I øvrigt temperaturstyring- som nævnt har jeg jo altid ladet stuetemperaturen bestemme vandtemperatur og det har egentlig altid gået godt... og mine sps'er klarer sig godt (også under sommerens varmebølge), så det vil måske være en unødvendig udgift til udstyr og el, at begynde at rode med det...
Jeg er lige gået lidt i tænkeboks...
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
kalmar
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 271
Tilmeldt: man 3. apr 2017 21:47
7
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2017

Re: Temperaturstyring

Indlæg af kalmar »

Hvor varmt har du så i stuen og hvor hvilken temperatur giver det i akvariet?
Lars
Red Sea Reefer 350, Razor R420R 300W 16K, Red Dragon Mini 2500, Tunze cirkulation, BK180 skummer, GHL Profilux 3.1ex, GHL Doser 2
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"