"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Deltec PF600 kalkreaktor

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Jon
Reactions:

Deltec PF600 kalkreaktor

Indlæg af Jon »

Hej igen
Jeg har også lige fået en pf600 deltec reaktor. Jeg undrer mig over hvordan men nogensinde skulle kunne rense den ned i? og hvad når mediet bliver så finkornet at det ryger ned gennem risten i bunden af reaktoren?
Den magnetventil der følger med kan klare 1bar. Det kan godt være det er et dumt spørgsmål, men når magnetventilen slukker stigen trykket så ikke mellem nåleventilen og magnetventilen til noget nær flasketrykket?
Det ville være lidt dumt hvis det er sådan, men jeg vil lige være sikker.
Rækkefølgen er: Flaske, MAnometer, Nåleventil, magnetventil, bobbeltæller osv...

Mvh JOn.
Brugeravatar
Ronny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1709
Tilmeldt: man 9. aug 2004 21:40
19
Postnummer: 6430 Nordborg
Geografisk sted: Nordborg, Danmark
Kontakt:

Indlæg af Ronny »

Der sidder en trykreduktion i forbindelse med manometer og nåleventil. ellers ville trykket være alt for højt.
mvh
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
Jon
Reactions:

Indlæg af Jon »

Okay. Men kan man være sikker på at trykket mellem nåleventilen og magnetventilen er under 1 bar når magnetventilen er lukket? (Det kan jeg vel egentlig aflæse på manometeret)
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Tillykke med den, du kan evt se en online manual HER.

Underligt der ikke er en svamp i bunden, det kan jeg godt se, men de skriver jo selv at de anbefaler det fine(2 mm) Rowalith medie.

Men hvorfor de ikke har lavet den med bayonet fitting i toppen som de gør med alt andet, det er da ondsvagt !
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Jeg fandt ud at det ikke skulle være nødvendigt med en svamp da cirkulations pumpen skulle holde mediet på den rette side af risten - faktisk skulle mediet ikke kunne "fluidize" korrekt hvis der var en svamp(og så ryger meningen med Deltecs fluidized princip jo lidt ;) ).
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Jon
Reactions:

Indlæg af Jon »

Ah okay. Men hvad nu når man putter mediet i? eller hvis pumpen ikke kører 24/7, så kan kornene jo stadig trille lige gennem risten?
Jeg kan godt se at det nok skal komme til at fungere. Jeg syntes dog at det er dumt at den ikke er lavet så man har mulighed for at rense den for grus under risten.
Brian, kører du egentlig med ph-styring på din reaktor?
På deltecs tegning er der hvist to magnetventiler i serie!?! (er det nødvendigt?).
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Nej jeg køre ikke min på pH styring. Eller det vil sige jeg sætter den til efter Deltecs anvisninger med flow og Co2, efter noget tid måler jeg udgangsvandets pH med en pH prope, hvis det ligger mellem 6.5 og 6.7 er jeg glad. Lader det så køre noget tid hvor jeg holder øje med min kH i baljen(justere så flow eller Co2 efter dette) - når den er på plads er Ca som regel også ;)
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
SPSguy
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 1
Tilmeldt: tors 21. okt 2004 08:03
19
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2003

Indlæg af SPSguy »

Hej

Jeg har ligeledes nyligt erhvervet en PF600 kalkreaktor fra Deltec! Blot et kort spørgsmål vedrørende den medfølgende magnetventil, som jeg har registreret bliver meget varm under drift. Er dette egentligt normalt??

Michael
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

SPSguy - Ja det er det vel. Den er vel lavet således at den er åben når den er tændt/on. Derved slukker/lukker den også ved en strømafbrydelse osv hvilken jo er smart. Men således er der altid spænding på og så er det jo blot en spole der står og brænder effekt af så den bliver måske lidt varm ;)
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Jon
Reactions:

Indlæg af Jon »

Første gang jeg skulle have en magnetventil prøvede jeg nogle forskellige bla en fra deltec som blev så varm at man ikke kunne holde på den. Alle sammen blev varme, men den der blev mindst varm var en fra aquamedic. Jeg prøve fra deltec, sera og aquamedic så vidt jeg husker. Det virker lidt mærkeligt at den er lavet så den står og fyrer så meget effekt af når den er tændt :?
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"