"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Grønalger, kalkalger, og problemer

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1204
Tilmeldt: tors 24. feb 2005 20:53
19
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: København Ø

Grønalger, kalkalger, og problemer

Indlæg af jakobvillien »

Ohøj,

Jeg er på 10. uge med mit nanoprojekt, og det har sådan set forløbet helt fint, men nu har jeg fået nok af mine alger.

Det startede meget stille og roligt og efter tre uger var der kun kommet meget få brunalger. Dette fik jeg af min forhandler forklaret som mine store mængder makroalger, blødkoraller og levende sten som tog de fleste næringsstoffer. De brune alger begyndte stille og roligt at indtage og efter 6 uger fyldte de en del på det visuelle.

Nu har jeg imidlertid fået en hugo som har taget stort set alle brunalger, eller også er de forsvundet af sig selv. De er blevet overtaget af grønalger i massevis desværre. Jeg har fået bugt med store dele af caulerpaen, som kunne forklare hvis der er flere næringsstoffer i vandet nu.

Jeg har masser af blødkoraller i, og de har det alle fint, og formerer sig i stille grad. Jeg hr fine værdier af NH3, nitrat og nitrit, men har ikke målt phosphor, mg eller ca. Jeg fik at vide at det eneste jeg egentligt behøvede hvis jeg kun skulle have den besætning var at vide phosphor, men den bliver ved med at være udsolgt og så har jeg glemt det. Jeg laver 10% vandskift hver 2. uge ca. Min pH er 8,2-8,4

Hvad kan algerne skyldes og hvordan kommer jeg af med dem. Jeg vil også ha kalkalger!?
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Kalkalger tager tid - uden tvivl ! Og så kræver de den helt rette balance af kH, Ca og Mg. Og de kan forsvinde lige så hurtigt som de kom hvis ikke der er de rette elemter for dem... Så de er sgu lidt nogle underlige nogle har jeg erfaret !

Dine grønne alger er uden tvivl et tegn på for meget næring som altid. Køre din skummer optimalt ??
Jeg ville nok smide en spandpumpe på med rowaphos og så tror jeg de alger vil forsvinde !
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1204
Tilmeldt: tors 24. feb 2005 20:53
19
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af jakobvillien »

iøvrigt mente jeg ammoniak istedet for NH3, er det ikke NH4?

Nå pyt,

Ja det lyder som en ide Brian. Hvad er rowaphos? Jeg overvejede jo netop den spandpumpe der istedet for mit lille eheim filter....

Min skummer synes at kkøre fint nok, men den virker som om den ikke helt er effektiv nok. Altså at den ikke helt kan følge med. Men jeg har ikke rigtigt mulighed for en anden i dette akvarie...
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Rowaphos er et aluminiums baseret(mener jeg) materiale der er i stand til at optage store mængder stoffer som blandt andet fosfat og silikat - som begge er store årsager til alger !

Men det er ikke nogen garanteret løsning - blot mit lille tip ;)
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1204
Tilmeldt: tors 24. feb 2005 20:53
19
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af jakobvillien »

Iøvrigt har jeg lige fået en klump xenia af den almindelige pumpin slags, og den mere ualmindelige lyserøde slags. Den lyserøde pumper, mens den anden er holdt op, har dette noget med næringen at gøre? jeg fik ellers at vide at den ville pumpe så længe ph var over 8
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Rowaphos er jernbaseret, imodsætning til mange af de billigere mærker, f.eks Aquamedic som er på aluminium basis. Jern baserede medier, kan optage mere fosfat og silicat end de aluminiums baserede.
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1204
Tilmeldt: tors 24. feb 2005 20:53
19
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af jakobvillien »

Bare en update. Problemet er helt klart blevet værre. Der er grønalger på mange af stenene, og det er spøjst fordi de har helt overtaget mine brunalger. Jeg har også en tot af den slags lysegrønne alger som kunne ses hos jthyge. Jeg tror ikke jeg fodrer for meget, det kan ikke vlre det der er problemet, så det skyldes garanteret de næringsstoffer der er i vandet. Hmmm.... Der var da mystisk. Min skummer fungerer nok ikke godt nok så.

er der nogen gobyer eller lignende der spiser grønalger, for min hugo ser ikke ud til at røre det. Alt andet blomstrer fint, og akvariet er sprængfyldt med skiveanemoner, xenia, kenyatræer og polypper. Jeg ville ellers tro at de ville tage noget af næringsstofferne...
Brugeravatar
malawifisk
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 216
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 17:27
19
Postnummer: 8464 Galten
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Danmark, Jylland, v. Århus
Kontakt:

Indlæg af malawifisk »

Prøv at skrue ned for dit fodder nivau med 70% i en 7 dags periode. Det sker der ikke noget ved, fiskene skal nok klare det. Køre du med kalkreaktor og CO2, kan det være at der kommer CO2 med i din balje, det giver alger. Jeg får typisk alger når jeg introducere nye fisk i akvariet. Så sætter jeg fodder mængden op for at få dem til at spise. Det giver lidt alger på de øverste sten.
Martin

Saltvand gør sindet roligt og pungen tynd.
_____________________________________________________________
740l + 150l sump,
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1204
Tilmeldt: tors 24. feb 2005 20:53
19
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af jakobvillien »

okay, jeg vil skrue ned på foderet så. Jeg kører hverken med CO2 eller kalkreaktor.

Iøjeblikket fodrer jeg nu meget sparsomt, giver kun mad 2-3 gange om ugen med lidt mysis eller flagefoder. Har jo ikke så mange fisk så det er ultra svært ikke at overfodre.

Men jeg håber det hjælper, ellers er jeg igang med at kigge på et spandfilter med rowaphos, biobolde og lidt andet sjov. Men ville helst undvære, grundet økonomien.
Brugeravatar
Lars M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1524
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 22:15
19
Postnummer: 9560 Hadsund
Saltvand siden?: 2001

Indlæg af Lars M »

Umiddelbart vil jeg gætte på at dit akvarium slet ikke er færdigt med indkøringsfasen. Det er ganske naturligt at der kommer grønalger efter brunalger.
Du har nok ikke ladet akvariet køre ind længe nok. Ærgerligt, men det hjælper jo ikke at være bagklog.

Jeg er enig med de øvrige indlæg, begræns fodringen og indsæt filtre der fjerner næringstofferne.
D.v.s Rowaphos og evt. et nitratfilter, men det er ret besværlig og langsommeligt at køre ind.

Har du målt dine værdier for nyligt specielt nitrit og nitrat.
Og få så fat i et fosfatmålesæt, det kommer du ikke uden om.

Prøv lige at give os nogle nye værdier. Alger gror pr. definition ikke uden næring :mrgreen:
Mvh.

Lars Mogensen
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1204
Tilmeldt: tors 24. feb 2005 20:53
19
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af jakobvillien »

Jeps, Lars, det lyder absolut fornuftigt og rigtigt. Jeg var alt for hurtig med fisk, og trods disse har det helt fint gør det at jeg får disse problemer senere hen.

Jeg må købe mig et nitratmålesæt.

Kan jeg desuden tolke det som at akvariet så er på vej til indkøring den rigtige vej, og at grønalgerne så vil blive udkonkurreret af klakalger på et tidspunkt?

Jeg har lige fået en handel i hus på en lille model af et eheim spandfilte,r så måske med lidt rowaphos og lad os se om det hjælper. Jeg vender tilbage når ejg kender mit phosphat tal.

Mit nitrit har aldrig været tilstede, og har altid været nul. Amm lige så. Men nitrat har været på et lavt pland og stiger og falder lidt, men er på ingen måde højt. Jeg skifter vand en gang imellem og det får det til at falde igen til nær nul. Men det er klart at akvariet ikke fungerer optimalt med hensyn til skummer, eftersom der stadig er lidt nitrat tilstede.

Hmm... ser ikke rigtigt nogen mulighed for at ændre på skummeren, så jeg må se på andre løsninger. SKummeren fungerer ihvertfald men er nok bare for lille.
Brugeravatar
Lars M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1524
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 22:15
19
Postnummer: 9560 Hadsund
Saltvand siden?: 2001

Indlæg af Lars M »

Flexmasta:
Dit problem nu er, at du er nødt til at tilføre en vis mængde organiske stoffer, og disse vil holde indkøringsprocessen kørende i lang tid. Havde du ikke haft dyr i, kunne du have sultet algerne ihjel, ved at lade processen køre indtil algerne havde tappet akvariet for næringstoffer sammen med din skummer.

Hvad er lav nitrat? under 0,25?.
En lav værdi og et akvarium med mange alger kan betyde at algerne er rigtigt gode til at konkurrere om næringsstofferne. Disse vil så teste en lav værdi, da der ikke er så meget frit nitrat f.eks. i vandet.
Hvis algerne gror og tager til, så er der kun en forklaring. Mængden af næringstoffer er rigelig. Det er der du skal sætte ind.

Og så skal du væbne dig lidt med tålmodighed. Det tager nogen tid inden ændringer i vandværdierne afspejler sig i algernes vækst. Der er et vist efterslæb, fordi de første alger som dør jo udløser nye næringsstoffer.
Held og lykke med det.
Mvh.

Lars Mogensen
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1204
Tilmeldt: tors 24. feb 2005 20:53
19
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af jakobvillien »

Lars:
Det lyder meget rigtigt med at cyclen simpelthen ikke kan gøres færdig nu når man bliver nødt til at tilføre organisk materiale, og man dermed ikke kan tømme det færdigt via algernes udkonkurrering og skummeren.

Mit nitrat er i den laveste kategori, men ikke nul. Det ligger under 0,25. Men det er svært at se.

Jeg skærer ned på foderet i disse dage, og så må jeg se. Når jeg tænker efter har jeg i en periode fodret enormt meget fordi jeg havde fået kenyatræer, og jeg havde læst man skulle fodre med artemia. Jeg har tilmed fået klovne som jeg i starten ikke kunne få til at spise, så det er nok det der er på efterslæb.

Jeg tænkte dog på, gør det noget specielt at der er næringsstoffer i vandet, jeg tænkte på nemlig at blødkorallerne gavnes da af det, vhsi der bare ikke er for meget. Xenia vokser ihvertfald hurtigere under mange næriungsstoffer?

tak for svarene, fornemt
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 977
Tilmeldt: tirs 20. jul 2004 10:28
19
Postnummer: 8362 Hørning
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af nyberg »

Uden næringsstoffer ville jorden være en død planet. Problemet er bare, når der er for meget. Nogle koraller kan virke hårdføre under et forholdsvist højt indhold af nærringstoffer (nitrat, fosfat) og til en hvis grænse også have gavn af det. Men nærringsstofferne vil også give en uønsket og til tider svingende algevækst. Og når algerne dør, belastes akvariet unødigt meget og det vil give en ustabil vandkvalitet. Det vil på sigt næppe være lykken for dine Capnella og Xenia'er.
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"