"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Rollermat tråden.

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Brugeravatar
bima
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1831
Tilmeldt: ons 16. feb 2011 19:30
13
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: 9800 Hjørring

Rollermat tråden.

Indlæg af bima »

Jeg syntes der mangler noget info om disse filtre.
Vil i ikke poste jeres erfaringer?
Hvor mange bruger den?

Har selv kørt med den ca halvandet år.
Hvor en del af tiden har været indkørings periode (af akvariet)og problemer med at få akvariet til at spille.
En rulle holder lidt over 3måneder her.

Syntes den giver utroligt klart vand.
Men fjerner den for meget fra vandet?
Her tænker jeg pods og næring til korallerne.

Del jeres oplevelser.
Gerne med billeder også.
Senest rettet af bima tors 31. aug 2017 17:29, rettet i alt 1 gang.


Mvh Henning Schneider

518 liters hjørneakvarie viewtopic.php?f=94&t=45569
Brugeravatar
JJ
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 821
Tilmeldt: fre 22. dec 2006 21:21
17
Postnummer: 2730 Herlev
Saltvand siden?: 2007

Re: Rollermat tråden.

Indlæg af JJ »

Jeg har den også! Er kun under indkøring nu så mit vand er ret så klart!

Jeg det er en stor klods! Den optager ekstrem meget plads i min sump. Især i højden! Så hvis man bygger selv skal man huske ekstra skabshøjde, da udløbet skal være over vandoverfladen og at for st skifte rulle kræver også en smule plads.

Jeg synes at der kommer mange store bobler ud af udløbet. Det kan godt larme lidt... ikke at det er et problem.

Rullen kan godt vaskes og genbruges har jeg erfaret!

Pas på at nedsænke hele rollermatten i en sump med høj vandstand. Der kan nemlig godt trænge vand ind til motoren. Pakningen er ikke 100 % tæt!

Husk at slukke for den når du nedsænker den i sumpen, da flydekontakten bliver påvirket, da vandstanden jo stiger inde i tromlekammeret. Og så løber den hurtig tør for rulle uden du bemærker det. Den kører jo bare uden du hører det...


576 lt. Mixed reef - 110 lt. sump
Giesemann Stellar 4x80 watt + 2 stk. Hydra 52 HD
Skimz leopard sl203 skummer
Octo Calreact 140 kalkreaktor med Kamoer doseringspumpe
2 stk. vortech mp40 & Ecotech vectra
Palle B
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 102
Tilmeldt: man 24. feb 2014 17:37
10
Postnummer: 8355 Solbjerg
Saltvand siden?: 2014

Re: Rollermat tråden.

Indlæg af Palle B »

Jeg har den også. Har haft den i et års tid, og den kører meget tilfredsstillende.
Bruger en rulle hver ca. hvert halve år.

Min er dog ikke monteret således at udløbet er OVER vandoverfladen, men I vandoverfladen. Der kommer ingen bobler ud.

Er der en bestemt grund til, at det skal være OVER vandoverfladen?

Mvh Palle


Mvh
Palle
8355 Solbjerg
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Re: Rollermat tråden.

Indlæg af Lord Mike »

Spørgsmål: hvorfor skal den indkøres? Kan forstå at den ikke gør andet end at frasortere uønsket "større" elementer fra vandet som fodre-rester mm.


Brugeravatar
Holmeren
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 123
Tilmeldt: man 4. apr 2016 17:30
7
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: København Ø
Kontakt:

Re: Rollermat tråden.

Indlæg af Holmeren »

Jeg har en stående som kommer op og køre snart :)
Den kommer til at stå ovenpå sumpen og så ved jeg ikke om jeg bare skal lade det plaske ned i sumpen eller om jeg skal lave et rør der slutter i overfladen :)
Jeg håber på og satser på at den, kombineret med min skummer kan sortere ALT fra :) Jeg tænker jeg hellere selv vil dosere "snavset" end kæmpe med at holde det nede :)


Trigon350 - RedSea Reefer170
http://Www.Cnv-smeden.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
bima
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1831
Tilmeldt: ons 16. feb 2011 19:30
13
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: 9800 Hjørring

Re: Rollermat tråden.

Indlæg af bima »

Lord Mike skrev:Spørgsmål: hvorfor skal den indkøres? Kan forstå at den ikke gør andet end at frasortere uønsket "større" elementer fra vandet som fodre-rester mm.
Det er ikke filteret jeg mener.
Men akvariet der inkører


Mvh Henning Schneider

518 liters hjørneakvarie viewtopic.php?f=94&t=45569
Brugeravatar
bima
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1831
Tilmeldt: ons 16. feb 2011 19:30
13
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: 9800 Hjørring

Re: Rollermat tråden.

Indlæg af bima »

Kom endelig med flere iagtagelser:-)


Mvh Henning Schneider

518 liters hjørneakvarie viewtopic.php?f=94&t=45569
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Re: Rollermat tråden.

Indlæg af Lord Mike »

bima skrev:
Lord Mike skrev:Spørgsmål: hvorfor skal den indkøres? Kan forstå at den ikke gør andet end at frasortere uønsket "større" elementer fra vandet som fodre-rester mm.
Det er ikke filteret jeg mener.
Men akvariet der inkører
Så forstår jeg bedre Henning :f1: :f2: :f3: :f1: :f2: :f3: u

Jamen så kan jeg forstå at det gamle hjørneakvarie som var på randen af at blive afviklet ved mit besøg for efterhånden lang tid siden er blevet udskiftet.

(Henning, du kan se min, hvis jeg må se din :wc: )


Palle B
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 102
Tilmeldt: man 24. feb 2014 17:37
10
Postnummer: 8355 Solbjerg
Saltvand siden?: 2014

Re: Rollermat tråden.

Indlæg af Palle B »

Er der en særlig grund til at udløbet skal være OVER vandoverfladen og ikke I vandoverfladen?

mvh Palle


Mvh
Palle
8355 Solbjerg
Twinks
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 501
Tilmeldt: søn 23. okt 2016 09:09
7
Postnummer: 6100 Haderslev
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: 6100

Re: Rollermat tråden.

Indlæg af Twinks »

Jeg sparker lige gang i en ældre tråd igen.

Jeg er begyndt at overveje rollermat, men har lidt bekymringer.
Hvor meget vand absorberer den fra beskidt filter til rent filter ? Her tænker jeg på at hvis den fylder kammeret op til overløbet, så falder vandstanden i returrummet, når filteret kører falder vandstanden og vandstanden stiger så i sumpen og skummeren kan løbe over.
Eller er det ikke meget det svinger i praksis ?


Mvh. Thomas
Min akvarie tråd http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=82159" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 7297
Tilmeldt: lør 6. dec 2008 22:08
15
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Re: Rollermat tråden.

Indlæg af Han$en »

Twinks skrev:Jeg sparker lige gang i en ældre tråd igen.

Jeg er begyndt at overveje rollermat, men har lidt bekymringer.
Hvor meget vand absorberer den fra beskidt filter til rent filter ? Her tænker jeg på at hvis den fylder kammeret op til overløbet, så falder vandstanden i returrummet, når filteret kører falder vandstanden og vandstanden stiger så i sumpen og skummeren kan løbe over.
Eller er det ikke meget det svinger i praksis ?
Medmindre man har et 30L system, er der lang vej til en målbar ændring i saltbalancen via alm refraktometer :happy:

Lad og tage udgangspunkt i en 350L Netto vandvolumen. Alt efter mærke/produkt er i omegnen af 35g/L salt blandet i.. Bemærk det blot er fiktion - Red Sea Coral Pro spm jeg bruger kræver fx 38.2g/L

350 x 35g = 12.250g salt i pågældende system.
Hvis du skifter filtrulle 3 gange årligt, og denne fx holder på 2L vand, ditcher du 210g salt over 12mdr.
Med et rigtigt heldigt kalibreret refraktometer og øjne uden bygningsfejl kan man formentlig ane en salinitet der er danset fra 1.026 - 1.025. Men i virkeligheden næppe.

Har ingen Rollermat, så hvor meget vand der bliver i rullen ved jeg ikke, men tvivler på det er mere end 2L - Og formentlig mindre.

Henover de 12mdr og 210g salt har du i mellemtiden enten skiftet X antal liter vand regelmæssigt, toppet op med lidt saltvand efter at have tappet af til salg af fisk/koraller, whatever.

Summasumarum: Nej, salinitet påvirkes ikke i omfang nogle af os bør skænke en tanke. Balancen holdes ved lige i mellemtiden via vandskifte med korrekt blandingsforhold.

Din skummer trækker også en lille bitte smule salt ud, alt efter hvor våd/lys en suppe du brygger :happy:


Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
Twinks
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 501
Tilmeldt: søn 23. okt 2016 09:09
7
Postnummer: 6100 Haderslev
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: 6100

Re: Rollermat tråden.

Indlæg af Twinks »

Han$en skrev:
Twinks skrev:Jeg sparker lige gang i en ældre tråd igen.

Jeg er begyndt at overveje rollermat, men har lidt bekymringer.
Hvor meget vand absorberer den fra beskidt filter til rent filter ? Her tænker jeg på at hvis den fylder kammeret op til overløbet, så falder vandstanden i returrummet, når filteret kører falder vandstanden og vandstanden stiger så i sumpen og skummeren kan løbe over.
Eller er det ikke meget det svinger i praksis ?
Medmindre man har et 30L system, er der lang vej til en målbar ændring i saltbalancen via alm refraktometer :happy:

Lad og tage udgangspunkt i en 350L Netto vandvolumen. Alt efter mærke/produkt er i omegnen af 35g/L salt blandet i.. Bemærk det blot er fiktion - Red Sea Coral Pro spm jeg bruger kræver fx 38.2g/L

350 x 35g = 12.250g salt i pågældende system.
Hvis du skifter filtrulle 3 gange årligt, og denne fx holder på 2L vand, ditcher du 210g salt over 12mdr.
Med et rigtigt heldigt kalibreret refraktometer og øjne uden bygningsfejl kan man formentlig ane en salinitet der er danset fra 1.026 - 1.025. Men i virkeligheden næppe.

Har ingen Rollermat, så hvor meget vand der bliver i rullen ved jeg ikke, men tvivler på det er mere end 2L - Og formentlig mindre.

Henover de 12mdr og 210g salt har du i mellemtiden enten skiftet X antal liter vand regelmæssigt, toppet op med lidt saltvand efter at have tappet af til salg af fisk/koraller, whatever.

Summasumarum: Nej, salinitet påvirkes ikke i omfang nogle af os bør skænke en tanke. Balancen holdes ved lige i mellemtiden via vandskifte med korrekt blandingsforhold.

Din skummer trækker også en lille bitte smule salt ud, alt efter hvor våd/lys en suppe du brygger :happy:
jeg tænker ikke så meget på vand/salt der bliver i filteret, men mere vandstanden i kassen. jeg ved ikke hvor mange liter der kan stå i kassen ved rent filter og beskidt filter. og det vand kan jo kun komme fra eller løbe til sumpen


Mvh. Thomas
Min akvarie tråd http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=82159" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 7297
Tilmeldt: lør 6. dec 2008 22:08
15
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Re: Rollermat tråden.

Indlæg af Han$en »

Vandstanden inde i filtret styrer den jo selv - Den stiger i takt med at filtret stopper til, for så at aktivere en flyder, filtret drejer en runde, vandstand falder i kassen igen.

Du har vel en osmolator på systemet - Det eneste sted vandstanden bliver påvirket er i returkammeret - Sidste led i kæden.

Overløb, rollermat og de givne kamre i sumpen påvirkes ikke, om så rollermat’en løber over.
Men hele designet af enheden bygger på at vandstanden svinger op og ned inde i den - Det er drivkraften :happy:


Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
Twinks
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 501
Tilmeldt: søn 23. okt 2016 09:09
7
Postnummer: 6100 Haderslev
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: 6100

Re: Rollermat tråden.

Indlæg af Twinks »

Præcis, men når vandstanden stiger til flydeventilen. Drejer den rullen til rent filter. Så falder vandstanden, hvis det så giver 10 ltr ud i min sump så stiger vandstanden i sumpen jo og det kan gå ud over skummer


Mvh. Thomas
Min akvarie tråd http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=82159" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 7297
Tilmeldt: lør 6. dec 2008 22:08
15
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Re: Rollermat tråden.

Indlæg af Han$en »

Der er næppe tale om noget bemærkelsesværdigt.. Men der må lige en på banen der rent faktisk hár sådan en plastikkasse :happy:


Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Rollermat tråden.

Indlæg af PoulD »

Twinks skrev:Præcis, men når vandstanden stiger til flydeventilen. Drejer den rullen til rent filter. Så falder vandstanden, hvis det så giver 10 ltr ud i min sump så stiger vandstanden i sumpen jo og det kan gå ud over skummer
Har du ikke skillevægge i din sump? Således at vanddybden i dit skummerkammer er bestemt af højden på skillevæg og dermed er den samme uanset vanddybde i returkammer (Hvis vandstanden i skummerkammeret kan variere, ville jeg tro det kunne blive meget svært at få en skummer til at køre ordenligt - rollermat eller ej. I så fald vil vandstanden jo også variere når returpumpen slammer det mindste til eller en snegl tager sig en hviler foran 2 huller i overløbskammen eller . . . .)

Vandstanden i filterfætteren falder da vel heller ikke til 0 når den drejer rullen? 10L ekstra i sumpen selvfølgelig en hel del, selv hvis der er skillevægge. Hvis dit returkammer f.eks. har en overflade på 50 x 20 cm vil 10L jo umiddelbart svare til 10 cm højere vandstand i returkammeret. Det er muligvis en anelse mere end forskellen til kammeret før, men selv hvis det virkelig skulle være hele 10L vil det alligevel ikke øge vandstanden med 10 cm fordi, din returpumpe dermed vil få mindre løftehøjde. For så'n en Jebau fætter kan 10 cm mindre løftehøjde hurtigt betyde 200L/t. Derved vil nogle af de 10l jo nødvendigvis havne i din display tank for at opnå balance i flowet mellem returpumpe og overløb.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Rollermat tråden.

Indlæg af PederP »

Fristet af sådan en fætter..
Er der en venlig sjæl der kan vise et billede af monteringen i sumpen?


Twinks
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 501
Tilmeldt: søn 23. okt 2016 09:09
7
Postnummer: 6100 Haderslev
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: 6100

Re: Rollermat tråden.

Indlæg af Twinks »

PoulD skrev:
Twinks skrev:Præcis, men når vandstanden stiger til flydeventilen. Drejer den rullen til rent filter. Så falder vandstanden, hvis det så giver 10 ltr ud i min sump så stiger vandstanden i sumpen jo og det kan gå ud over skummer
Har du ikke skillevægge i din sump? Således at vanddybden i dit skummerkammer er bestemt af højden på skillevæg og dermed er den samme uanset vanddybde i returkammer (Hvis vandstanden i skummerkammeret kan variere, ville jeg tro det kunne blive meget svært at få en skummer til at køre ordenligt - rollermat eller ej. I så fald vil vandstanden jo også variere når returpumpen slammer det mindste til eller en snegl tager sig en hviler foran 2 huller i overløbskammen eller . . . .)

Vandstanden i filterfætteren falder da vel heller ikke til 0 når den drejer rullen? 10L ekstra i sumpen selvfølgelig en hel del, selv hvis der er skillevægge. Hvis dit returkammer f.eks. har en overflade på 50 x 20 cm vil 10L jo umiddelbart svare til 10 cm højere vandstand i returkammeret. Det er muligvis en anelse mere end forskellen til kammeret før, men selv hvis det virkelig skulle være hele 10L vil det alligevel ikke øge vandstanden med 10 cm fordi, din returpumpe dermed vil få mindre løftehøjde. For så'n en Jebau fætter kan 10 cm mindre løftehøjde hurtigt betyde 200L/t. Derved vil nogle af de 10l jo nødvendigvis havne i din display tank for at opnå balance i flowet mellem returpumpe og overløb.
Min sump er ganske rigtigt opdelt. Jeg har dog et ret lille returrum uden ret langt fald.
I princippet ønsker jeg bare at en med en rollermat kan fortælle mig lidt om hvor meget vandstanden i rollermatten svinger under normal drift. Så kan jeg jo regne på hvor mange ltr det er.
Hvis det er få ltr er der jo i tet problem, men hvis det er F.eks. 5-10 ltr fra beskidt til rent filter ser jeg lidt udfordringer


Mvh. Thomas
Min akvarie tråd http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=82159" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Rollermat tråden.

Indlæg af PoulD »

Jeg har ikke sådan en kasse, men jeg tror du måske vil få forskellige svar fra dem der har. Det siger næsten sig selv, at vandstanden i kassen ved rent filter - og dermed forkellen i samme, til snavset papir - afhænger af flowet. Hvis man kun kører 500L/t igennem vil vandstanden i kassen givetvis være relativt lav ved helt rent papir. Den må dog i alle tilfælde min. være oppe ved hullet midt i tromlen, ellers løber der jo ikke noget ud af kassen :D Kører man max flow, som du formentlig vil gøre, ser det ikke ud til at variere mere end højest et par cm. at dømme efter de mange klip på youtube, eks. " onclick="window.open(this.href);return false; (kunne måske også hjælpe PederP)


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
bima
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1831
Tilmeldt: ons 16. feb 2011 19:30
13
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: 9800 Hjørring

Re: Rollermat tråden.

Indlæg af bima »

Twinks skrev:
PoulD skrev:
Twinks skrev:Præcis, men når vandstanden stiger til flydeventilen. Drejer den rullen til rent filter. Så falder vandstanden, hvis det så giver 10 ltr ud i min sump så stiger vandstanden i sumpen jo og det kan gå ud over skummer
Har du ikke skillevægge i din sump? Således at vanddybden i dit skummerkammer er bestemt af højden på skillevæg og dermed er den samme uanset vanddybde i returkammer (Hvis vandstanden i skummerkammeret kan variere, ville jeg tro det kunne blive meget svært at få en skummer til at køre ordenligt - rollermat eller ej. I så fald vil vandstanden jo også variere når returpumpen slammer det mindste til eller en snegl tager sig en hviler foran 2 huller i overløbskammen eller . . . .)

Vandstanden i filterfætteren falder da vel heller ikke til 0 når den drejer rullen? 10L ekstra i sumpen selvfølgelig en hel del, selv hvis der er skillevægge. Hvis dit returkammer f.eks. har en overflade på 50 x 20 cm vil 10L jo umiddelbart svare til 10 cm højere vandstand i returkammeret. Det er muligvis en anelse mere end forskellen til kammeret før, men selv hvis det virkelig skulle være hele 10L vil det alligevel ikke øge vandstanden med 10 cm fordi, din returpumpe dermed vil få mindre løftehøjde. For så'n en Jebau fætter kan 10 cm mindre løftehøjde hurtigt betyde 200L/t. Derved vil nogle af de 10l jo nødvendigvis havne i din display tank for at opnå balance i flowet mellem returpumpe og overløb.
Min sump er ganske rigtigt opdelt. Jeg har dog et ret lille returrum uden ret langt fald.
I princippet ønsker jeg bare at en med en rollermat kan fortælle mig lidt om hvor meget vandstanden i rollermatten svinger under normal drift. Så kan jeg jo regne på hvor mange ltr det er.
Hvis det er få ltr er der jo i tet problem, men hvis det er F.eks. 5-10 ltr fra beskidt til rent filter ser jeg lidt udfordringer
Vi snakker ganske få dl forskel ved snavset filter/rent efter en cyklus.
Det kan faktisk ikke ses i mit returkammer.
Når der drejes nyt filtermateriale frem,er det 2-3 cm nyt der kommer i brug.
Den drejer lidt men ofte


Mvh Henning Schneider

518 liters hjørneakvarie viewtopic.php?f=94&t=45569
Brugeravatar
JJ
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 821
Tilmeldt: fre 22. dec 2006 21:21
17
Postnummer: 2730 Herlev
Saltvand siden?: 2007

Re: Rollermat tråden.

Indlæg af JJ »

Det er så lidt så det er løgn mht. Vandstanden inde i rollermatten ændrer sig

Ruller drejer kun meget lidt ad gangen. Flydekontakten er næsten i top hele tiden. Det er kun bitte små ryk den laver hele tiden.

Der findes jo også andre mindre rullefiltre hvis du stadig er i tvivl. Klir filter fx. Den er noget Mindre.

Jeg ville ikke bekymre mig mht. Rollermat


576 lt. Mixed reef - 110 lt. sump
Giesemann Stellar 4x80 watt + 2 stk. Hydra 52 HD
Skimz leopard sl203 skummer
Octo Calreact 140 kalkreaktor med Kamoer doseringspumpe
2 stk. vortech mp40 & Ecotech vectra
Twinks
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 501
Tilmeldt: søn 23. okt 2016 09:09
7
Postnummer: 6100 Haderslev
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: 6100

Re: Rollermat tråden.

Indlæg af Twinks »

Jeg har pladsen i sump skabet, og rollermat ser ud til at virke og være godt gennemtestet, samt den kan stå ekstern, hvilket jeg syntes er en fed mulighed


Mvh. Thomas
Min akvarie tråd http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=82159" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Rollermat tråden.

Indlæg af PederP »

Hov. Har i set den her?
https://www.aquafair.de/product_info.ph ... ts_id/5606" onclick="window.open(this.href);return false;

DD er begyndt at lave to forskellige størrelser. Og der er lavet en model til 5000L/t flow. Næsten det dobbelte af rollermat. :)
Ser noget mere fiks ud..


Brugeravatar
JJ
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 821
Tilmeldt: fre 22. dec 2006 21:21
17
Postnummer: 2730 Herlev
Saltvand siden?: 2007

Re: Rollermat tråden.

Indlæg af JJ »

Den ser godt nok lækker ud! Den ville jeg godt nok vælge hvis jeg skulle købe rullefilter i dag. Rollermat spiller 100% meeeeen.... Den er satme stor når den står i sumpen!

Der findes også det her. http://www.klirfilter.com/

Det ser også nice ud!


576 lt. Mixed reef - 110 lt. sump
Giesemann Stellar 4x80 watt + 2 stk. Hydra 52 HD
Skimz leopard sl203 skummer
Octo Calreact 140 kalkreaktor med Kamoer doseringspumpe
2 stk. vortech mp40 & Ecotech vectra
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Rollermat tråden.

Indlæg af StarF »

Der var også en mindre en på vej, som skulle være lavet til at montere over sumpen, uden den fylder ret meget, har bare glemt hvem det var der lavede den.. Coralsands skulle vist distribuere den.


Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Rollermat tråden.

Indlæg af Marco R »

Jeg skal også have en Rollermat, når jeg får mit akvarie igen :happy:

Har også set på de andre flere gange, men jeg mener at have læst, at man godt kan lugte dem med tiden, da de ikke er lukket inde, og det var et minus :BA
Men de andre er rigtig fede, og fylder ikke meget, men gider dog ikke have et filter, som risikere at begynde at lugte, før at det skal skiftes, men det kan også være, at de personer har været sarte, det skal jeg ikke kunne sige :beer:


Morten1990
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1128
Tilmeldt: tirs 8. jan 2013 23:16
11
Postnummer: 5690 Tommerup
Saltvand siden?: 2013

Re: Rollermat tråden.

Indlæg af Morten1990 »

Nå skal vi ikke have lidt gang i denne tråd igen, Har selv lige købt sådan en laben. Efter gennemgang af brugsforvirringen, falder jeg over at man ikke må lime delene sammen, da det jo så¨ikke kan skilles ad igen. Så hvordan har i andre gjort det, og må jeg evt se billede af det :)


Vh Morten
Twinks
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 501
Tilmeldt: søn 23. okt 2016 09:09
7
Postnummer: 6100 Haderslev
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: 6100

Re: Rollermat tråden.

Indlæg af Twinks »

Jeg har limet. Ellers pisser der jo vand ud over alt og min står eksternt


Mvh. Thomas
Min akvarie tråd http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=82159" onclick="window.open(this.href);return false;
Morten1990
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1128
Tilmeldt: tirs 8. jan 2013 23:16
11
Postnummer: 5690 Tommerup
Saltvand siden?: 2013

Re: Rollermat tråden.

Indlæg af Morten1990 »

enig, men i forvirringen står der man ikke skal lime dem. WTF


Vh Morten
Twinks
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 501
Tilmeldt: søn 23. okt 2016 09:09
7
Postnummer: 6100 Haderslev
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: 6100

Re: Rollermat tråden.

Indlæg af Twinks »

Alt ved mig er limet med unioner, så jeg kan tage kasse ud.


Mvh. Thomas
Min akvarie tråd http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=82159" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"