"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Låg på saltvandsakvariet?

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3794
Tilmeldt: tors 29. jul 2004 23:28
19
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Låg på saltvandsakvariet?

Indlæg af mads-fisk »

Er der nogen her fra forumet, der kører med en form for låg på akariet? Det jeg tænkte på var at lave et heldækkende T5 amatur over et 500 l. akvarium. Nogen der Har nogen som helst erfaring med tildækning? og i så fald. Hvor meget fordampning har i på det?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Til mit gamle akvarie, lavede jeg en form for afdækning, som bestod af 2 halvdele. Det var nu mest fordi jeg ville undgå altfor meget lys ud i værelset. på de varme sommerdage tror jeg der fordampede ca 5 liter om dagen, og det med og uden afdækning, for i praksis var det kun den bagerste halvdel som altid var monteret.
Rasp
Reactions:

Indlæg af Rasp »

Jeg har aldrig prøvet at dække mit akvarie, men jeg har læst flere steder at det kan give nogle varmeproblemer, hvilket giver fint mening da du begrænser fordampningen.

Uden af dækning tror jeg der fordamper mellem 4-6 liter om dagen.

- Rasmus
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Jeg kørte selv med en ret lukket lyskasse om vinteren og låg på sumpen også. Jeg havde ingen problemer med det overhovedet og fordampningen var meget lav.
Det blev dog lynhurtigt for varmt om sommeren og så måtte der åbnes op i lyskasse, sump og blæsere på.

Men selve det at nærmest ingen fordampning at have syntes ikke at give nogen form for negativ effekt på akvariet.
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3794
Tilmeldt: tors 29. jul 2004 23:28
19
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Tror nu ikke det giver de store varmeproblemer hvis jeg kører med T5.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Tjaa jeg kan nu nemt få en 28-30 grader i min stue alene. Og så et glas vand med pumper og lys - det skal nok blive varmt tror jeg.

Og jo T5 rør varmer også en hel del !

Men hvis du kun vælger T5 så er det vigtigt du bruger nogle gode reflektorer. Køber man nogle der også koster lidt vil de som regel være lavet således at de sørger for mest muligt af varmen sendes bagud gennem reflektoren frem for at blive sendt/strålet tilbage ned mod vandet ! Men måske dette ikke hjælper så meget hvis kassen sidder lige over ??

Og så anbefales det også at det er såkaldte Gull Wing reflektorer der sikre at mest mulig lys sendes mod baljen uden at blive sendt gennem røret først ;)

Billede
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

En lille reklame smørre men også en fornuftig tegning af en reflektor med denne gull wing form - http://www.deltecaquariumsolutions.com/ ... Lights.pdf
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"