"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Fosfat - Montipora

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
Allan M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2712
Tilmeldt: søn 11. dec 2011 00:25
12
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 2011

Fosfat - Montipora

Indlæg af Allan M »

2 ting: Fosfat og farveskift hos Montipora (danae?)

Jeg har længe testet fosfat med Rowa testsæt og aldrig fået udslag på farve. Dvs jeg ikke har fosfat. Jeg kører ikke med fosfat reaktor - eller rettere sagt, det gjorde jeg på et tidspunkt, indtil jeg opdagede at der ikke var noget overhovedet.

Kan det virkelig passe?

OG

Nu har jeg lige erhvervet mig en meget flot Montipora fra Fiskehulen - et sats, og jeg tænkte, da alt andet står snorlige - Acropora valida står smuk og alt andet.
Men denne Montipora gik lige fra tyrkus til begyndende lilla. Hvad kan skyldes farveskift - cirkulation, lys, etc etc?
Life is a beach and then you dive.
Brugeravatar
Allan M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2712
Tilmeldt: søn 11. dec 2011 00:25
12
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 2011

Re: Fosfat - Montipora

Indlæg af Allan M »

Værdierne er:
No3 - 2,5-3,0
Po4 - 0
Ca - 450
Kh - 7,3
pH - 8,5
Salanitet - 1,025
Life is a beach and then you dive.
Nicklossi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1275
Tilmeldt: ons 8. jan 2014 22:13
10
Postnummer: 5900 Rudkøbing
Saltvand siden?: 2014

Re: Fosfat - Montipora

Indlæg af Nicklossi »

Er det ikke noget med, at jo lysere (sarte pastelfarvede) de er, jo mere lys og mindre næring har de fået?

Altså, at de har været på kanten til at blive udsultet blandet med en stor mængde lys :)
Brugeravatar
Allan M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2712
Tilmeldt: søn 11. dec 2011 00:25
12
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 2011

Re: Fosfat - Montipora

Indlæg af Allan M »

Ingen som har erfaring med Rowa fosfat test eller med farveskift hos Montipora.
Syntes alle værdier (ihvertfald dem jeg måler for) er fine nok.
Life is a beach and then you dive.
Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 759
Tilmeldt: tors 2. aug 2012 10:34
11
Postnummer: 8380 Trige
Saltvand siden?: 2011
Kontakt:

Re: Fosfat - Montipora

Indlæg af FEM64 »

Kan det tænkes at dine værdier bare passer den montipora bedre end værdierne ved forhandleren? Altså med andre ord er dit vand rigtig godt?
[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Fosfat - Montipora

Indlæg af Carsten »

Det er skam helt normalt, og ret almindligt viden at korallernes farve kan skifte alt efter hvad slags lys der er over akvariet.
Tidligere hvor "slaget" stod mellem Hqi og T5 rør, kunne man oleve markante farveforskelle på 2 koraller som havde stået under hvert sit lys
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Re: Fosfat - Montipora

Indlæg af Lord Mike »

Generalt er min oplevelse at flere typer koraller kan skifte farve afhængig af de forhold de bliver tilbudt.

Jeg har selv brugt RoWa testset i flere år, om den viste præcist ved jeg ikke. Men jeg brugte mere testsættet som visende om der var stigende, faldene eller stabil værdi.
Brugeravatar
Allan M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2712
Tilmeldt: søn 11. dec 2011 00:25
12
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 2011

Re: Fosfat - Montipora

Indlæg af Allan M »

Jeg er helt med på farveskift mht til lys, at en koral kan se forskellig ud under 2 forskellige lamper OG at andre lysforhold kan få en koral til at ændre farve.
Den gældende koral - Montipora (danae?) skifter langsomt farve og jg tror ikke den bliver pænere. Nu undrer jeg mig bare over hvilke parametre jeg skal tune på, for at få farverne tilbage. SPS er jo kendt for at blive brune i næringsrigt vand. Er No3 på 3,0 så årsagen til farveskift?
Life is a beach and then you dive.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Fosfat - Montipora

Indlæg af Carsten »

Når en koral kommer under andet lys, så sker skiftet i farve ikke over en nat, men snarere over 2-3 uger. M. danae skal have meget lys.
en No3 på 3 er ikke for højt, men som Nicolossi skriver, så er mange af de koraller som kommer ind, holdt i extremt næringsfattigt vand, så farverne kan blive meget lysere end under de forhold man ellers vil byde dem
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Fosfat - Montipora

Indlæg af Bingocaller »

Smid lige et billed op
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3724
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Fosfat - Montipora

Indlæg af charlie saltvand »

Hej Allan. Jeg bruger også ROWA test sæt og kan IKKE få en farve på den overhovedet. Som i overhovedet.....?

Min sidste Triton test sagde 0,024.

Så JEG kan IKKE finde ud af at bruge den test..... Jeg har, efter stigende alge belægning på ruderne, sat en reaktor på, den har kørt 4 dage nu og algefilmen er allerede aftaget.

Mht. Præcis montipora digi, så er det lyset der er alt afgørende ift farverne, hvis altså nærringsindholdet er nogenlunde på plads og IKKE for højt, det er min erfaring.

Jeg har bla set det på en pink monti, som jeg flyttede lidt længere ned i baljen. Den blev mere rød af dette over en uges tid.
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Allan M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2712
Tilmeldt: søn 11. dec 2011 00:25
12
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 2011

Re: Fosfat - Montipora

Indlæg af Allan M »

Svært at tage godt foto med iPhone.

Polypperne er gule og skelettet er eller rettere sagt VAR tyrkis. Nu er den mere cyanorød.

Jeg har sat den længere op i lyset og ser hvad der sker.
Vedhæftede filer
image.jpeg
Life is a beach and then you dive.
Brugeravatar
Allan M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2712
Tilmeldt: søn 11. dec 2011 00:25
12
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 2011

Re: Fosfat - Montipora

Indlæg af Allan M »

charlie saltvand skrev:Hej Allan. Jeg bruger også ROWA test sæt og kan IKKE få en farve på den overhovedet. Som i overhovedet.....?

Min sidste Triton test sagde 0,024.

Så JEG kan IKKE finde ud af at bruge den test..... Jeg har, efter stigende alge belægning på ruderne, sat en reaktor på, den har kørt 4 dage nu og algefilmen er allerede aftaget.

Mht. Præcis montipora digi, så er det lyset der er alt afgørende ift farverne, hvis altså nærringsindholdet er nogenlunde på plads og IKKE for højt, det er min erfaring.

Jeg har bla set det på en pink monti, som jeg flyttede lidt længere ned i baljen. Den blev mere rød af dette over en uges tid.
Men man kan de ligsom ikke gøre noget forkert. Følger opskriften. Det eneste jeg er usikker på, er om man skal ryste blandingen efter dråber og pulver er tilsat.
Jeg har prøvet begge dele, men samme udfald.
Pt har jeg lidt rød cyano - cirkulation er max det sted og fosfat måler 0 - så hvad er så galt??
Life is a beach and then you dive.
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Fosfat - Montipora

Indlæg af PederP »

Umiddelbart, så kan den der lilla-brune bundfarve være resultat af for lidt lys. Men de er meget forskellige de monti..
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3785
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Fosfat - Montipora

Indlæg af crazy seahorse »

Hos mig er det også meget forskelligt og alt spiller ind, lys og næring dog mest synes jeg det virker til.
Her er det sådan, at typer som "superman", "pokerstar" kan næsten ikke få lys nok.
"Reverse pokerstar" kan godt lide lys, men får ikke den grønne bund hvis der er for meget lys.
True undata kan også godt tåle lys. Fælles for alle disse er, at lyset skal hæves gradvist ellers bliver de næsten hvide.

Typer som "slow burn" og "sunset" skal ikke have alt for meget lys og trives længere nede i revet.
Alle er glade for godt med flow.

Næringen skal også være rigtig. Jeg har selv set en digitata skifte fra smukt lyserød til orange, som den har været siden.
Fik en encrusting monti, der var gul (rigtig gul) med blå polypper, den er nu brun med blå polypper.
Mit gæt er, at de muligvis har været udsultet, lidt som man ser i Zeovit systemer.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Fosfat - Montipora

Indlæg af PederP »

crazy seahorse skrev: Fik en encrusting monti, der var gul (rigtig gul) med blå polypper, den er nu brun med blå polypper.
Erik
Er det den fra salomon øerne, som ligner rev. pokerstar rigtigt meget? Samme type, men lidt mere blå polypper, hvor rev.pokerstar er lidt mere lilla ved sammenligning..

Den snyder nemlig lidt, ved at være rev.pokerstars modsætning i forholdet til lys krav.
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3785
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Fosfat - Montipora

Indlæg af crazy seahorse »

PederP skrev:
crazy seahorse skrev: Fik en encrusting monti, der var gul (rigtig gul) med blå polypper, den er nu brun med blå polypper.
Erik
Er det den fra salomon øerne, som ligner rev. pokerstar rigtigt meget? Samme type, men lidt mere blå polypper, hvor rev.pokerstar er lidt mere lilla ved sammenligning..

Den snyder nemlig lidt, ved at være rev.pokerstars modsætning i forholdet til lys krav.
Ved det faktisk ikke. Jeg fik den hos Henrik sidste sommer/efterår, så vidt jeg husker. Den er i hvert fald fra ham
Han havde flere af dem og jeg fik et par stykker med hjem. Måske fik du også en dengang?

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Fosfat - Montipora

Indlæg af PederP »

Yup. Den har været klippet op her, og har stået under 5-6 forskellige forhold.

Den skal have overraskende meget lys, ellers ligner den bare en overbelyst rev.pokerstar.
Brugeravatar
Allan M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2712
Tilmeldt: søn 11. dec 2011 00:25
12
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 2011

Re: Fosfat - Montipora

Indlæg af Allan M »

Hvilken af dine, er det I taler om?
Life is a beach and then you dive.
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3785
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Fosfat - Montipora

Indlæg af crazy seahorse »

Det er en encrusting type, lidt som "superman" eller "reverse pokerstar" som PP nævner.

For øvrigt et godt tip, PP. Jeg vil prøve med mere lys.
Der kom et, i denne forbindelse, interessant tip nu her.
http://reefbuilders.com/2015/11/18/montipora/" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeg har observeret, at jo mindre næring ifht lys øger risikoen for blegning.
For meget næring, synes jeg gør dem "fede" og så bliver de brune. Samtidig giver meget lys, mange polypper, hvilket skygger for lyset til bunden. Min "sunset" ligner en "pokerstar", men den nye vækst har den skarpe orange bundfarve.

Fede koraller kan ofte klares ved at øge lysmængden, så omsætningen øges. Sådan virker det her hos mig.

Desuden er montier generelt glade for en højere Kh. Mine trivedes perfekt ved Kh 10

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Allan M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2712
Tilmeldt: søn 11. dec 2011 00:25
12
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 2011

Re: Fosfat - Montipora

Indlæg af Allan M »

crazy seahorse skrev:Det er en encrusting type, lidt som "superman" eller "reverse pokerstar" som PP nævner.

For øvrigt et godt tip, PP. Jeg vil prøve med mere lys.
Der kom et, i denne forbindelse, interessant tip nu her.
http://reefbuilders.com/2015/11/18/montipora/" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeg har observeret, at jo mindre næring ifht lys øger risikoen for blegning.
For meget næring, synes jeg gør dem "fede" og så bliver de brune. Samtidig giver meget lys, mange polypper, hvilket skygger for lyset til bunden. Min "sunset" ligner en "pokerstar", men den nye vækst har den skarpe orange bundfarve.

Fede koraller kan ofte klares ved at øge lysmængden, så omsætningen øges. Sådan virker det her hos mig.

Desuden er montier generelt glade for en højere Kh. Mine trivedes perfekt ved Kh 10
Fed info. Og hvor lav Fosfat - 0?

Erik
Life is a beach and then you dive.
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3785
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Fosfat - Montipora

Indlæg af crazy seahorse »

For lav Po4 er skidt, men det er for høj også - muligvis mere skidt.
Jeg eksperimenterer pt med kraftig fodring og ingen Rowa på - men jeg kan heller ikke måle mere end 0,028-0,046.
For mig er det niveau passende, ser det ud til, kan heller ikke måle No3. Den viste rent 0 sidste gang jeg målte.
Men det hele vokser og trives.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"