"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Jacuzzi metoden...

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1773
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Jacuzzi metoden...

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Tid til et lille forsøg...

Var ikke helt sikker på hvor jeg skulle poste denne tråd, for det er jo ikke rigtigt et akvarium jeg stolt viser frem.

Mit 480 har nu stået i en måned uden at jeg har fyldt på vand, og det ser ud derefter :( minimal belysning i perioden og sparsom cirkulation.

Da mit nye byg helt som forventet tager meget tid at gøre rigtigt har jeg gået og leget lidt med tanken om at lave et eller andet i mit 480 som bare står. Mange gange har jeg været rigtig tæt på at lukke det helt ned men et eller andet med vand i skal jeg have for at kunne lave lidt forsøg hjemme, blandt andet med cirkulationspumper og styring deraf når jeg får hjem mit reeflink.
Kan jeg få det til at køre stabilt uden specielt meget arbejde er det også herligt da jeg så kan have lidt SPS til at gro så jeg har lidt at teste med når det nye er stabilt.

Som sagt masser af ting at teste :)

En af disse er hvad jeg har valgt at kalde Jacuzzi metoden, en metode jeg kom til at snakke med en vis Jonas på vej hjem fra et foredrag.
Teorien er at man helt enkelt bruger hele akvariet som en skummer, for på den måde at kunne få meget mere stabilt PH. Tanken er at have en total gennemiltning af vandet om natten hvor PH ofte går ned ved til eksempel at have en luftsten monteret ved returpumpen som kører et par timer hver nat.
Ved opstart skulle det også hjælpe med at få alter til at trives, og korte ned indkørslen da hele baljen bliver som et macrofilter. Cyano bakterier skulle også kunne forhindres da de binder de små luftbobler og flyder rundt i akvariet i stedet for at lægge på bunden.

Alt er teori, og jeg ser mange potentielle problemer;
Hvad siger fiskene (ud over blop blop)?
Koraller, kan de klare luftbobler hver nat i et par timer?

Håber jeg kan komme med lidt svar efter et par måneder.

I dag fik jeg så gjort fremruden "ren" og ja...

Pumpen der skimtes i det grumsede vand er min DC pumpe fra skummeren som jeg har koplet til en timer så den kan køre et par timer hver nat eller endnu bedre kobles til PH proben så den kan starte selv når PH er for lav.
I dag er planen at lave den køre hele dagen og se hvad der sker, jeg skal desværre på tjensterejse frem til fradag så i den periode kommer baljen bare at "stå", håber at kunne boost KH, MG og Ca under dagen så værdierne er OK i aften så jeg kan sammenligne med noget når jeg kommer hjem fradag.
Vedhæftede filer
heloooo1.jpg
helooo.jpg
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Jacuzzi metoden...

Indlæg af Carsten »

Hverken fiskene eller korallerne er glade for alle de luftbobler. Om de kan klare det i det lange løb skal jeg ikke kunne svare på. Ved ikke om nogen har forsøgt med det før
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3731
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Jacuzzi metoden...

Indlæg af charlie saltvand »

Hej Thomas og Carsten.

Se her.

In addition to this skimmer, the tank will also have nano bubbles introduced into it every night as perfected by Elegant Corals (Cruz Arias). For those of you unfamiliar with this concept it is rather new method to help reduce nutrient build up using tiny micro-nano sized bubbles of air to kind of make the entire tank a sort of protein skimmer. This process was introduced in Japan and is being used there to clean up Tokyo Harbor and first introduced to the reefing hobby publically by Cruz Arias mid last year. For more information I have included a few links that summarize this methodology. Link 1, Link 2, Link 3.

Obviously it will be used on a smaller scale in this tank, and it will be the first time I am trying it. I do not have the space to elaborate on it fully here, but if it works I will explain it more fully in the future. It will be interesting to see how all these potentially improved efficiencies affect the water quality over time.

Sakset fra denne på reef builders. Mike Paletti ( én af mine guru'er) vil bruge nano bobler i tanken og meget andet....

https://reefbuilders.com/2016/01/16/and ... different/" onclick="window.open(this.href);return false;

Så det er bestemt IKKE en dum ide Thomas.
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1773
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Jacuzzi metoden...

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Jeg skal naturligvis ikke have nogen cred for ideen, det var Jonas Roman der kom til at snakke om den efter hans foredrag om vandkemi. Han henviste også til en amerikaner som havde testet. Her er link til Jonas balje; http://saltvattensguiden.se/index.php?/ ... ent-593374" onclick="window.open(this.href);return false;

Engtlig er det ikke bare Jacuzzi metoden jeg vil teste, tanken var at bygge en "upflow algee scrubber" og så bruge samme skummerpumpe (eller en mindre DC) til at lave bobler med da en iltsten bliver tilstoppet ret hurtigt.
Anledningen er at jeg ikke rigtig kan få plads til en "rigtig" algee scrubber i mit nye byg, så en omvendt kunne løse mine pladsproblemer.
Mere om det senere.
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1773
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Jacuzzi metoden...

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Efter en lang uge i Tjekiet hvor jeg fik læst lidt op på metoden takke være linksne fra Charlie :) fik jeg i dag sat på cirkulationen i 8 timer som det anbefales de første uger. Senere er det et par timer om natten.

Resultatet ud over at mit kontor har lugtet ganske keedeligt under dagen ;) er at en masse grønne trådalger har sluppet og flød i overfladen. Der er også en næsten brunt lag på overfladen, men da jeg ikke vil have en skummer på har jeg manuelt fjernet det værste.

PH ligger på 8,20..... Da jeg satte på pumpen var PH 7,6

Fik mig også taget mig sammen og måle de andre værdier;
Salnitet 1,025 (som forventet)
KH 7,1 (overrasket at den ikke er 0)
MG 1170 (igen overrasket over der overhovedet er MG tilbage :))
CA 420 ( da der ikke er nogen koraller i baljen havde jeg ikke forventet at den skulle synke)

Så lidt KH, Ca og så en større mængde MG og 8 timer bobler i morgen.
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3731
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Jacuzzi metoden...

Indlæg af charlie saltvand »

Spændende Thomas, jeg følger nøje med her.
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1773
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Jacuzzi metoden...

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Endnu en dejlig dag :)

Jeg har MASSER af luftbobler i baljen, som kan skyldes dårlig cirkulation. Monterede min Vecktra L1 som er et MONSTER :) Der er så meget tryk i den at den står sidelæns i baljen presset op mod ruden og lyden er... Ikke eksisterende ;)

PH faldt under natten til 7,92 selv om jeg havde jacuzzien på hele natten, og her til aften er den på 8,00 nu inden skummerpumpen kommer på. (tør ikke lade min L1 være på under natten OM den vælter kan den tømme baljen for vand)
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1773
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Jacuzzi metoden...

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Dag 5 i testen;
Det ender nok med at jeg kobler til min "lille" skummer i systemet da jeg har en masse skidt i vandet som ikke vil finde til ro om jeg har på min Vectra L1, Derudover er der stadig enormt meget fedt i overfladen der ikke rigtig kan komme væk da jeg jo heller ikke har et overløb.
Om jeg ikke har på mi Vectra lægger skidtet sig på toppen af stenene, om det er godt eller dårligt skal jeg lade være uvist :)

Siden den 10'ende hvor jeg begyndte ser jeg ikke at trådalgerne har bredt sig, de har skiftet lidt farve og struktur, en del har løsnet og jeg har plukket op dem i overfladen.
Nu ser de lidt mere "svampet" up og er ikke længere mørkegrønne, en del er blevet mere brune (godt tegn) og andre er blevet meget lysgrønne?

Om værdierne ikke har rørt sig for meget i weekenden kommer jeg nok at tage hjem et par ZOA, jeg kommer at behøve mange i mit nye setup for at dække bunden, så et års tid hvor de kan formere sig inde de flyttes er nok passende (så det ikke ser helt tomt ud, for en lille koloni på 100 ZOA'er kommer ji ikke at fylde meget).
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3731
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Jacuzzi metoden...

Indlæg af charlie saltvand »

Spændende og tak for at du deler. Fint at høre mht algerne. Jeg tænker at én af fiduserne ved metoden netop er at have et overløb da alle nærringsstofferne jo vil samle sig i overfladen, som du selv skriver "fedtet overflade" så kan du lave en løsning hvor du fx slukker pumper i 20 min og så får trukket overflade vandet væk til evt skummer efterbehandling så vil det være spot on.

Charlie
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1773
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Jacuzzi metoden...

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

SMED skummeren i her til aften, belønningen var en helt ustyrlig skummer, fik begrænse luftindtaget "ganske" kraftigt. Trods det fik jeg ca 1,5 liter brun slim i koppen på 1 time ;)

Behøver lidt koraller i baljen da det store projekt er gået lidt i stå (rejser for meget i jobbet)
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1773
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Jacuzzi metoden...

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Nu syntes jeg det begynder at gå stærkt...
De grønne trådalger er begyndt at skifte til brune trådalger.
Slimet i overfladen er taget af skummeren, og det lugtede ikke af jordbær direkte :)

Kommer at handle KH i weekenden og om jeg kender mig selv en fisk eller to samt en enkelt SPS.

Om trådalgerne kommer at drille kopler jeg til mit UVC i næste weekend, men nu fortsætter jeg at lege med jacuzzi metoden.
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3731
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Jacuzzi metoden...

Indlæg af charlie saltvand »

Fedt at høre Thomas, keep up the god work!
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1773
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Jacuzzi metoden...

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Helt som forventet kunne jeg ikke rigtig dy mig i weekenden :)
1 stk toxidu søpindsvin
5 stk eremitter
1 stk Zoa, eller noget lignende da den har extremt store polypper
1 stk SPS
2 stk Ecsenius stigmatura, som er en rigtig dejlig fisk, kunne godt finde på at købe 10 stk til af dem, da jeg ikke har fundet noget der siger at de er terriotiale. Blot at man kan have flere i en stor tank... Tak for den, hvad er en stor tank ;)
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1773
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Jacuzzi metoden...

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

KH 6,9 (der var udsolgt af KH) men jeg er stadig overrasket at den ikke er 0
MG 1500 (booster lidt mere)
CA 490 (trodde den kunne havde faldet en smule da jeg jo skummer nu)

PH ligger stabilt på 7,9 til 8,0 da jazuzzi'en går om natten.
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1773
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Jacuzzi metoden...

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Mine 6 "testkoraller", om de ikke klare behandlingen bliver jeg nok lidt ærgelig...
PH er numere meget højt, 8,07 her til morgen, og ofte rundt 8,2 - 8,25 når lyset slukkes. Der er også kommet i lidt flere fisk.
UVC har været på i en uges tid og trådalgerne findes stadig, men ikke ret meget.

Korallerne har stået i et par dage og har allerede blegnet en del, specielt "staghorn" korallen (mener jeg nr 6 er)
Vedhæftede filer
20160304_102150.jpg
20160304_102143.jpg
20160304_102140.jpg
20160304_102135.jpg
20160304_102121.jpg
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1773
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Jacuzzi metoden...

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Nu er akvariet vel efterhånden ved at være indkørt :)

Da jeg startede med metoden tror jeg måske at jeg brugte lidt for meget luft, da jeg helt enkelt brugte min skummerpumpe til at drive boblerne. Resultatet var en ca 3000 liter luft/timen, at man ikke kunne se korallerne og at det sprøjtede en hel del på lamper osv... IKKE optimalt kan man vel konstatere.
I dag fik jeg en luftsten/luftpumpe koplet til min ProfiLux så den nu går i gang om PH bliver for lav (8.1) og så kører den 8 timer hver nat. Lidt besværligt at programere her første gang, men fedt at blive lidt bedre med at programere computeren for fremtiden :)

Det er let at se hvordan specielt én af min acros slimer en del når jacuzzien starter.
Vedhæftede filer
Med så små bobler er det en noget dårlig jacuzzi ;(
Med så små bobler er det en noget dårlig jacuzzi ;(
Måske lift for lys i farven, men noget finere vækstfarver (om man ikke kan lide "guld")
Måske lift for lys i farven, men noget finere vækstfarver (om man ikke kan lide "guld")
Et billed at sammenligne med fra en lidt anderledes vinkel
Et billed at sammenligne med fra en lidt anderledes vinkel
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1773
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Jacuzzi metoden...

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Luftslangen til luftstenen kom ind i pumpen der laver "mikrobobler". Resultatet var at cirkulationen gik ned og der ikke kom luft til luftstenen og dermed ingen mikrobubler i nat.

Resultatet var en PH sænkning til 7,88 hvilket jo ikke er katastrofalt men en del lavere end normalt.

Tog hjem en lille kalibrerings koral i søndags, det er sjovt at tage hjem "brune" koraller og se hvad de bliver til. Denne skulle være en fra australien, svær at sælge med de farver ;)
Vedhæftede filer
ny koral.jpg
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1773
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Jacuzzi metoden... Opgradering af xr30w g3 PRO

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Så fik jeg endeligt opgraderet min xr30w g3 PRO...

Gud jeg er igen igen blevet rigtig glad for lampen :)

Kort opdatering, i morges havde PH på 8,05 da jeg kom ned, smuuuukt.
Vedhæftede filer
MÅSKE... et par mindre blæsere engang, men lampen er helt lydløs og kold som en lørdags øl.
MÅSKE... et par mindre blæsere engang, men lampen er helt lydløs og kold som en lørdags øl.
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1773
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Jacuzzi metoden...

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Blot en detalje jeg kom til at tænke på her til aften hvor man sidder og nyder bold mens man flytter lidt rundt på pumper og koraller:) (og PH er oppe på 8,3 som det jo skal være.
Detaljen er at jeg ikke har koplet til nogen skummer. (red) der er en skummer men den er bare koplet til når der er meget skidt i vandet, som i aften hvor jeg har renset en pumpe og ændret cirkulationen.
Når den så er på har jeg næsten altid problemer med at styre boblerne og må drosle ned den på luftindtaget for at koppen ikke skal fyldes på 10 sekunder.

Systemet har fået et nyt lag af alger, det er sikkert en form for trådalger men de vokser meget langsomt og har mere konsistens som mos.

Forsøgene fortsætter, jeg vil gerne have på min doseringsenhed, men displayet er som så ofte på ProfiLux gået i stykker, om der er nogen der har link til hvor man køber et nyt og en dummies youtube på hvordan man skifter er det meget velkommen.

Det næste jeg gerne vil teste er belysningen, hvad er bedst, Sicce eller Radion for en enkelt SpS (ikke speciel videnskabligt) mere kommer...
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"