"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

ny type pumpe på vej

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
17
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

ny type pumpe på vej

Indlæg af StarF »

http://reefbuilders.com/2014/05/22/ript ... mp-market/" onclick="window.open(this.href);return false;

Er godt nok spændt på hvordan den performer, sådan en vil jo være genial at have i et hjørne, så frem den kan levere en ordenlig mængde flow, og ikke larmer eller bruger for meget strøm på det. Vil nok være et godt suplemang til almindelige flow pumper.
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
15
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: ny type pumpe på vej

Indlæg af Schwensen »

Rigtig interessant :) Der står dog ikke noget om release ?

Det de umiddelbart beskriver, følger de tanker Jake Adams beskriver i hans artikler:
http://www.advancedaquarist.com/2006/6/aafeature2" onclick="window.open(this.href);return false;

EDIT: Det går op for mig nu, at det er Jake Adams, der har skrevet artiklen om pumperne ;) Kunne forklare ovenstående.
Senest rettet af Schwensen tors 22. maj 2014 13:48, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: ny type pumpe på vej

Indlæg af AndersGS »

Minder mig om min mors gamle hårtørrer :T
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
15
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: ny type pumpe på vej

Indlæg af Schwensen »

StarF skrev:http://reefbuilders.com/2014/05/22/ript ... mp-market/

Er godt nok spændt på hvordan den performer, sådan en vil jo være genial at have i et hjørne, så frem den kan levere en ordenlig mængde flow, og ikke larmer eller bruger for meget strøm på det. Vil nok være et godt suplemang til almindelige flow pumper.
Er dog ikke sikker på den skal installeres vertikal? Tror bestemt den er tiltænkt at skulle være horisontal, men den kan garanteret bruges i begge formationer.
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
17
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: ny type pumpe på vej

Indlæg af StarF »

Schwensen skrev:
StarF skrev:http://reefbuilders.com/2014/05/22/ript ... mp-market/

Er godt nok spændt på hvordan den performer, sådan en vil jo være genial at have i et hjørne, så frem den kan levere en ordenlig mængde flow, og ikke larmer eller bruger for meget strøm på det. Vil nok være et godt suplemang til almindelige flow pumper.
Er dog ikke sikker på den skal installeres vertikal? Tror bestemt den er tiltænkt at skulle være horisontal, men den kan garanteret bruges i begge formationer.
godt spørgsmål, finder vi vel ud af til interzoo.. Men min første tanke var at den var perfekt til hjørner... men kan godt være den skal være vertikalt, og så giver den et langt bredt flow.. Vil så blive spændene hvis der er noget styring så man kunne have en i hver ende, der kunne arbejde sammen..
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
15
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: ny type pumpe på vej

Indlæg af Schwensen »

StarF skrev:
Schwensen skrev:
StarF skrev:http://reefbuilders.com/2014/05/22/ript ... mp-market/

Er godt nok spændt på hvordan den performer, sådan en vil jo være genial at have i et hjørne, så frem den kan levere en ordenlig mængde flow, og ikke larmer eller bruger for meget strøm på det. Vil nok være et godt suplemang til almindelige flow pumper.
Er dog ikke sikker på den skal installeres vertikal? Tror bestemt den er tiltænkt at skulle være horisontal, men den kan garanteret bruges i begge formationer.
godt spørgsmål, finder vi vel ud af til interzoo.. Men min første tanke var at den var perfekt til hjørner... men kan godt være den skal være vertikalt, og så giver den et langt bredt flow.. Vil så blive spændene hvis der er noget styring så man kunne have en i hver ende, der kunne arbejde sammen..
Styring ville være virkelig lækkert. Så flowretningen i akvariet kunne skifte retning flere gange i løbet af dagen for at undgå "skæve" koraller. Det er også lidt spændende hvorvidt der er nok power i sådan en pumpe, til at den kan trække et større akvarium (læs: Som mit! :beer: ).
Det bliver spændende til interzoo. Det er den 29. og 30. ikke?
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
17
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: ny type pumpe på vej

Indlæg af StarF »

det er den 29 til den 1...
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4654
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: ny type pumpe på vej

Indlæg af Anders månsson »

gad vide hvornår de kommer i handlen???
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: ny type pumpe på vej

Indlæg af Carsten »

Det under mig at der intet står om hvor meget vand de kan skubbe rundt.
Men det finder vi nok ud af i næste uge.
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1560
Tilmeldt: man 22. okt 2007 19:06
16
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: middelfart

Re: ny type pumpe på vej

Indlæg af Thue »

Kan godt se ideen i dem, men syntes måske de er lidt klodset at se på, de bliver nok svære og skjule i akvariet
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
17
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: ny type pumpe på vej

Indlæg af StarF »

Nu er det jo svært at se hvor store de er. Men hvis de kan stå oprejst i et hjørne. f.eks. hjørnet ind imod vægen, vil det være en god løsning til at undgå døde områder der inde, samt den burde være let at skjule.

Hvis den skal sidde vertikalt, så er det vel en smags sag, om den er kønnere end en tunze eller nogle af de andre pumper man normalt bruger.
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: ny type pumpe på vej

Indlæg af ole kekkonen »

umiddelbart kom jeg til at tænke på de der polario pumper
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: ny type pumpe på vej

Indlæg af Carsten »

ole. skrev:umiddelbart kom jeg til at tænke på de der polario pumper

Det var også min første tanke, men polario pumperne havde en ret almindelig rotor.
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
15
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: ny type pumpe på vej

Indlæg af Schwensen »

Carsten skrev:
ole. skrev:umiddelbart kom jeg til at tænke på de der polario pumper

Det var også min første tanke, men polario pumperne havde en ret almindelig rotor.
Og de "blæser" ud mod siderne? Den her "blæser" vel fremad?
Brugeravatar
den_
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1081
Tilmeldt: søn 4. mar 2012 10:46
12
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2012

Re: ny type pumpe på vej

Indlæg af den_ »

Her er også lidt info på den men desværre ikke noget med hvor meget vand de skubber, men det ser ud til den kan monteres lodret og vandret
http://www.coralvue.com/maxspect-riptide-gyre-generator" onclick="window.open(this.href);return false;
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
15
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: ny type pumpe på vej

Indlæg af Schwensen »

den_ skrev:Her er også lidt info på den men desværre ikke noget med hvor meget vand de skubber, men det ser ud til den kan monteres lodret og vandret
http://www.coralvue.com/maxspect-riptide-gyre-generator" onclick="window.open(this.href);return false;
:GO
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2064
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Re: ny type pumpe på vej

Indlæg af nbd »

Hvis den er planktonvenlig, er der næppe meget blæs i den. Jeg gætter på at effekten bliver meget lokal, at vandet blot roterer rundt om røret.
Brugeravatar
KimJ
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 348
Tilmeldt: lør 2. aug 2008 15:32
15
Postnummer: 4863 Eskilstrup
Saltvand siden?: 1979
Geografisk sted: Falster
Kontakt:

Re: ny type pumpe på vej

Indlæg af KimJ »

Mon ikke "planktonvenlig" skal opfattes som relativt til mere konventionelle pumper?

Princippet er jo ikke specielt revolutionerende i andre sammenhænge; Jeg har da selv to rumventilatorer der virker på samme måde (og gør det glimrende).

I min optik er de pumper oplagte til at anbringe i hjørnet (hjørnerne) ved forruden. En lille afskærmning af ruden, og vupti! optimal vandbevægelse fra usynlige pumper...
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
15
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: ny type pumpe på vej

Indlæg af Schwensen »

nbd skrev:Hvis den er planktonvenlig, er der næppe meget blæs i den. Jeg gætter på at effekten bliver meget lokal, at vandet blot roterer rundt om røret.
Det tror jeg nu ikke :) Tror skam pumpen er kraftig nok, men det vil ikke føles kraftigt, som når vi har almindelige streampumper. Hele ideen bag denne pumpe er, at vandet skal opbygge momentum, og derfor skabe en "gyre". Det er derfor ikke meningen, at der skal være andre pumper i akvariet, der modarbejder denne vandbevægelse. Men pumper der hjælper til med at opbygge momentum, og dermed vandbevægelse i hele akvariet, vil nok være en fordel/nødvendighed. Afhænger af hvor godt udviklet pumperne er :) Jeg er meget spændt på disse pumper, da jeg i forvejen er ved at justere flowet i min tank, så der bliver en gyre-effekt. Det er strengt, at de annoncerer denne nye pumpe uden at give yderligere information! Vi må se om en uges tid.

EDIT: De bliver mulige at styre med en app til android og iOS :) men umiddelbart ikke gennem de gængse akvariecomputere.
Brugeravatar
Ole Bach
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 398
Tilmeldt: fre 15. feb 2013 21:48
11
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2013

Re: ny type pumpe på vej

Indlæg af Ole Bach »

Anders månsson skrev:gad vide hvornår de kommer i handlen???
Jeg skal nok tage nogle billeder til InterZoo og prøve at finde ud af hvornår den kommer i handlen.
Det bliver jo sikkert DecOcean som kommer til at få dem hjem, da det er ham der er forhandler, men vil jeg se om jeg kan få nogle hjem :)
Brugeravatar
MarkBruhn
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 904
Tilmeldt: tors 13. dec 2012 19:01
11
Postnummer: 6541 Bevtoft
Saltvand siden?: 2012

Re: ny type pumpe på vej

Indlæg af MarkBruhn »

Dodomand skrev:
Anders månsson skrev:gad vide hvornår de kommer i handlen???
Jeg skal nok tage nogle billeder til InterZoo og prøve at finde ud af hvornår den kommer i handlen.
Det bliver jo sikkert DecOcean som kommer til at få dem hjem, da det er ham der er forhandler, men vil jeg se om jeg kan få nogle hjem :)



Prøv også at høre hvor mange L/T den flytter. Det er jeg meget interesseret i. :-)
Venlig hilsen Mark :)
Se min rumdeler på: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=65170" onclick="window.open(this.href);return false;
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
15
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: ny type pumpe på vej

Indlæg af Schwensen »

MarkBruhn skrev:
Dodomand skrev:
Anders månsson skrev:gad vide hvornår de kommer i handlen???
Jeg skal nok tage nogle billeder til InterZoo og prøve at finde ud af hvornår den kommer i handlen.
Det bliver jo sikkert DecOcean som kommer til at få dem hjem, da det er ham der er forhandler, men vil jeg se om jeg kan få nogle hjem :)



Prøv også at høre hvor mange L/T den flytter. Det er jeg meget interesseret i. :-)
De har lovet, at de nok skal komme med flere specifikationer under interzoo. Du kan evt. finde dem på deres facebook profil her:
https://www.facebook.com/Maxspect?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;

Med hensyn til det med hvor mange liter de flytter i timen er en farlig sammenligning i forhold til almindelige flowpumper. Det burde være muligt at skære nogle af de kraftige pumper fra ved at optimere flowretningen i vores akvarier. Disse nye maxspectpumper burde sørge for optimal flowretning og bevægelse, hvorfor færre turnovers burde være nødvendige. Der er en rigtig god artikel i Coral magasinet fra marts/april om vigtigheden ved flowet i vores akvarier, og eksempler på hvordan man kan skabe mere og bedre vandbevægelse i akvariet, med færre turnovers end vi normalt snakker om herinde (artiklen/Jake Adams siger 10-15 turnovers burde være nok), ved at optimere flowretningen på vores pumper.
Senest rettet af Schwensen fre 23. maj 2014 20:35, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
17
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: ny type pumpe på vej

Indlæg af StarF »

Jeg må indrømme jeg er fristet til at prøve sådan nogle, alt efter hvordan deres anmeldelser lyder. Sådan en 2 I toppen af akvariet på hver side, vil være en del pænere at se på end mine 2 tunze. Hvis man kigger på reef builder artiklen så har de også kommenteret der inde, at der kommer styring på dem. Jeg håber de kan levere nok vand bevægelse og samtidig er lyd stille.
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
15
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: ny type pumpe på vej

Indlæg af Schwensen »

StarF skrev:Jeg må indrømme jeg er fristet til at prøve sådan nogle, alt efter hvordan deres anmeldelser lyder. Sådan en 2 I toppen af akvariet på hver side, vil være en del pænere at se på end mine 2 tunze. Hvis man kigger på reef builder artiklen så har de også kommenteret der inde, at der kommer styring på dem. Jeg håber de kan levere nok vand bevægelse og samtidig er lyd stille.
Jeg er også allerede rimelig hyped på dem, men jeg må nok lige slå koldt vand i blodet, og så se de første anmeldelser på dem. Jeg ville nemlige også køre med en i hver ende af akvariet, og så eventuelt supplere op med nogle mindre streampumper inde mellem stenene.
På deres facebook side skriver de følgende til spørgsmål omkring styring: "Will not be Apex compatible, the RipTide will have it's own controller with a iOS/Android app."
Brugeravatar
den_
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1081
Tilmeldt: søn 4. mar 2012 10:46
12
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2012

Re: ny type pumpe på vej

Indlæg af den_ »

Syntes det ville være fedt hvis de kunne styres fra mobilen/ tableten, dejlig let når der skal foderes koraller
Brugeravatar
Dyhr
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 589
Tilmeldt: søn 26. feb 2012 15:59
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012
Kontakt:

Re: ny type pumpe på vej

Indlæg af Dyhr »

De kan både sidde horisontalt og vertikalt.
Data frigives i forbindelse med Interzoo.
De frigives i handlen i løbet af sommeren 2014.
Google er din ven - det er jeg så også ;)
Søg og du skal lede.....
Mit 350l hjørne med specialdesignet LED top ver. 3.0 http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=52803
Nyeste projekt - 530l http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 44#p757898
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: ny type pumpe på vej

Indlæg af pederrevnørd »

AndersGS skrev:Minder mig om min mors gamle hårtørrer :T
Jeg må indrømme, at på trods af hvor imponeret jeg er over deres lamper, så vil jeg gerne se kvaliteten af pumperne, før jeg "hopper" på dem.

Men altid spændende at høre nyt fra messen :y
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
17
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: ny type pumpe på vej

Indlæg af StarF »

mere info:

http://www.nano-reef.com/topic/346580-r ... ?p=4739351" onclick="window.open(this.href);return false;
1. The rotors can spin at different speed creating varying flow in SPS system.

2. The rotors can spin in normal and in reverse, in reverse mode, it will draw in water from the front and disperse water from the bottom creating huge amount of turbulence. The basic controller will have different alternating flow modes, and this is one of them.

3. When sheer flow of water passes through SPS colonies, it'll create an unique flow and turbulence that a propeller nozzle powerhead/wavemaker cannot do, similar when you see a wall of wave washing over a shore with lots of rocks, it'll generate small whirlpools and in some cases, riptides (thus our name). This cannot be done by propeller nozzle powerhead/wavemaker because they are basically pushing out a stream of water and not a sheer flow of water.

4. Combining the above 3 you'll be able to create a lot more turbulence and varying flow than any propeller nozzle powerhead/wavemaker could ever do.
Meller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1614
Tilmeldt: fre 18. jan 2013 18:42
11
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2013

Re: ny type pumpe på vej

Indlæg af Meller »

lyder virkeligt fedt hvis det kan skabe endnu bedre forhold for sps koraller :-)
men jeg er nok heller ikke en af de første der skal ud og svinge kortet, vil gerne se det først :-) da jeg ikke helt kan forestille mig hvordan den præcis virker, på de ilustrationer jeg har set ser den ud til at skulle lave bølger? hvilket vil sige stor bevægelse i overfladen og næsten ingen i bunden? udelukker det næsten ikke bare sps i bunden af akvariet?
240 liters DSB + 120 liter sump :-D
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=65846" onclick="window.open(this.href);return false;
63 liters akvarie + 25 liter refugium :)
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=57656" onclick="window.open(this.href);return false;
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
15
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: ny type pumpe på vej

Indlæg af Schwensen »

Meller skrev:lyder virkeligt fedt hvis det kan skabe endnu bedre forhold for sps koraller :-)
men jeg er nok heller ikke en af de første der skal ud og svinge kortet, vil gerne se det først :-) da jeg ikke helt kan forestille mig hvordan den præcis virker, på de ilustrationer jeg har set ser den ud til at skulle lave bølger? hvilket vil sige stor bevægelse i overfladen og næsten ingen i bunden? udelukker det næsten ikke bare sps i bunden af akvariet?
Den laver ikke bølger. Illustrationen med bølgerne er for at visualiserer, at bølger ikke flytter vandet, men blot bevæger vandet op og ned.
De flytter en større del vand i én retning for så at skabe momentum i vandet og flytte hele vandmassen på én gang i cirkulære mønstre (horisontalt eller vertikalt).
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"