"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Kalk reaktor, Balling eller færdig 2-komponent blanding

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 532
Tilmeldt: ons 9. okt 2013 13:33
10
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Kalk reaktor, Balling eller færdig 2-komponent blanding

Indlæg af MortenL »

Har længe gået med tanken om at skifte over til at bruge kalk reaktor, hver gang lige før mine 2x10liters Essential+ flasker var tomme. Hver gang er det strandet på at de to gamle kalkreaktorer jeg har stående, begge havde defekter. Mit mål med kalkreaktor skulle være at det måske er billigere i drift, ikke lettere.

Jeg bruger lidt over 2x10liters Essential+ på 2 mdr, koster ca 700kr. Spørgsmålet er så kan man kører en kalkreaktor, med elforbrug og CO2 for 350kr om mdr. Tænker CO2 er den dyre del. Jer med kalkreaktor, hvor lang tid holder 6kg CO2??

Alternativt kunne man jo gå tilbage til salte og hjemmeblanding hvilket også virker fint, men er knap simpelt. For med 2x10liters Essential+ og en KH director, så kører det hele let. Måler Ca en gang imellem, og trimmer op eller ned, men ingen store udsving, KH spiller max. Der skal ikke laves mange fejl, før der ryger koraller for et par tusinde kr., også er der jo ikke sparet meget.

Bare lige et par tanker efter ferien.
Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4007
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Kalk reaktor, Balling eller færdig 2-komponent blanding

Indlæg af Engelquist »

Det er da godt nok et voldsomt forbrug af Essentials, du har!
Da jeg havde mit sidste akvarie proppet med acroporaer, brugte jeg ca 20 liter af hver blanding pr år.
Jeg har altid været glad for balling og især ATI Essentials PRO, der er det bedste og mest stabile jeg har prøvet- og mine acro'er elskede det...

Ingen tvivl om at du ville spare penge på at køre med kalkreaktor i stedet og der er også mange der sværger til det.
Jeg har dog aldrig haft succes med kalkreaktor, dels pga af den lave ph jeg skulle kæmpe med og dels fordi der skete et par uheld der nær havde kostet mig en masse koraller... Men det handler nok også om hvor meget man vil bruge af budgettet, til udstyret :wink:

Men igen nogle er til moren og andre til datteren... :wink:
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 982
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: Kalk reaktor, Balling eller færdig 2-komponent blanding

Indlæg af Seniorreefer »

Morten L.

Det var godt nok et stort forbrug, som svarer til 166ml pr. Dag.

Er du sikker på det er korrekt.

Jeg selv bruger også kalkreaktor efter jeg har brugt Balling light, hvor jeg skulle dosere 260ml pr døgn.

Jeg har købt 2x 4kg co2 og det koster ca. 350 pr opfyldning, som skulle holde til et år.

Skal siges jeg har et 600l fuld Sps , så der er et stort forbrug efterhånden.

Jeg fik at vide du skal minium have et fald på 1dhk pr døgn før det kan betale sig
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3790
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Kalk reaktor, Balling eller færdig 2-komponent blanding

Indlæg af crazy seahorse »

Da jeg i sin tid (2012) skiftede fra væsker til kalkreaktor, havde jeg et forbrug af Kh og Ca på 25L af hver på en måned, altså næsten 1 L om dagen. Mg var noget mindre.
Men det kostede mig 1.000,00 om måneden. Så det forbrug af væsker som Morten nævner kan sagtens være korrekt. Det svarer nogenlunde til mit daværende forbrug.

I dag bruger jeg 6 Kg Co2 hver 3 måned. Koster omkring 500,00 pr opfyldning af flasken. Ca 3-4 gange om året fylder jeg omkring 10 Kg medie på. Strømmen har jeg ikke regnet på, men de pumper der sidder på er nok ikke de store strømslugere.
Så skal jeg tilsætte Mg manuelt, men det er ikke den store udgift. Fylder 2-300 gram granulat på cirka 1 x månedligt. Udover det, så skal jeg tilsætte div sporstoffer. Det vigtigste er nok Jod, som jeg tilsætter dagligt. Resten af de små sporstoffer tilsætter jeg efter min ICP test. Det er typisk Vanadium, Mangan, Molybdæn og Strontium. En gang i mellem viser testen også, at der skal tilsættes Flour. Resten af sporstofferne er aldrig i underskud.

Næring, Po4 og No3 tilsættes i forhold til mine ugentlige målinger, hvor jeg har en daglig tilsætning baseret på målingerne og som reguleres løbende efter de samme målinger.
Men der er vist ikke Po4 og No3 i væskerne, så det skal man tilsætte uanset hvad man kører med, hvis det er nødvendigt.

Så når man først er kommet i gang med kalkreaktoren og har lært den at kende, så er det rimeligt nemt og kører lidt på autopilot.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 532
Tilmeldt: ons 9. okt 2013 13:33
10
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Re: Kalk reaktor, Balling eller færdig 2-komponent blanding

Indlæg af MortenL »

Tak for alle jeres input. Jeg doserer 160ml af hver dagligt. Jeg har en vild vækst, men hvad skal jeg gøre for det bliver mindre. Der er 850 liter vand.
Tænker jeg fortsætter, da regnestykket nok kommer til at gå lige op, med CO2, granulat og el. Samt bøvlet med lav pH.
Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"