"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Siporax... hvor købes de?

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Siporax... hvor købes de?

Indlæg af charlie saltvand »

Hejsa.

Er der nogle af jer der ved hvor de der siporax rør købes? Til at stable i fx eegcrate kasser?

Charlie


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Siporax... hvor købes de?

Indlæg af Tykki »

Til hvad? Jeg har endnu ikke læst om nogen som syntes det er “the shit” en lortesamler og vanskelig at rense er hvad jeg har læst om det halløj. Sæt dog et par reaktore på og skift lidt vand dit dovne læs!


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Siporax... hvor købes de?

Indlæg af Carsten »

Hvis du trods sildehandlernes bandbulle, stadig tør forsøge med det. Så er eBay.de eneste sted hvor du kan få det til en fornuftig pris og i de mængder der skal bruges


Brugeravatar
tech
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 232
Tilmeldt: ons 23. jun 2004 00:37
19
Postnummer: 6710 Esbjerg V
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Esbjerg

Re: Siporax... hvor købes de?

Indlæg af tech »

https://www.ebay.com/itm/SIPORAX-POND-B ... 1951539562" onclick="window.open(this.href);return false;


Hilsen
jan jensen

_______________________
jeg har altid koraller til salg
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Siporax... hvor købes de?

Indlæg af charlie saltvand »

Ha ha Dan..... Jeg ELSKER dig :T :K :y

Jeg har lige været til kaffe ved Erik... den skøre søhest og talt belastning/ indretning af mit system/sumpe, med ham og Thomas.

Jeg vil jo have nogle store kejserfisk og dværg kejsere og sommerfugle...... = ret stor belastning, så......... Vil gerne have noget der kan nedbryde både nitrat og fosfat rimeligt effektivt.....

Som du også ved, så er jeg, som du så smukt beskriver det, en doven skid, og hertil en “ forsigtig Per” .... modsat dig hr. Kamakazi-kaos-lever-på-kanten-fiskehandler ! :T

Jeg er indstillet på at skifte 50 L vand hver 14 dag, systemet kommer til at rumme 1014L i alt, så det er små 5 % pr 14 dag, der skiftes.

Jeg er stadigvæk i tænkeboks ift de forskellige filtermetoder, og hvordan jeg skal indrette sump/søjle/ekstra sump....... så undersøger forskellige muligheder :biggrin:


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 3983
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Siporax... hvor købes de?

Indlæg af Engelquist »

Et velkørende og godt gammeldaws refugium, hvorfra der jævnligt høstes Alger, er, efter min overbevisning, den absolut mest effektive måde til at fjerne nitrat og fosfat fra vandet.


Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2061
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Kolding

Re: Siporax... hvor købes de?

Indlæg af nbd »

charlie saltvand skrev:Vil gerne have noget der kan nedbryde både nitrat og fosfat rimeligt effektivt.....
Siporax nedbryder IKKE fosfat, og formentlig kun begrænset mængde nitrat. Det eneste Siporax gør, at have stor overflade til bakterievækst. Hvis iltindholdet er lavt, vil der kunne ske denitrifikation, hvor bakterierne ånder vha. nitrat (de 'snupper'' oxygen fra nitrat og resultatet er frit kvælstof som fordamper).


Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Siporax... hvor købes de?

Indlæg af Tykki »

Hvad er så din vurdering af produktet nbd? Værdien af det som filter?


Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2061
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Kolding

Re: Siporax... hvor købes de?

Indlæg af nbd »

Som et super spandfilter - nedbryder organisk stof til næringssalte! Men jeg tror også, at det kan fungere som nitratfilter, hvor iltindholdet holdes lavt og man 'fodrer' de nitratrespirerende bakterier med vsv. Siporax kan virke som meget porøse LS.

Jeg bruger selv ZeoVit til at fjerne ammonium og RowaPhos til at fjerne fosfat. Vsv kan fjerne nitrat - især hvis det kombineres med Siporax.


charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Siporax... hvor købes de?

Indlæg af charlie saltvand »

@nbd....Fedt med nogle ekspert inputs :GO

Hvad vil du anbefale mig at gøre? Jeg kommer til at få en middel stor belastning i systemet. Ca 1000L vand i alt.

- Jeg vil MEGET GERNE undgå at skulle skifte fx 10%vand pr 14dag.... På trods af fiskehandlerens gode råd og RÅBEN :T Det bliver nok mere realistisk med 5% pr. 14 dag.


I den tidligere balje havde jeg STOR belastning, havde et velkørende refugium m stor høst af makro alger og periodevis kørsel m gfo. Hertil en KÆMPE koralvækst = optag af nærring. Her lå No3 omkring de 2.0 og Po4 svingede ml 0.015-0.05.....

I det nye system her får jeg nok ikke massive koralvækst, da fiskene med stor sandsynlighed vil genere korallerne. Jeg vil stadig køre med makroalger og høst af disse og evt. Konstant gfo.....

Hvad kan man ellers smide på, hvis nu jeg ikke kan holde næringen nede?

På forhånd tak :GO


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2061
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Kolding

Re: Siporax... hvor købes de?

Indlæg af nbd »

Svært at komme med konkrete anbefalinger. Nok er jeg uddannet biolog, men akvarier reagerer jo forskelligt, måske pga. forskel i bakteriekulturer...? ;-)

En generel anbefaling er, at fjerne organiske stoffer inden de nedbrydes til næringssalte. Dette gøres mekanisk vha. skummer (og evt. filtervat).

Der vil alligevel ophobes organisk stof, som gradvist nedbrydes i sten og bundlag. Derved frigøres forskellige næringssalte. Alger (både mikro- og makro-) er effektive til at optage næringssalte, så et refugium med makroalger er bestemt en god ide. Men er der ikke noget med, at makroalger også optager iod? Derfor bør man nok også skifte vand en gang imellem for at tilføre de sporstoffer, som algerne tager fra vandet - og dermed snupper fra korallerne.

Men ellers er fjernelse af nitrat med nitratfilter og fosfat med RowaPhos et bud.

Kik på, hvad andre dygtige folk på forum har gjort og få inspiration. Nielsk har et stort system, som har kørt over nogle år med stor belastning.


Twinks
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 501
Tilmeldt: søn 23. okt 2016 09:09
7
Postnummer: 6100 Haderslev
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: 6100

Re: Siporax... hvor købes de?

Indlæg af Twinks »

skulle der være behov for siporax har jeg en skidestak af dem i kælderen, ubrugte


Mvh. Thomas
Min akvarie tråd http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=82159" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2265
Tilmeldt: søn 13. aug 2006 19:49
17
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Re: Siporax... hvor købes de?

Indlæg af peder »

Biopellets kunne også være en mulighed.


Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2061
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Kolding

Re: Siporax... hvor købes de?

Indlæg af nbd »

peder skrev:Biopellets kunne også være en mulighed.
Enig - det virker som vsv (organisk kulstof som foder til bakterierne) men skal ikke doseres i tide og utide.


charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Siporax... hvor købes de?

Indlæg af charlie saltvand »

Tak for jeres fine erfaringer og inputs :GO
nbd skrev:Svært at komme med konkrete anbefalinger. Nok er jeg uddannet biolog, men akvarier reagerer jo forskelligt, måske pga. forskel i bakteriekulturer...? ;-)

En generel anbefaling er, at fjerne organiske stoffer inden de nedbrydes til næringssalte. Dette gøres mekanisk vha. skummer (og evt. filtervat). I know :K

Der vil alligevel ophobes organisk stof, som gradvist nedbrydes i sten og bundlag. Derved frigøres forskellige næringssalte. Alger (både mikro- og makro-) er effektive til at optage næringssalte, så et refugium med makroalger er bestemt en god ide. Men er der ikke noget med, at makroalger også optager iod? Derfor bør man nok også skifte vand en gang imellem for at tilføre de sporstoffer, som algerne tager fra vandet - og dermed snupper fra korallerne. JA, Makro alger forbruger i stor grad både bl.a. Jod og jern. Dette tilførte jeg i det gl. System for at opretholde anbefalede værdier (iflg Triton) og vil også gøre det i dette system.I det gl system kørte jeg uden vandskifte overhovedet....... Det slipper jeg nok ikke for i dette system :embarassed:

Men ellers er fjernelse af nitrat med nitratfilter og fosfat med RowaPhos et bud. Nitratfilter, er det = fx svovlkugler???

Kik på, hvad andre dygtige folk på forum har gjort og få inspiration. Nielsk har et stort system, som har kørt over nogle år med stor belastning.
Ja, tak, jeg stjæler med arme og ben her :y sikkert derfor jeg også er i tvivl om hvad der vil være bedst, og som du selv skriver, akvarier reagere jo forskelligt

Tak for indspark


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Siporax... hvor købes de?

Indlæg af charlie saltvand »

peder skrev:Biopellets kunne også være en mulighed.

Tjek Peder, dem er jeg bare “bange” for at bruge.... syntes jeg har læst en del om den metode, både for og imod, dog mest imod.....
Er der nogle herinde der køre med biopellets og har gjort dette længe? Så sig endelig til :GO


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2061
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Kolding

Re: Siporax... hvor købes de?

Indlæg af nbd »

Jeps - jeg har en lille håndfuld i bunden af min zeovit-reaktor. Står og hvirvler lidt rundt ved pumpens indblæsning af vand. Jeg har brugt det et par år, men har ikke bemærken nogen forandring.

Jeg måler aldrig på mit vand, men skifter omtrent en fjerdedel af vandet hver 3. måned (samt tilfører nye zeolitter, kul og rowaphos i samme reaktor)


Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2265
Tilmeldt: søn 13. aug 2006 19:49
17
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Re: Siporax... hvor købes de?

Indlæg af peder »

Mener at Niels bruger det med succes’s, det kræver bare et godt flow og en ordentlig reactor. Bruges meget på FOWLR baljer “over-there “


Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3592
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Siporax... hvor købes de?

Indlæg af nielsk »

Svovl baseret nitratfilter i Kombi med phosfatfjerner i reaktor er det eneste som nogen sinde har fungeret ordentligt hos mig.
Jeg har prøvet vsv, pellets i forskellige str., alger, DSB, vådskumning med xl skummer mv


SPS : Stability provides succes
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Siporax... hvor købes de?

Indlæg af charlie saltvand »

nielsk skrev:Svovl baseret nitratfilter i Kombi med phosfatfjerner i reaktor er det eneste som nogen sinde har fungeret ordentligt hos mig.
Jeg har prøvet vsv, pellets i forskellige str., alger, DSB, vådskumning med xl skummer mv

Tak Niels :GO

God viden :W


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3592
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Siporax... hvor købes de?

Indlæg af nielsk »

http://reefkeeping.com/issues/2009-01/diy/index.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Det er de vises sten hvis der skal fjernes meget nitrat med mindst mulig indsats


SPS : Stability provides succes
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Siporax... hvor købes de?

Indlæg af ole kekkonen »

En DSB helt klart vil passe godt Til det setup vil jeg mene Hvis du vil have en målbar nitrat som mange sigter efter idag så vil jeg ikke anbefale det,simpelthen fordi en DSB er så effektiv


Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"