"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Nogen der kender sådan en gammel satan

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Claus Jørgensen
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 103
Tilmeldt: tirs 21. nov 2017 19:40
6
Postnummer: 5591 Gelsted
Saltvand siden?: 2017
Geografisk sted: 5591 Gelsted

Nogen der kender sådan en gammel satan

Indlæg af Claus Jørgensen »

Fik den så billigt at det ikke kunne betale sig andet end at sige ja

Men er der nogen der kender til sådan et monster ;)

Bla. Hvordan den skal tilsluttes (køre med seperat pumpe) men hvilken af indgangene er til frem/retur samt hvordan vil i få en luftsten til at ligge optimalt da den er drevet med luftpumpe
Vedhæftede filer
Screenshot_20180917-175337.png


Claus Jørgensen
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 103
Tilmeldt: tirs 21. nov 2017 19:40
6
Postnummer: 5591 Gelsted
Saltvand siden?: 2017
Geografisk sted: 5591 Gelsted

Re: Nogen der kender sådan en gammel satan

Indlæg af Claus Jørgensen »

.
Vedhæftede filer
Screenshot_20180917-175422.png


Claus Jørgensen
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 103
Tilmeldt: tirs 21. nov 2017 19:40
6
Postnummer: 5591 Gelsted
Saltvand siden?: 2017
Geografisk sted: 5591 Gelsted

Re: Nogen der kender sådan en gammel satan

Indlæg af Claus Jørgensen »

.
Vedhæftede filer
Screenshot_20180917-175429.png


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Nogen der kender sådan en gammel satan

Indlæg af crazy seahorse »

Claus Jørgensen skrev:.
Uh, det ligner de store luftskummere vi kørte med i slut ´80 erne/ start ´90erne. Virker fint nok. De var typisk ca 75-100cm høje. Det var diy og blev solgt fra det daværende Københavns saltvandscenter (Detlef) ude på Folehaven. Jeg havde selv en på 2 meter.
Hvis den virker på samme måde (den her ser ikke hjemmebygget ud, det var dem vi brugte som nævnt) så fungerer det som følger:
På det sidste billede (prøvede med citat, men billedet kommer ikke med) ser du et hul indvendigt i ringen, det sidder ude i siden. Det er til indgangsvandet.
Meningen er at vandet blæses ind af en kraftig pumpe, det kører så cirklulært nedad. Det er for at øge kontakttiden med boblerne.
Er der ikke et større rør der går ned, eller næsten ned til bunden? Det er til udgangsvandet. Det rør plejer at ende midtfor og så er der en kuglehane eller en anden for form lukke anordning for enden. Den regulerer man vandstanden i kontaktrøret før skummer koppen med.
Luftstenene sad på enden af et tyndt acrylrør (kan også være pvc) helt nede ved bunden. Det tynde rør var gerne monteret med et t-stykke så der kunne sidde flere luftsten monteret dernede. Vi brugte luftsten af lindetræ da de giver finere bobler. De kan stadig fås.
De skummere fungerer fint. Ikke lige så effektive som de skummere vi har i dag, men de virker ok.

Er det for uklart eller er der spørgsmål, så skriv endelig. Super at se sådan en igen.

Erik )he he, gammel satan. Når man selv er "a grumpy old man" så er det her sukkertøj :P

Edit: Ser lige på billede 1. Her er studsen ude til højre til indgangsvandet og det der ligner en studs mellem de to fløjmøtrikker, er udgangsvandet.
Du skal bruge et rør til at få luften ned i bunden. Køb et i skummerens højde. Monter det med slange i begge ender og lav det med t-stykket som beskrevet ovenfor. Er to luftsten ikke nok, så brug et t-stykke mere og sæt flere på. Ulempen ved lindetræssten er, at de ikke tåler syre. De skal skiftes 2-4 gange årligt. De er vist ikke så dyre. Det er nemt at skifte dem.


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Claus Jørgensen
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 103
Tilmeldt: tirs 21. nov 2017 19:40
6
Postnummer: 5591 Gelsted
Saltvand siden?: 2017
Geografisk sted: 5591 Gelsted

Re: Nogen der kender sådan en gammel satan

Indlæg af Claus Jørgensen »

Altid godt med en gammel rotte i faget der kan hjælpe en tilbage i tiden :D

Den er præcis som du beskriver den men til 125kr skulle den altså med mig hjem,skal bruge den til et lille projekt i kælderen ;)

Ville den kunne virke hvis man laver luftindtag på fremløbet af vandet? Og på den måde enten spare en luftpumpe væk og få finere bobler samtidig med?


Claus Jørgensen
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 103
Tilmeldt: tirs 21. nov 2017 19:40
6
Postnummer: 5591 Gelsted
Saltvand siden?: 2017
Geografisk sted: 5591 Gelsted

Re: Nogen der kender sådan en gammel satan

Indlæg af Claus Jørgensen »

Og hvor kraftig en pumpe er bedst til formålet vil du tro


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Nogen der kender sådan en gammel satan

Indlæg af crazy seahorse »

Claus Jørgensen skrev:Altid godt med en gammel rotte i faget der kan hjælpe en tilbage i tiden :D

Den er præcis som du beskriver den men til 125kr skulle den altså med mig hjem,skal bruge den til et lille projekt i kælderen ;)

Ville den kunne virke hvis man laver luftindtag på fremløbet af vandet? Og på den måde enten spare en luftpumpe væk og få finere bobler samtidig med?
Nu tager jeg dine spørgsmål under et.
Jeg ved ikke om det ville virke at lave et luft indtag på den måde som du beskriver. Vi havde jo kun dem og brugte dem som de nu var konstrueret. Men prøv dog, det kunne jo være det virkede.
Jeg har stort held med Aquabee pumper. En aquabee 2000 eller måske en 2000-1 burde kunne gøre det. Vi havde jo slet ikke så effektive pumper dengang. Jeg tror jeg brugte en Eheim 1000L. Aquabee laver også en 1000L men den har jeg ikke den store erfaring med. Måske den kan gøre det.
Jeg tror jeg ville bruge en AB 2000. Bruger du en 2000-1 så kan du skifte studsen til en lidt større studs. Så er der ikke så meget tryk på, men det må komme an på en test.

Erik

Edit: Kommer hele tiden i tanke om noget. Jeg brugte en Rena 300 luftpumpe den gang. I dag laves der væsentlig bedre og kraftigere - og ikke mindst mere lydsvage pumper. De bruger nok heller ikke så meget strøm som en Rena gjorde.


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Claus Jørgensen
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 103
Tilmeldt: tirs 21. nov 2017 19:40
6
Postnummer: 5591 Gelsted
Saltvand siden?: 2017
Geografisk sted: 5591 Gelsted

Re: Nogen der kender sådan en gammel satan

Indlæg af Claus Jørgensen »

Så køre den efter hensigten :D
Den er da faktisk udemærket,godt nok lidt svær at indstille men når man først har ramt plet så pløjer den da noget skidt ud af vandet


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Nogen der kender sådan en gammel satan

Indlæg af Carsten »

Det ligner meget en gammel Sander luftskummer. Virkelig effektiv. De findes i et utal af størrelser


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Nogen der kender sådan en gammel satan

Indlæg af crazy seahorse »

Carsten skrev:Det ligner meget en gammel Sander luftskummer. Virkelig effektiv. De findes i et utal af størrelser
Kan du huske de skummere Detlef solgte, Carsten?
Det var dengang skummerkoppen skummede over, når vi fik levende sten. Man kunne dårligt følge med med tømning. Fede tider.
Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Nogen der kender sådan en gammel satan

Indlæg af crazy seahorse »

Claus Jørgensen skrev:Så køre den efter hensigten :D
Den er da faktisk udemærket,godt nok lidt svær at indstille men når man først har ramt plet så pløjer den da noget skidt ud af vandet
Godt den virker. De var såmænd ikke så tossede de gamle skummere. Lavteknisk ja, men funktionelt.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Nogen der kender sådan en gammel satan

Indlæg af charlie saltvand »

Jeg har en FED gammel hang on Sander skummer (lille) i mit “tårn” den spiller så fint. Den tager ikke top filmen (den ryger alligevel i den store sump) men den får skummet noget snask af og den ilter vandet Big time ;-)


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Nogen der kender sådan en gammel satan

Indlæg af Carsten »

crazy seahorse skrev:
Carsten skrev:Det ligner meget en gammel Sander luftskummer. Virkelig effektiv. De findes i et utal af størrelser
Kan du huske de skummere Detlef solgte, Carsten?
Det var dengang skummerkoppen skummede over, når vi fik levende sten. Man kunne dårligt følge med med tømning. Fede tider.
Erik
Desværre ikke. Det eneste jeg som sådan kender til Detlev, var at han kom ind i Planten, og drak bajere - i massevis sammen med Ernst. Og at han/de begge var ulidelige at høre på :). Jens og mig lavede selv skummer til afgassings bassiner til levende sten


Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"