"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Flow - hvor meget og hvor`

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Jonathan93
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 84
Tilmeldt: fre 19. jan 2018 10:13
6
Postnummer: 8000 Århus C
Saltvand siden?: 2018

Flow - hvor meget og hvor`

Indlæg af Jonathan93 »

Hejsa!

Jeg har et relativt nyopstartet akvarie, og har fået en fin fiskebestand i.

Mine værdier er gode, 0 i phosphat (salifert) og 1-2 i nitrat.

Jeg vil gerne begynde at tilføje godt med sps da jeg synes det er de flotteste koraller og næste step er at arbejde lidt på flow for at optimere!

Jeg har et akvarie på 325 L (130x50x50) og en gyre 150 til at levere flowet.

Jeg har valgt at sætte den lige under overfladen i venstre side (modsat overløbet). Jeg synes det giver ok flow med 50-60 % kan se nogenlunde bevægelse i hele tanken, men er lidt bekymret over nogle få steder i tanken bla. lige til vestre for min store orange bubbletip da jeg ikke ser mine sps'er bevæge polypperne særlig meget med flowet. Spørgsmålet er om det er mig der overreagere og der er nok flow, eller om jeg skal have mere flow eller skifte position af min gyre? Hvad foreslår i / hvad har i af gode erfaringer med gyre?

Film: " onclick="window.open(this.href);return false;


charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Flow - hvor meget og hvor`

Indlæg af charlie saltvand »

Min erfaring med gyre er at det er en fin pH pumpe. Syntes du skal udnytte at den kan køre begge veje rundt og dermed opnå mere flow i baljen. Dét kan være med til at forhindre døde pletter at flowet veksler. Sæt den på pulse eller alterning flow... tror jeg det hedder? Hvor den skifter retning, skru godt op når den køre baglæns, eller skift roter på den ene side af pumpen, i baglæns vender roter blade “forkert” hvorfor den ikke giver det samme flow baglæns, men det kan stilles individuelt ift om den køre den ene ell den anden vej.Fin pumpe :W :-)


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"