"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

hmmm

Forum for snak omkring sygdom i akvariet.
Besvar
Brugeravatar
TroJanRds
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 500
Tilmeldt: tors 10. apr 2008 17:02
15
Postnummer: 8900 Randers
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Randers

hmmm

Indlæg af TroJanRds »

selvom jeg har haft saltvand i en hel del år og mener jeg har nogenlunde styr på det er det første gang (af hvad jeg har lagt mærke til) at jeg opdager mine fisk muligvis er syge .. så er her nogen herinde der har prøvet at sloges med velvet og ikke kun har hørt og læst om det ???
grunden til jeg mistænker velvet er at fiskene viser tegn på denne bakterie
jeg havde en zebrasoma flavescens jeg tilført akvariet som den første fisk for at græsse alger og dum som jeg var røg den uden om karantæne for har aldrig brugt det i mine tidligere akvarier.
efter 1 uge hvor den ellers spiste på liv og løs opdagede jeg 3 hvide fnug på kanten af halefinnen .. så gik det ellers stærkt med at den stoppede brat med at spise og blev tynd som papir på record tid, gnubede sig på sten og sandet uden synlige tegn på ich eller pletter kun de 3 på halen og 4 dage efter ligger den fladt på bunden da jeg kommer fra job og ja er så godt som død..
uheldigt nok tilført jeg yderlige 3 fisk dagen før jeg opdagede noget var galt med den gule,,,
så nu står jeg egentlig og venter på de andre stritter da de også er begyndt at gnubbe sig på sten og sandet men de spiser dog og er aktive hele dagen ... en har set lidt bleg ud men er det ikke mere..
det er nu 3 uge efter den gule kirug døde og alle de andre ser fine og friske ud og spiser men de klør sig stadig ,,,
hvad vil i gøre ??
er der noget at gøre ??
kan det svare sig eller er de andre så godt som død ?
kan velvet bakterie sultes ud af akvariet hvis der ikke er nogen fisk ??
har sps og lps og inverbater i akvariet så bliver ikke der jeg evt. prøver med kobber
er egentlig bare glad for det ikke er et akvarie der har kørt i længere tid med mange bebor ...
håber nogen kan hjælpe .. på forhånd tak

Jan


Dan89
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 385
Tilmeldt: søn 4. aug 2019 13:53
4
Postnummer: 3200 Helsinge
Saltvand siden?: 2018
Geografisk sted: Helsinge

Re: hmmm

Indlæg af Dan89 »

Er ret ny så kan ikke hjælpe med vejledning men tror du for meget mere hjælp med en mere beskrivende overskrift! Så du hurtigt kan få hjælp og gode råd omkring dine fisk!


SamuelChristensen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 344
Tilmeldt: man 20. mar 2017 15:39
7
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2017

Re: hmmm

Indlæg af SamuelChristensen »

TroJanRds skrev: hvad vil i gøre ??
Jan
Købe et karantæne akvarie og bruge det som hospitalsakvarie til de nuværende fisk, lade displayet stå uden fisk i 3 måneder, tilføje de medicinerede fisk tilbage, og bruge det nye akvarie til karantæne og observation af nye fisk.
Det lyder som ICH, velvet er satans aggressivt. Men ja begge kan sultes ud, 3 måneder uden fisk og så er man på den sikre side.


Tropic Marins danske repræsentant.
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: hmmm

Indlæg af crazy seahorse »

Der kom en annonce (vel nærmest) på Reef Builders for nylig. Den påstås at kunne kurere Ick. Den tror jeg ikke på, for der er stadig de cyster som man ikke kan fange.
Der er et skema til diagnosticering af sygdomme. Kunne måske hjælpe dig med at finde ud af, hvad det er du kæmper med.
https://reefbuilders.com/2020/07/23/fis ... -418855613" onclick="window.open(this.href);return false;

Linket er ikke så godt, men man kommer ind på google og der ligger den som det første forslag.


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
TroJanRds
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 500
Tilmeldt: tors 10. apr 2008 17:02
15
Postnummer: 8900 Randers
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Randers

Re: hmmm

Indlæg af TroJanRds »

hej tak for indput :) har set 100 vis af videoer og læst og læst og syntes at have forstået at Ick er synlige parasitter iform af hvide pletter..
hvor velvet er kun synlig på opførsel og at fisken klør sig ... er det helt galt i byen eller ?
det underlige i mit akvarie er at de 2 første fisk jeg satte i lever i bedste velgående og kan kun se de klør sig i sandet i ny og næ...
de 2 næste fisk jeg tilsatte med en uges mellemrum døde efter ca 10 dage hvor det først er de sidste 3 dage jeg kunne se der var noget galt med dem ...
Er enig at jeg nok ikke kommer uden om karantæne akvarie med kobber behandling men 3 mdr var længe og har læst flere steder det er 30dage da ægene kun ligger 26-28 dage før de klægges .. men er måske mig der har fanget den forkert :)
Endnu engang tusind tak for indput og kom endelig med flere hvis nogen har en ide :)
Mvh Jan


Besvar

Tilbage til "Sygdom"