"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Sygdom i karantænen, marine ich eller noget andet?

Forum for snak omkring sygdom i akvariet.
Besvar
Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 532
Tilmeldt: ons 9. okt 2013 13:33
10
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Sygdom i karantænen, marine ich eller noget andet?

Indlæg af MortenL »

Hej

Jeg har et issue jeg godt kunne tænke mig lidt input til. Jeg har haft 5 stk chromis iomelas og 1 centropyge acanthops gående i karantæne, efter 6 uger, kan jeg se at Chromis'erne begynder at se lidt snuskede ud, se billeder, og derefter går der et par dage og alle 5 dør, jeg mener ikke det er marine ich, men hvad kan det så være? Dværg kejseren, bliver lidt sky men ellers ikke noget, kommer frem og spiser og ingen synlige tegn på sygdom, nu efter godt to uger efter chromis'erne døde.

Hvad gør jeg nu, holder dværg kejseren fortsat i karantænen? og vil det være helt skævt at købe nye fisk?
20220310_093838 (1).jpg
20220310_093853small.jpg
20220310_094001small.jpg
Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3790
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Sygdom i karantænen, marine ich eller noget andet?

Indlæg af crazy seahorse »

Der er jo flere skinsygdomme som fiskene kan rammes af. Mest kendt er MI, men næsten lige så kendt er Velvet.
MI skyldes en parasit, mens skyldes velvet en dinoflagelat. Kunne være den dine fisk har fået. Det er et bud i hvert fald.
Et af tegnene er, udover gælleproblemer, får fisken en støvet eller mat fløjlsagtig glans (google translate). Dine Chromis ser matte (støvede) ud i skinnet på billederne.
http://reefkeeping.com/issues/2004-07/s ... /index.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Udover det, så synes jeg at det kan være svært at få fiskene igennem karantænen. Jeg har tit mandefald, selvom jeg skifter 60% af vandet ugentligt.
Det har dog hjulpet at jeg har tilført et læs levende sten, så der er noget biologisk filtrering. Har ingen skummer eller anden mekanisk rensning på.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 532
Tilmeldt: ons 9. okt 2013 13:33
10
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Re: Sygdom i karantænen, marine ich eller noget andet?

Indlæg af MortenL »

Hej Erik

Tak for dit svar.

Jeg kører også med levende sten, en gammel gyre pumpe og en lille tunze skummer, alt sammen i et 128 liters akvarie. Det har virket godt ved flere sendinger.
Ved godt at man så er lidt på den, når der så er sygdom, for hvad så med stenene, på den anden side, så er det jo netop ikke planen at der kommer sygdom med ind.

Rygtet vil at det som mine chromis havde vist er en flercellet parasit, jeg har ikke fået navnet, men det kan tages med hyposalinitet. Så det prøves nu.
Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3790
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Sygdom i karantænen, marine ich eller noget andet?

Indlæg af crazy seahorse »

Hvis du tænker på de levende sten i forbindelse med behandling, så er det sikkert kobber der tænkes på. Kobber bruges til at slå parasitterne der forårsager MI ihjel.
Da kobber reagerer med calcium, så vil det lagres i stenene og herfra kunne afgives til vandet, hvis stenene bruges til andet end karantæne. Kobber kan muligvis også slå bakterierne inde i stenene ihjel, men det er jeg ikke sikker på.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Sygdom"