"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Returrør fra sump

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Rasp
Reactions:

Returrør fra sump

Indlæg af Rasp »

Hej hej

Jeg har lige et spørgsmål til hvordan et returrør fra en sump skal være lavet.

Jeg har set at en del folk også bruger returvandet til cirkulation i akvariet, ved at føre retur røret et stykke ned i akvariet.

Mit spørgsmål er så, om det ikke er lidt farligt, for hvis der bliver strømsvigt eller pumpen holder op med at virke, vil vandet så ikke løbe tilbage til sumpen gennem returrøret ??

Det er muligt at jeg har misforstået noget, men jeg kan ikke lige se hvordan man skulle forhindre at tømme akvariet til der hvor returrøret ender.

- Rasmus
buller1
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 394
Tilmeldt: søn 24. apr 2005 21:43
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: kbh

Indlæg af buller1 »

Hej Rasmus :)

Jeg har bare gjort det at jeg borede at hul lidt over vandspejlet, så hvis pumpen slukker, kan der ikke blive suget vand.. Kan lige vise et billede om hvordan mit er opbygget.. Se evt her: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... c&start=15

Jeg havde også selv svært ved at forstå det i starten, men fik en masse gode råd.. :)
Mvh Casper

54 liters minirev --> http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 6&start=15

350 liters akvarie sælges med sump og lidt tilbehør.
Rasp
Reactions:

Indlæg af Rasp »

Det er selvfølgelig en mulighed. Så man bare håbe på at det ikke stopper.

Tak for svaret.

- Rasmus
Brugeravatar
Ronny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1709
Tilmeldt: man 9. aug 2004 21:40
19
Postnummer: 6430 Nordborg
Geografisk sted: Nordborg, Danmark
Kontakt:

Indlæg af Ronny »

En anden mulighed er at montere en kontraventil.
mvh
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
Rasp
Reactions:

Indlæg af Rasp »

Ja, men der skal ikke så meget til at gøre en ventil utæt, og så har man balladen igen. Det skulle gerne være sikkert, for jeg tror ikke jeg bliver så populær hos kæresten hvis jeg oversvømmer forskellige dele af lejligheden.

- Rasmus
Brugeravatar
Ronny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1709
Tilmeldt: man 9. aug 2004 21:40
19
Postnummer: 6430 Nordborg
Geografisk sted: Nordborg, Danmark
Kontakt:

Indlæg af Ronny »

Rasp skrev:Ja, men der skal ikke så meget til at gøre en ventil utæt, og så har man balladen igen. Det skulle gerne være sikkert, for jeg tror ikke jeg bliver så populær hos kæresten hvis jeg oversvømmer forskellige dele af lejligheden.

- Rasmus
Det forstår jeg ikke meget af, hvorfor skulle den blive utæt?
mvh
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
Rasp
Reactions:

Indlæg af Rasp »

Jeg går ud fra at du mener en ventil der kun vil tillade vand at komme den ene vej. Hvad sker der så når der kommer lidt sand eller noget andet skidt i den ventil. Det er jo ikke uhørt at der kan flyde lidt sager rundt i vandet.

- Rasmus
Brugeravatar
Ronny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1709
Tilmeldt: man 9. aug 2004 21:40
19
Postnummer: 6430 Nordborg
Geografisk sted: Nordborg, Danmark
Kontakt:

Indlæg af Ronny »

Rasmus det er stort set umuligt at der skulle sætte sig noget. Hvis du ser sådan på det kan du nok ikke ha' et akvarie, for tænk hvis glasset revner eller noget helt tredie.
mvh
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
Rasp
Reactions:

Indlæg af Rasp »

Jeg ser ikke sådan på det, men jeg gider ikke sætte ting i, som forøger chancen for at der kan ske noget, hvis man kan undgå det. Jeg syntes ikke man skal satse på et "stort set".

Hvis et hul i returøret kan bruges, så er det efter min mening bedre en at sætte en ventil i. Ellers skal returrøret bare ikke under vandoverfladen i akvariet.

- Rasmus
Brugeravatar
Ronny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1709
Tilmeldt: man 9. aug 2004 21:40
19
Postnummer: 6430 Nordborg
Geografisk sted: Nordborg, Danmark
Kontakt:

Indlæg af Ronny »

Hvis et hul i returøret kan bruges, så er det efter min mening bedre en at sætte en ventil i. Ellers skal returrøret bare ikke under vandoverfladen i akvariet.
Og hullet kan ikke blive tæt? hvis returrøret er overvandet giver det en masse støj og vandsprøjt.
mvh
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
mikkel
Reactions:

Indlæg af mikkel »

Livrem+seler: Flere huller i returrøret, så f.eks. en snegl på afveje ikke stopper hullet. Udløb over overfladen er en skidt idé.
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"