"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Booste Ca og Mg

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
Allan M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2712
Tilmeldt: søn 11. dec 2011 00:25
12
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 2011

Booste Ca og Mg

Indlæg af Allan M »

Hey - jeg kører med kalkreaktor, men Ca og Mg er lidt for lave pt.
Jeg vil gerne give dem et boost og har købt CALCIUMCHLORID-DIHYDRAT og MAGNESIUMCHLORID-HEXAHYDRAT
Nogen der kan guide mig til hvordan det skal blandes?


Life is a beach and then you dive.
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Booste Ca og Mg

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg bruger Fauna Marins balling light pulver/granulat. Glimrende produkt. Mon ikke det er nogenlunde det samme.
Vej en vis mængde og se hvad den giver i stigning. Jeg ved feks at 150 gr Ca granulat hæver Ca med 20 i mit system (altså fra 380 til 400 :biggrin: ) 50gr Kh hæver Kh med 1. Med Mg sjusser jeg mig frem. Hælder typisk 200 gr i af gangen, sker der ikke noget får den 200 gr mere og så fremdeles. Mg kan man efter min erfaring ikke helt sætte i skema, da den binder sig til Ca. Uregerlig og utilregnelig er den - sjuft.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Allan M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2712
Tilmeldt: søn 11. dec 2011 00:25
12
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 2011

Re: Booste Ca og Mg

Indlæg af Allan M »

Så lidt pulver i noget vand og så bare op i karret? :-)


Life is a beach and then you dive.
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Booste Ca og Mg

Indlæg af crazy seahorse »

Allan M skrev:Så lidt pulver i noget vand og så bare op i karret? :-)
Egentlig ja. Både Ca og Mg er ret let opløselige. Jeg har prøvet bare at hælde granulat ned i sumpen (Ca og Mg) og så opløser det sig selv.
Jeg hælder dog den afmålte mængde i en plast kande, pisker det godt rundt og så i med det.
Kh skal opløses helt inden det smides i. Jeg mener at man varmer det op når man laver væsker til dossering, men det skal du jo ikke bruge.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"