"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Hvilken pumpe til lang transportvej

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
røntved
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1750
Tilmeldt: søn 26. nov 2006 23:22
17
Postnummer: 9320 Hjallerup
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: Klokkerholm-Hjallerup
Kontakt:

Hvilken pumpe til lang transportvej

Indlæg af røntved »

Jeg overvejer at lave sump til mit 120 l juwel akvarie. Jeg vil helst have den i mit bryggers, der er 9 meter mellem. Vandet skal løbe i 2 stk 3/4 " pex rør ( 1 hver vej ). Hvor stor pumpe skal jeg vælge.
http://www.mittlapp.dk


Live your life in a way that when your feet hit the floor in the morning, the Devil says, "Shit, he's awake.."
Brugeravatar
Stefan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2051
Tilmeldt: tirs 29. aug 2006 08:24
17
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2007
Kontakt:

Re: Hvilken pumpe til lang transportvej

Indlæg af Stefan »

Det primære er løftehøjden. Jeg går ikke ud fra, at de 9 meter imellem er fordi akvariet står på en anden etage? På et 120 liters er det begrænset, hvor meget flow du ønsker gennem sumpen trods alt.

Du kan evt. se efter en DC-pumpe, hvor du har mulighed for at justere flowet op/ned.
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3724
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Hvilken pumpe til lang transportvej

Indlæg af charlie saltvand »

Hej.

Jeg er enig med Stefan i at du nok skal se efter en DC pumpe med mulighed for variabel hastighed.

En anden ting du skal være SUPER opmærksom på, er at der (selvfølelig afhængig af dine rørs dimension)......vil løbe vand tilbage i sumpen når pumpen slukker, med mindre du sætter sumpen i samme højde, som der hvor vandet løber ud i akvariet.
Efter mine bedste og MEGET begrænset matmatiske evner, så sjusser jeg mig frem til at der kan være 17 L vand i et Ø 25 mm rør der er 9 meter langt. Det er jo en del vand, der bare står i røret, hertil kommer det vand der løber retur fra akvariet ved pumpe stop.

Sidst... Hvis du gør det med at sætte sump i samme højde som udløbet i akvariet, så skal du være obs på at der står vand i røret ved pumpe stop og det vand vil du IKKE have op i baljen, hvis din sump har været slukket fx et døgn.

Ellert en god ide med en "fjern sump", men prøv evt at google det og se hvad andre har gjort sig af erfaringer.
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3606
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Hvilken pumpe til lang transportvej

Indlæg af nielsk »

En dc 5000 burde være krafig nok.
Der er en del modstand i rørene men volumen du ønsker skiftet pr time er vel kun 500 liter?
SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3785
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Hvilken pumpe til lang transportvej

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg har et par Red Dragon, tror det er over 5000L. De trykker vandet en 5-7 meter, men der er højst 1,5 meters højdeforskel. Mine rør er 32mm og der er bøjninger i stedet for vinkler på, alt for at mindske modstanden. Og så kun ganske få, hvis nogen overhovedet, kuglehaner.
Kuglehaner har tendens til at safte, specielt hvis man bruger dem som reduktion af vandet. Alle reguleringer her sker på pumpen(DC)
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
røntved
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1750
Tilmeldt: søn 26. nov 2006 23:22
17
Postnummer: 9320 Hjallerup
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: Klokkerholm-Hjallerup
Kontakt:

Re: Hvilken pumpe til lang transportvej

Indlæg af røntved »

Løftehøjden er ikke høj, det er samme etage. De kommer i en kabelbakke, i stedet for fodliste. Sumpen står i bryggerset i 40 cm.
http://www.mittlapp.dk


Live your life in a way that when your feet hit the floor in the morning, the Devil says, "Shit, he's awake.."
Brugeravatar
røntved
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1750
Tilmeldt: søn 26. nov 2006 23:22
17
Postnummer: 9320 Hjallerup
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: Klokkerholm-Hjallerup
Kontakt:

Re: Hvilken pumpe til lang transportvej

Indlæg af røntved »

Der er masser af plads i sumpen. Det er min 250 l sump fra mit tidligere indbyggede akvarie. Der er 18 cm frihøjde til vand.
http://www.mittlapp.dk


Live your life in a way that when your feet hit the floor in the morning, the Devil says, "Shit, he's awake.."
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"