"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Omvendt osmoseanlæg - Vertex Puratek vs. 500GPD SideStream

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Bjernvig
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 27
Tilmeldt: lør 14. jul 2018 15:45
5
Postnummer: 2980 Kokkedal
Saltvand siden?: 2018

Omvendt osmoseanlæg - Vertex Puratek vs. 500GPD SideStream

Indlæg af Bjernvig »

Hejsa,

Jeg er ved at starte mit første saltsvandsakvarie op og er ved at undersøge, hvilket osmoseanlæg jeg skal anskaffe til min ATO beholder. Jeg vil bruge Triton metoden, så jeg ikke skal lave vandskift. Jeg har kigget på 2 forskellige osmoseanlæg indtil videre:

Vertex Puratek Deluxe 100 RO/DI (https://reefstore.dk/puratek/43-vertex- ... 75lpd.html" onclick="window.open(this.href);return false;)
500GPD SideStream (http://rent-postevand.dk/shop/Omvendt-o ... S?filter=7" onclick="window.open(this.href);return false;)

Fordele ved Vertex: Indbygget TDS måler, anlægget er fra et kendt mærke, anlægget har indbygget afkobler ved modtryk, pænere end Sidestream, kræver ingen yderligere tilkøb
Fordele ved Sidstream: Laver meget vand hurtigt, måske billigere at skifte filtre/membran

Udover ovennævnte fordele, synes jeg anlæggene minder meget om hinanden. Er der nogen der har erfaringer med begge anlæg og kan sige noget om, hvilket der f.eks. larmer mest, går oftest i stykker, laver det reneste vand eller andet? I forhold til Sidestream vil jeg købe 2 ekstra filtre til harpiks samt en TDS måler, som jeg kan montere. Så lander prisen for de 2 anlæg næsten samme sted.

Jeg påtænker at setup, hvor osmoseanlægget står synligt i mit bryggers og jeg så trækker slangen med det rene vand cirka 8 meter over mit loft og ned til akvariet i stuen, hvor min ATO beholder på 30-50 liter skal stå. Mit loft er isoleret med rockwool og papiruld (i alt 400 mm), så jeg tænker at det må være nok til at sikre vandet ikke fryser til i slangen om vinteren. For at sikre at ATO beholderen ikke oversvømmes har jeg tænkt mig at sætte en digital timer til osmoseanlægget, så det kun kører i 30-60 minutter om ugen afhængig af hvor meget vand der mangler i ATO beholderen (regner med at anskaffe et akvarie med cirka 300-400 liter i display tanken). Hvor mange minutter anlægget præcist skal køre, vil jeg finde ud af, når jeg ser hvor meget vand, der fordamper. Derudover ville jeg sætte en flydeventil i ATO beholderen, så osmoseanlægget ikke laver vand, når ATO beholderen er fuld (som en ekstra sikkerhed). Jeg ved, at Vertex anlægget har en afkobler, så anlægget ikke laver vand, når der kommer modtryk, så flydeventilen vil koble anlægget fra. Jeg ved dog ikke om Sidestream anlægget har en tilsvarende funktion, nogle der ved det?

Jeg har godt læst, at det kan være en dårlig ide at tilslutte sit osmoseanlæg direkte til sumpen/ATO beholderen. Derfor har jeg også overvejet at køre med ovenstående setup, hvor anlægget står slukket til daglig (både vand lukket og el slukket) og jeg så manuelt tænder anlægget, når ATO beholderen skal fyldes op. Hvis jeg skal køre med et setup, hvor jeg manuelt skal tænde for anlægget giver det mest mening at købe Sidestream anlægget, da jeg så skal vente meget kortere tid, mens ATO beholderen fyldes op.

Derudover vil jeg køre med en Tunze osmolator med optisk måler til at fylde sumpen op med vand fra ATO beholderen.

Håber I har nogle input :y


Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1380
Tilmeldt: ons 17. okt 2012 16:53
11
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2012

Re: Omvendt osmoseanlæg - Vertex Puratek vs. 500GPD SideStre

Indlæg af KasperT »

Jeg har haft puretek og var absolut ikke imponeret over kvaliteten. Så mit råd er at vælge noget andet.
Du kan prøve at søge her på forum og se se mange problemer folk har haft. Der ud over køre de 220v gennem små ubeskyttede samlinger hvor der nemt kommer vand i. NOT okay...


/Kasper

Website: Reef App
Bjernvig
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 27
Tilmeldt: lør 14. jul 2018 15:45
5
Postnummer: 2980 Kokkedal
Saltvand siden?: 2018

Re: Omvendt osmoseanlæg - Vertex Puratek vs. 500GPD SideStre

Indlæg af Bjernvig »

Det lyder ikke som om Vertex har haft styr på deres kvalitet. Jeg har kigget rundt på forum efter Vertex Puratek, men synes ikke kun jeg har hørt dårlige ting om anlægget.


Brugeravatar
kalmar
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 271
Tilmeldt: man 3. apr 2017 21:47
6
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2017

Re: Omvendt osmoseanlæg - Vertex Puratek vs. 500GPD SideStre

Indlæg af kalmar »

Jeg har præcis sådan et 500GPD SideStream du linker til, som jeg er meget tilfreds med. Laver 0 vand og meget af det, hurtigt. Har en lille blå tønde 60-80L med vand som jeg fylder efter ca. hver 2'en uge. Denne står i bryggers, med en slange til ATO inde i stuen, også en Tunze, som også fungerer perfekt.


Lars
Red Sea Reefer 350, Razor R420R 300W 16K, Red Dragon Mini 2500, Tunze cirkulation, BK180 skummer, GHL Profilux 3.1ex, GHL Doser 2
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Omvendt osmoseanlæg - Vertex Puratek vs. 500GPD SideStre

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg har og har haft dem begge og har gode erfaringer med dem begge to. Kører pt med det fra RP. Har tilkøbt den Tds/MS måler. Den måler både før og efter harpiksfilteret.
Det eneste problem jeg har haft er med Puratek. Den lille restrictor der sidder i afgangsslangen kan være vanskelig at tumle.
Min lavede problemer efter membranskift. Måske lidt kalk der havde løsnet sig.
Begge er dog fine anlæg, synes jeg.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Bjernvig
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 27
Tilmeldt: lør 14. jul 2018 15:45
5
Postnummer: 2980 Kokkedal
Saltvand siden?: 2018

Re: Omvendt osmoseanlæg - Vertex Puratek vs. 500GPD SideStre

Indlæg af Bjernvig »

Kalmar, må man høre hvorfor du har en blå tønde i bryggers, når du også har en ATO beholder inde ved akvariet? Er det fordi du har brug for rent vand i forbindelse med vandskift eller er der andre fordele i at have en tønde med vand i bryggers som "føder" ATO beholderen?


Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
11
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Omvendt osmoseanlæg - Vertex Puratek vs. 500GPD SideStre

Indlæg af MoG »

Jeg havde et puratek 200gpd i 2-3 år som jeg var ganske tilfreds med!
Som Erik er inde på, så skal man lige holde øje med de to begrænsere ikke stopper til..


Morten
Brugeravatar
kalmar
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 271
Tilmeldt: man 3. apr 2017 21:47
6
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2017

Re: Omvendt osmoseanlæg - Vertex Puratek vs. 500GPD SideStre

Indlæg af kalmar »

Bjernvig, Jeg har ikke ATO i akvarie skabet, da denne originalt er meget lille. Den store tønde, som stor ude i "vvs' hjørnet i bryggerset, er MEGET større og skal derfor fyldes langt sjældenere. Herudover har jeg så også mere plads i akvarie skabet. Tønden ER min ATO beholder. Her i sommervarmen holder den vand til ca. 3 uger. :-)

Håber det giver mening.

Jeg har faktisk 2 tønder, da jeg blander frisk saltvand i den anden, og herefter udskifter vandet i akvariet, ved hjælpe af 2 pumper, en som fjerner vand og en anden som fylder på, mens akvariet kører normalt.


Lars
Red Sea Reefer 350, Razor R420R 300W 16K, Red Dragon Mini 2500, Tunze cirkulation, BK180 skummer, GHL Profilux 3.1ex, GHL Doser 2
ejsing86
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 352
Tilmeldt: fre 13. apr 2012 18:53
11
Postnummer: 7800 Skive
Saltvand siden?: 2012

Re: Omvendt osmoseanlæg - Vertex Puratek vs. 500GPD SideStre

Indlæg af ejsing86 »

Jeg havde et 200gpd puratek som jeg opgraderede til et 500gpd sidestream med tds måler samt 11 liters harpiks tank - har ikke fortrudt 1 sek :)


Bjernvig
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 27
Tilmeldt: lør 14. jul 2018 15:45
5
Postnummer: 2980 Kokkedal
Saltvand siden?: 2018

Re: Omvendt osmoseanlæg - Vertex Puratek vs. 500GPD SideStre

Indlæg af Bjernvig »

Jeg kan godt se hvilken vej vinden blæser. Der er i hvert fald ingen, som har brokket sig over Sidestream anlægget endnu.


Bjernvig
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 27
Tilmeldt: lør 14. jul 2018 15:45
5
Postnummer: 2980 Kokkedal
Saltvand siden?: 2018

Re: Omvendt osmoseanlæg - Vertex Puratek vs. 500GPD SideStre

Indlæg af Bjernvig »

Kalmar, ok. Jeg forstår godt hvad du mener. Er det et Red Sea Reefer du har? Har i hvert fald set at ATO beholderen i Reefer er ret lille.

Jeg havde også overvejet at have ATO beholderen stående ude i mit bryggers, men så skulle beholderen stå synligt fremme. Så tænkte den kunne stå under akvariet i stedet.

Når din ATO beholder står i dit bryggers, ligger pumpen til at opfylde sumpen så i selve ATO beholderen? Hvis ja, hvordan aktiverer du pumpen automatisk, når vandet fordamper i dit akvarie?


Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"