"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

ny type pumpe på vej

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
magma111
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 231
Tilmeldt: søn 2. okt 2011 00:16
12
Postnummer: 9382 Tylstrup
Saltvand siden?: 2007

Re: ny type pumpe på vej

Indlæg af magma111 »

bima skrev:@Magma
Ja det er Per der har givet sig selv en før julegave
Må hellere lige smide ham en PB så man kan se vidunderet


Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4551
Tilmeldt: søn 6. jul 2008 20:23
15
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: ny type pumpe på vej

Indlæg af Nicki Henriksen »

Næste gen. gyre

https://reefbuilders.com/2018/11/30/new ... -director/" onclick="window.open(this.href);return false;


tim_rn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 411
Tilmeldt: fre 9. sep 2016 09:41
7
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2016

Re: ny type pumpe på vej

Indlæg af tim_rn »

Jeg har aldrig haft en gyre og kun set 1 live i privathjem. Er der lavet nogle med samme lydniveau som cirkulationspumperne ala mp10qd/40qd? Mit indtryk er at man med dem her accepterer, at de kan høres.. Er det for groft sat op?


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: ny type pumpe på vej

Indlæg af PederP »

Den model Nicki linker til er så ny, at den ikke er på markedet endnu.
Men skulle være et opgør med den gamle gyres støjproblemer ifølge artiklen. :)


Amazonas
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 120
Tilmeldt: ons 10. jan 2018 19:46
6
Postnummer: 5500 Middelfart
Saltvand siden?: 2010

Re: ny type pumpe på vej

Indlæg af Amazonas »

tim_rn skrev:Jeg har aldrig haft en gyre og kun set 1 live i privathjem. Er der lavet nogle med samme lydniveau som cirkulationspumperne ala mp10qd/40qd? Mit indtryk er at man med dem her accepterer, at de kan høres.. Er det for groft sat op?
Jeg syndes ikke min Jabao CF 150 siger noget


Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1948
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: ny type pumpe på vej

Indlæg af Mikas »

Jeg har lige købt en gyre 250 med den nye controller .
Jeg kan ikke have den på mere end 40% i mit 130cm
Der siger den intet.
Hvis jeg sætter den på bølge mode på 1sek interval så kan man svagt fornemme at den tænder og slukker men synes den er fantastisk til prisen.
Tror jeg ku nøjes med den ene. Den flytter mere vand end mine 3 vortech mp40qd .
Jeg kan dog ik helt beslutte om jeg beholder den da jeg godt kan lide at der er varieret flow som skifter hele tiden så det ik bliver trivielt at kigge på at korallerne kun står en vej.
Jeg har sat mine 3 vortech på den ene side og den gyre på den anden side . De køre 30% og gyren er stærkere virker det som om.
De modarbejder dog en del hinanden så tror jeg enten skal have en mere eller sælge den og smide en mp40 mere i ..
Men som sagt så synes jeg det er en virkelig god pumpe til prisen og vil mene at det sjældent kan være nødvendig at have den skruet højere op end 50% og der er min i hvertfald fuldstændig på niveau som vortech mp40qd i støj.
Den kører jeg så heller aldrig på mere end 50%


Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
tim_rn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 411
Tilmeldt: fre 9. sep 2016 09:41
7
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2016

Re: ny type pumpe på vej

Indlæg af tim_rn »

Godt at høre, at der er gode oplevelser indtil videre. Jeg er naturligvis med på at linket er til en kommende model, og der må man jo håbe på forbedringer - det lyder jo til det efter beskrivelsen.

Det er fandme også vildt hvor mange pumper du kan proppe ned i det akvarie, Mikas. :D Jeg har dog aldrig lagt mærke til at de "mange" pumper skulle genere øjet i dit akvarie, så det fungerer jo ganske fint.

Jeg har læst lidt mere om gyren generelt og de nye modeller. Egentlig prøver jeg at samle mærkerne lidt - jeg kunne virkelig godt tænke mig, at jeg via app kunne sætte feedmode på via et tryk på både cirkulation og returpumpe.

Kan maxspects controller også lege med deres returpumpe? Jeg synes ikke jeg kan finde info der siger det.
Edit: nu fandt jeg en video, der viste at der var connection mellem retur og controller. Men jeg havde regnet forkert på prisen - den lille retur ligger trods alt på 2000 kr og controller på 1000+. Det virker lige voldsomt nok for ikke at åbne skabet og trykke "feed mode"...

AI har jo nu cirkulation, men ingen retur. Jeg er ellers stor fan af at der ikke skal købes ekstra udstyr for at kunne fjernstyre.

Vortech kan vel med mp serien og deres dyre returpumpe? Men så skal der købes reeflink, og det er generelt dyre (men helt sikkert gode produkter).


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: ny type pumpe på vej

Indlæg af PederP »

Jeg vil påstå, at har det lykkeds for maxspect at lave en lydløs gyre, så har vi en vinder. Det var eneste egentlige klagepunkt for mig over mine gyre.
Det eneste andet forbehold der er for gyre, og det gælder nok også ny model. Er at en gyre ikke er det rigtige flow for enhver stensætning, eller balje størrelse.
Har man en luftig stensætning, holder den stærke strøm sig ved sider, bund og overflade, mens midten kan være ret død. Omvendt kan en stensætning også bremse gyreflow.

Det var en af de ting jeg ville gøre bedre hvis jeg skulle starte op igen. Planlægge stensætningen med fokus på godt vandflow. Også efter en masse koralvækst..


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: ny type pumpe på vej

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Jeg elsker mine Maxspeck XF250, men at efter 6 åneder kalde dem lydløse (ved 80%) er at overdrive.
PT er det dog det bedste produkt på marknedet om man vil ha en variabel cirkulation.
(nu har jeg ikke testet QD da jeg var så utilfreds med mine MP40).


Brugeravatar
kalmar
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 271
Tilmeldt: man 3. apr 2017 21:47
6
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2017

Re: ny type pumpe på vej

Indlæg af kalmar »

Et sprøgsmål til XF250/230, nu vi har nogle kendere online..

Min DT er 50x50x120 (vand), så 300L. Ville i købe en XF250 og skrue langt ned for den (bliver den for kraftig?), eller en XF230, som nok skal stå oppe i den høje ende?
Jeg tænker at en XF250 ville være mere lydløs, hvis den kunne køre på lav kraft, spørgsmålet er om den er for kraftig?


Lars
Red Sea Reefer 350, Razor R420R 300W 16K, Red Dragon Mini 2500, Tunze cirkulation, BK180 skummer, GHL Profilux 3.1ex, GHL Doser 2
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: ny type pumpe på vej

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Du kan skrue ned for den så meget du vil, 5-10% er ikke noget problem. Men jeg mener det er en for dyr pumpe at have kørende på kunstig åndedræt-mode.
Mine "larmer" nogenlune lige meget ved 25% som ved 50%.
Korriger mig om jeg har fejl, men er XF250 ikke større? Summa somaro, jeg skulle helt klart anbefale en pumpe der passer til dine behov og ikke et bæst som en XF250 bliver i 300 liter vand.
En XF230 som står på 50% giver stadig 4000-5000 liter, eller den kommer at cirkulere vandet 13-17 gange i timen, hvilket jeg tror er for meget når højden bare er 50 cm. Mine hang tidligere på bagglasset og kørte 40-50% med resultatet at sandet blæste bort, og der er trodsalt 100*74 cm sand samt en masse andet cirkulation (closed loops) på ca 50 gange vandcirkulation i timen.

Så jeg vil ambefale dig 1-2 XF230 som hver nok kommer køre på max 50% eller endnu mindre. Men husk at jeg ikke er nogen kender på mindre systemer.

Hvorfor ikke en XF280 :)


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: ny type pumpe på vej

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Det er så desuden en helt ok fin pumpe, det er den eneste jeg har synligt, men XF280 må det blive næste gang...


Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"