"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Hjælp - der er noget galt i baljen

Forum for snak omkring sygdom i akvariet.
Besvar
sandaalen
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
Indlæg: 11
Tilmeldt: fre 3. maj 2019 10:45
4
Postnummer: 2770 Kastrup
Saltvand siden?: 2017

Hjælp - der er noget galt i baljen

Indlæg af sandaalen »

Hej Forum

Jeg har et nystartet akvarie. 2.5 måneder. Vandværdierne er næsten som de skal være

ammoniak : 0
Salt : 1.024 (Skal lidt op)
Nitrit : 0
Nitrat : 2ppm
Phosfat: 0.0
Alk : 7.4
Temp :25celsius
Mg 1300
Cal: 390
PH: 8.2

mine fisk opfører sig som om det klør på dem, og et par har lagt sig på mine sten, og ligesom hviler sig - og ser lidt trist ud.

jeg har haft en oppe i et ferskvandsdyp, i RO vand.
Det hvide på fisken er min bekymring.

alle forslag er velkomne

Mvh
Thomas

Nogen ideer til hvad der skal gøres for at forbedre deres velvære ?
Vedhæftede filer
Dolly.jpg


Brugeravatar
Sarah R
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 305
Tilmeldt: lør 26. aug 2006 20:11
17
Postnummer: 5700 Svendborg
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Tåsinge

Re: Hjælp - der er noget galt i baljen

Indlæg af Sarah R »

Hej Thomas
Du skriver at det er 2.5 måneder gammelt, men jeg vil gerne høre hvor stort akvariet er og gerne lidt info om dit udstyr.
Dine værdier ser ikke ud til fejle noget, og jeg vil faktisk mene at en salinitet på 1.024 er helt fin. Jeg holder selv min på 1.024-1.025 og det har fungeret fint i mange år. Din kh er en smule lav, men bare den ikke falder mere end det, så er det også ok.
Billedet du har vedlagt af den blå paletkirurg ser ud til at have et stort angreb af ich, der er en parasit som specielt kan inficere svage eller stressede fisk. Nu er blå paletkirurg kendt for at være specielt modtagelig for dem, plus det er ikke en god fisk at sætte i et så ungt akvarium som dit. Hvilke andre fisk har du i akvariet der også ser sløje ud?
Hvis du ikke har et UV anlæg vil jeg helt klart anskaffe sådan et, da det dræber eventuelle parasitter og andet skidt og kravl. Jeg kører selv altid med UV lys på 24-7.


MvH
Sarah R
588 liters balje med 410 liters sump
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hjælp - der er noget galt i baljen

Indlæg af Carsten »

Som Sarah skriver, så er det ikke for ingen ting, at en paletkirurg kaldes en pletkirurg. Og især hvis det er en lille fisk, så får den pletter, bare man nyser i lokalet. De er også langt mere modtagelige for pletter, hvis de ikke er i 100% fuldfed tilstand.
Værdierne er som sådan fine nok, om end lidt lave, og det er ikke dem der er årsagen til problemerne her.
Vi mangler oplysninger om størrelse på akvariet, teknik og ikke mindst hvilke andre fisk der er i akvariet
Du har fået anbefalet at købe et UV anlæg, og det er også godt, men nok ikke sikkert at det kan redde fiskene nu. For inden du får det købt og monteret går der nogle dage. Og UV anlægget skal være på minimum 36w for at have en effekt på parasitterne
Ferskvandsdyp, er ikke noget jeg vil anbefale til sådan en paletkirurg, de ER meget sarte


sandaalen
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
Indlæg: 11
Tilmeldt: fre 3. maj 2019 10:45
4
Postnummer: 2770 Kastrup
Saltvand siden?: 2017

Re: Hjælp - der er noget galt i baljen

Indlæg af sandaalen »

Tak for svar så langt.

Der er et 300L Decocean line akvarium.
jeg har følgende fisk i

1 paletkirurg (den på billedet)
2 klovne fisk (ser fine ud)
1 gul kirurg (ser ud til at klø sig på stenene, og blive pillet af de andre fisk på siden)
3 blå Chromis (Virker ok)
1 Pictichromis paccagnella (virker lidt underlig)
1 dannebrogsreje

Udstyr

2 gyre 330x
skimmer
Varmelegeme
returpumpe
Tunze ATO

mvh
Thomas


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hjælp - der er noget galt i baljen

Indlæg af Carsten »

sandaalen skrev:Tak for svar så langt.

Der er et 300L Decocean line akvarium.
jeg har følgende fisk i

1 paletkirurg (den på billedet)
2 klovne fisk (ser fine ud)
1 gul kirurg (ser ud til at klø sig på stenene, og blive pillet af de andre fisk på siden)
3 blå Chromis (Virker ok)
1 Pictichromis paccagnella (virker lidt underlig)
1 dannebrogsreje

Udstyr

2 gyre 330x
skimmer
Varmelegeme
returpumpe
Tunze ATO

mvh
Thomas
Lyder lidt underligt at de andre fisk pudser den gule kirurg.
Der er ingen af dem som er kendte som pudsere.


Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 532
Tilmeldt: ons 9. okt 2013 13:33
10
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Re: Hjælp - der er noget galt i baljen

Indlæg af MortenL »

Spiser fiskene? I så fald sørg for at de får godt med mad at spise og din skummer kører max, så du får renset vandet og godt iltet. Sørg for at kirurgerne får alger/tang/noritang. Hvis de skal overleve, skal de have energi at stå imod parasitterne.

Hopper de angrebne fisk på rejen eller omvendt, altså om rejen får dem renset.

Sidst men ikke mindst, så er det nok rigeligt med fisk at hælde i en nystartet balje på 300 liter, den er trods alt først startet op i juli/august, så hvornår var algefasen afsluttet?
Og hvornår kom fiskene i baljen ? På samme tid eller af flere omgange?

Ved godt at man kommer til at lyde bagklog, men vi har alle været nye i faget, og gjort vores erfaringer ofte dyre og med døde fisk og koraller som resultat. Jeg har ikke erfaringer med medicin til saltvand, da det ofte tager livet at koraller mm., men brugte det flere gange til mine discus, og det var desværre sjældent med et postivt resultat, min erfaring siger mig at man skal undgå sygdom, bl.a. ved at have fisk der er i god foderstand og gode værdier, som nævnt af flere brugere, så ser dine tal jo ok ud.

/Morten


Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Hjælp - der er noget galt i baljen

Indlæg af PoulD »

@Carsten: Angående "pudsning": De andre fisk, både cromis, klovnfisk og Pictichromis paccagnella er jo ret aggressive fisk når det tager dem. Kan det tænkes, de har observeret at kirurgen er svækket og de derfor er på nakken af den?

@Thomas: Som Morten skriver, kan det værre nyttigt at vide hvornår fiskene er tilført, men også meget gerne rækkefølgen (går ud fra de ikke er tilført på samme tid)


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hjælp - der er noget galt i baljen

Indlæg af Carsten »

PoulD skrev:@Carsten: Angående "pudsning": De andre fisk, både cromis, klovnfisk og Pictichromis paccagnella er jo ret aggressive fisk når det tager dem. Kan det tænkes, de har observeret at kirurgen er svækket og de derfor er på nakken af den?
Har nu aldrig set fisk angribe andre, blot for at angribe og "nakke" dem. Selvom paccagnella, tenderer sindsyge.


sandaalen
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
Indlæg: 11
Tilmeldt: fre 3. maj 2019 10:45
4
Postnummer: 2770 Kastrup
Saltvand siden?: 2017

Re: Hjælp - der er noget galt i baljen

Indlæg af sandaalen »

Tak for response på mit problem

@Morten - De 2 klovne var fra mit lille akvarie og var de første der kom i. De andre kom i efterfølgende da der ikke kunne måles nitrit i vandet.
Der er også 8 snegle der har "clean up duties"

Jeg har set den gule ligge sig over til rejen, der har pillet ved den, og den har også lagt siden til mine chromis, der så har nippet den.

Jeg har ikke oplevet det store alge boom, ved dette akvarie. I modsætning til mit lille 45L, der gik amok i alger. Det store er startet på keramiske døde sten, det lille var med levende sten
Der er nu lidt grønt på stenene men ikke noget man kan "plukke".

Jeg fodrer godt og alle spiser når de er fremme, så de får energi til at kæmpe, og skummer kører med fuld drøn for at skumme/ilte vandet godt igennem. Dog har Pictichromis paccagnella gemt sig og ikke rigtigt været fremme.

Mvh
Thomas


Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 3983
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Hjælp - der er noget galt i baljen

Indlæg af Engelquist »

Det handler, kort og godt, om at du har smidt for mange fisk i, for hurtigt, i et nystartet akvarie...
Du kan ikke gøre så meget nu, udover at give det hele fred og lade mikrofaunaen og beboere tilpasse sig belastningen.
Du bør bestemt ikke udsætte dine fisk for ferskvandsdyp, da det blot vil stresse dem yderligere!
Akvarie og fisk skal bare have fred og ro- og vent laaang tid med at smide mere i!
Regn med at du mister et par fisk, på den konto der hedder, for meget, alt for hurtigt...
Fremadrettet bør du altid sætte dig grundigt ind i hvad du smider i baljen- og hvornår du kan gøre det-hvilket gælder både fisk og invenbarter...
Saltvandswikien er god og der kan du finde de fleste fisk (den er også god at søge på, når man står hos forhandleren og bliver fristet...)


Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 532
Tilmeldt: ons 9. okt 2013 13:33
10
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Re: Hjælp - der er noget galt i baljen

Indlæg af MortenL »

Hej Thomas

Håber på det bedste med baljen, skriv lige hvad udkommet bliver, så andre kan lære af dine erfaringer.

Som jeg skrev i går, så er du ikke den første der har været lidt for ivrig.


Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
sandaalen
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
Indlæg: 11
Tilmeldt: fre 3. maj 2019 10:45
4
Postnummer: 2770 Kastrup
Saltvand siden?: 2017

Re: Hjælp - der er noget galt i baljen

Indlæg af sandaalen »

Hej alle

UPDATE

Jeg er gået igang med flere større vandskift, og det har en naturlig effekt på Nitraten i akvariet, den er på vej ned.

Jeg har kun mistet palet kirurgen, samt en Pictichromis paccagnella, ellers ser resten ok ud.

tak for alle svar i denne fordbindelse.

Jeg lukker den herfra.

/thomas


Besvar

Tilbage til "Sygdom"