"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

nøgensnegl

Forum for snak omkring sygdom i akvariet.
Besvar
Handler82
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 150
Tilmeldt: man 9. jun 2014 13:26
9
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2014

nøgensnegl

Indlæg af Handler82 »

hey folkens
da jeg studerede mit akvarium efter lyste var slukket med en lygte opdagede jeg noget jeg tror var en nøgensnegl men den stak af ind mellem stenen meget hurtigt. Den var sådan lyserød lidt en slimklat og se på. Det gik meget hurtigt men vil skyde på den er på størelse med en skovsnegl på en 4-5 cm
Er alle nøgensnegle en pest og have?
For har ikke haft nogle problemer med nogle koraler, ser ud til at blive spist eller lukker sammen.

og hvordan fanger man den hvis den skal ud?
har set man kan få nogle snegle fælder til akvarium men virker de til nøgensnegle?
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3785
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: nøgensnegl

Indlæg af crazy seahorse »

Der er jo mange nøgensnegle, så det kan være svært at gætte.
Da jeg var helt grøn og begyndte at interessere mig lidt mere for revet, opdagede jeg en snegl lignende ting. Den var brunlig og bevægede sig forholdsvis hurtigt.
Fik jagtet den lidt rundt og kørte den ind til Klovnfisken - det var så en søhare, lille og hurtig. Den er uskadelig og æder kun alger. Den rør ikke koraller.

Mit andet bud er en acropora eating nudibranch, eller flat worms (aefw) google dem, så kan du se om de ligner.
De er flade og lynhurtige. Har forskellige farver alt efter hvilken koral de sidder på. Typisk brunlige/grålige. Svære at spotte.
Jeg har haft dem og jagter dem intensivt, så snart jeg ser tegn på at en acro ikke har det godt. Dip tager dem, men ikke æggene. Gylter tager dem også.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: nøgensnegl

Indlæg af Carsten »

En anden mulighed er en Stromatella snegl. Den har hus på men ikke noget som den kan krybe ind i.
Nøgensnegle er let genkendelige på at den alle har en dusk i den ene ende, og så vidt jeg husker er det dens gæller. Men langt de fleste har nogle udvækster på kroppen, og er ofte meget spraglet farvet.
Der er kun et at gøre, læg dig på lur med en lampe med rødt lys, og så en telefon, eller bedre et spejlrefleks kamera og fang den i kameraet

Du kan også bladre denne side igennem og se om den er med der.
https://www.meerwasser-lexikon.de/kateg ... l#katID140" onclick="window.open(this.href);return false;
Handler82
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 150
Tilmeldt: man 9. jun 2014 13:26
9
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2014

Re: nøgensnegl

Indlæg af Handler82 »

har nærmest brugt hele min lørdag på at trawlet det store internet gemmen for id af snegle der godt nok mange.

har en grøn gylte i den svømmer hele tiden nipper et eller andet på stene.
men vil gætte på at den ting jeg fik et glimt af igår ikke ville kunne være i gyltens mund

var også faldet over af det måske kunne være en Stromatella snegl eller søharer. kan da håbe det er så den ikke skal fanges.

ja må sidde på lur og se om jeg kan få et foto af den :biggrin:
Besvar

Tilbage til "Sygdom"