"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Hvad har du af teknik til baljen og hvad er bedst?

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3724
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Hvad har du af teknik til baljen og hvad er bedst?

Indlæg af charlie saltvand »

Hep.

Sidder lige og venter på fruen, så fik jeg ideen om at gennemgå min teknik, (Ja, der kan godt gå laaang tid før hun er klar til at komme ud af døren :K ). Fandt ud af at jeg har MEGET teknik efterhånden. :wc:

Prøver at liste det op her.
Apex, base, den gl. model.

2 stk powerbars til denne = 12 kontrolerbare 220V udtag (tænd sluk på tid uendeligt antal gange pr. døgn og ved andre kodet hændelser osv se fx returpumpe/skummer, længere nede.
Moduler:
- Wmx, som styrer
- 3 stk mp40 qd pumper OG
- 4 stk radion 15 gen4 lamper.
- Ecotech Vectra M1 returpumpe (også styret af Apex)
- Stor skummer med Dc jebaro pumpe. (styret af retur pumpe)
- FFm Leak modul som styrer
Breakout detektorer (disse ligger strategisk rundt om akvariet og på gulvet og der går en alarm, akustisk og på mail, ved vand på gulvet + jeg får besked på tlf via appen.
Den styre også mit ATO system (det mest stabile system jeg har haft)
- Wave modul adaptor der styrer 2 stk jebaro ph.
- 1Link der styrer mine 4 DOS pumper.
- Derudover måler apex PH/Temp/ORP.
- Fodermaskine, som så slukker for skummer i 15 min, når den kører morgen og aften.

Et eksempel på Apex kodning. Skummer slukker hvis returpumpe slukker, så jeg undgår at den skummer over i sumpen, når vandstand stiger her. Skummer starter ved retur stop først op 10min efter retur, så vandniveauet er faldet til driftsniveau.

Et andet eksempel på apex kodning. De 3 mp40 ph pumper skifter over døgnet mellem flere forskellige af ecotechs indstillinger, fx "tidal swell" "Reef crest" osv og kører op og ned i effekt uafhængigt af hinanden.

Ud over ovenstående har jeg
- 2 stk Jebaro Ph pumper, en i DT og en i mit "tårn".
- En Kessil LED over tårnet.
- En MEGET gammel sander luft skummer med luft pumpe, der kører i "tårnet"

- Et stort RO anlæg.

- 2 stk MEGET store Rosmont mover ph pumper, med wi-fi styring der pt. ligger i skabet :hehe:

Hvad er jeg pt. gladest for?

Klart Apex og alle de muligheder systemet giver på indstillinger mv :GO

Her er lige et par screenshots der giver en ide om brugerfladen.
Skærmbillede 2020-06-05 kl. 11.20.04.png
Skærmbillede 2020-06-05 kl. 11.20.17.png
PH og Temp, sammenlignet.
Skærmbillede 2020-06-05 kl. 11.20.45.png
MP 40 pumperne, man trækker bare i punkterne for at lave om på styrke af pumpen, eller på mode af den osv. NEMT
Skærmbillede 2020-06-05 kl. 11.21.16.png
Hurtigt overblik over forskellige parametere og evt. sammenligning.
Skærmbillede 2020-06-05 kl. 11.21.48.png
Diverse målinger gemt over tid
Skærmbillede 2020-06-05 kl. 11.26.08.png
Nå, nu er fruen klar. Vi skrider UD at bruge penge i coronaramte DK :W
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 3994
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Hvad har du af teknik til baljen og hvad er bedst?

Indlæg af Engelquist »

Fed tråd Charlie :beer:

Min teknik liste:
Lys: 2 x Orphek Atlantik V4 Gen 2
Cirkulation: 2 x Maxspect Gyre 330
Skummer: Royal Exclusive Mini Bubble King 200 med 4 liter ATI co2 scubber
Retur: Royal Exclusive Red Dragon 5 ECO
Dossering:Grotech TEC 4 NG
Varme/køl: Aqua Medic Temperatur controller. Reef Cool Breeze 6. Schego titanium 300w.
Ozon: Sander Certizon C200
ATO: Tunze Osmolator Nano
Omvendt osmose: 300 GPD membran, 3 trins filtre med boosterpumpe og et 11 liters silikatfilter- laver 50 liter i timen med en spildvandsfaktor 1:2 og en TDS på 0.

Det er klart mine Orphek Atlantik jeg er mest glad for- det er det bedste lys jeg endnu har haft!
Mine Maxspect Gyre 330 er jeg rigtig tilfreds med- de giver et godt flow i hele akvarie og den nye 300 serie er helt lydløse- de kører i varieret hastighed op til 100 % og jeg hører dem overhovedet ikke.
Jeg overvejer dog at opgradere dem til 350'er for at kunne give det hele en solid storm en gang imellem, da mit akvarie er lige i overkanten af hvad 330'erne er ratet til...
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
Barner
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 931
Tilmeldt: fre 23. dec 2005 12:41
18
Postnummer: 8370 Hadsten
Saltvand siden?: 2004

Re: Hvad har du af teknik til baljen og hvad er bedst?

Indlæg af Barner »

Hold da op Charlie det ser voldsomt ud med sådan en lang liste :biggrin: fedt.
Hvor stort system er alle de fine ting i?

Tør da næsten ikke liste min egen op. I hvertiefælde ikke mens Skatte ministeren sidder her ved siden af :grouphug:
Capoth
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 194
Tilmeldt: fre 26. jul 2019 10:20
4
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Hvad har du af teknik til baljen og hvad er bedst?

Indlæg af Capoth »

Det er en god tråd at starte op, så vi kan få et indblik i andres setup. :beer:

Min teknik liste:
Apex 2016 med Wmx Modul, som styrer pumper Ecotech Udstyr. Flow Modul til kontrol af flowspeed til UV og algereator. Salt, temp, Redox(ORP)og PH probes tilkoblet
Lys: 3 x Kessil a360 + 4 Stk T5 (Hybrid setup) styres af Apex
Cirkulation: 4 x Ecotech MP40QD + Tunze 6215 wavebox
Skummer: Royal Exclusive Double Cone 200 med Speedy 50W og Pacific Sun Medium Algereactor
Retur: Ecotech Vectra S1
Dossering:Apex DOS
Varme/køl: 2 Blæsere / Schego titanium 300w.
UV: Deltec T5 20W
ATO: Tunze Osmolator med tilkoblet Tunze Kalkvands anlæg
Omvendt osmose: Krausen 800 GPD membran system, 5 trins filtre med boosterpumpe og et 2 liters Harpiks filter- laver 1.5L i minuttet og TDS på 0.
Apex 1.png
Jeg synes bestemt at have et automatiseret system gør det meget lettere i dagligdagen. Har max en 1/2 times vedligehold på akvariet om dagen. (Filter socks, foder, tømming af skummer
Seniorreefer
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3724
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Hvad har du af teknik til baljen og hvad er bedst?

Indlæg af charlie saltvand »

Tak for svar gutter :GO
@Barner Ja tak :-). Systemet består af 2 sammenhængende akvarier. Et dt på 750 Liter (250x50x60 cm) og et “tårn” på 40x40x70cm og en sump. Det giver ca 950 liter i alt.
Du SKAL sgu skrive hvad du har på dit system, tøsedreng :T :beer:

Kom nu i andre sløve padder! BYD ind for satan :devily:
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3553
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Hvad har du af teknik til baljen og hvad er bedst?

Indlæg af Tykki »

Næ! Hov undskyld hvis jeg afsporede tråden! Nogen kunne begynde at tude! Hyg jer tekniknørder!
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3785
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Hvad har du af teknik til baljen og hvad er bedst?

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg har ikke så meget teknik på mit system. Jeg stoler ikke nok på det - er nok for gammel til alt det nymodens tant og fjas :T

Lidt er der dog.
En Profilux 4, der styrer cirkulationen, ATO, Redox,Temp, Ph i display og salinitet. De sidste bare som kontrol.
Lyset (Radion G1) styrer sig selv via det indstillede program. Kalkreaktoren klarer også sig selv.
Dem jeg kender der har de nye måle, tilsætte dimser, har deres udfordringer med dem. De driller løbende. Så før det er mere stabilt og gennemprøvet, skal jeg ikke have den slags på.
Alle målinger klarer jeg selv og sender en ICP test afsted månedligt.

Fik lige bekræftet min manglende tillid til alt det elektronik tjavs i dag.
Var nede for at blande noget saltvand, laver et ekstra vandskift hver 14 dag i forbindelse med cyanobekæmpelse og tilsætning af bakterier.
Skæver tilfældigt over på termometret i min karantænetank - 38,1 grader :angry: :angry: :angry: :shock: :shock: :shock: Og varmelegemet stod stadig tændt og var glohedt.
Så er termostaten sikkert stået af og for en sikkerheds skyld :rolleyes: har den så valgt at lade varmelegemet være tændt.
Heldigvis er der ingen dyr i karantæne (det havde nok fjernet evt parasitter dog), men mine Mangrove planter står deri. Så op med dem og lade dem stå og køle langsomt ned.
De er blevet overbruset nogle gange for at give yderligere køling. Håbet at de klarer den. Biks altså.
Så jeg må ud og have et nyt varmelegeme i morgen. Denne gang tager jeg en 100W. Det skulle være rigeligt.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Hvad har du af teknik til baljen og hvad er bedst?

Indlæg af Jones »

Ca 80 liter akvarie.

Apex Classic (gammel model) jeg fatter ikke at kode selv, men en ven har sat den op med det mest nødvendige. Vil dog gerne lave ændringer og have osmolator på. Måske en kan guide mig en dag?

Skummer (Aqua medic power flotor small)
Tunze nano returpumpe
Hydor nano 900 cirkulationspumpe
Kessil a80 led lys over akvariet

Top off er manuelt lige nu og jeg hader det. Savner mit fuldautomatiske system fra da jeg opdrættede klovne. Men jeg arbejder på sagen. Skal bare have tæmmet min apex :D
o_O
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3724
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Hvad har du af teknik til baljen og hvad er bedst?

Indlæg af charlie saltvand »

Konge at I byder ind :GO Dan, du må også godt :K

@ Jones. Du skal have fat i en “breake out box” der kan læse fx floatswiches = off-on, ell en Fmm box hvis det er apex’ ato du vil bruge.

Følg linket, der er 1000’vis af manualer osv på siden.
https://www.neptunesystems.com/support/docs/" onclick="window.open(this.href);return false;

Der er også MASSER af toturials på YouTube omkring Apex og også deres ato system, både det originale og også D.I.Y. m “almindelige float swiches.

Charlie
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Hvad har du af teknik til baljen og hvad er bedst?

Indlæg af Jones »

Jeg har break out box og vist også fmm. Fik det med da jeg købte sættet brugt.

Jeg tjekker linket. Tak :)
o_O
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"