"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Marine Ich eller ej nye fisk ?

Forum for snak omkring sygdom i akvariet.
Besvar
KimBG
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 40
Tilmeldt: søn 28. okt 2018 15:08
5
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 2018

Marine Ich eller ej nye fisk ?

Indlæg af KimBG »

For 3 måneder siden fik fik mine fisk pludselig hvide pletter. 5 fisk døde på få uger, men mine 2 gule og en purple Kiruger som også var hårdt angrebet overlevede sammen med 6 chromis. Chromis fik aldrig pletter.

Her efter 2 måneder har der ikke været tegn på pletter eller lignende. Er klar over fiskene kan opnå en form for midlertidig resistens. Men men men.

Kan jeg være sikker på at det var hvide Ich eller?

Jeg vil gerne tilføre et par nye fisk, men det skal selvfølgelig kun gøres hvis der er en overvejende sansynlighed for at sygdommene ikke vender retur.

Nogle gode råd omkring indkøb af nye fisk eller ej.


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Marine Ich eller ej nye fisk ?

Indlæg af PoulD »

Om det har været ich eller ej er ikke nemt at sige. Rigtig mange oplever hvide pletter / sukker / parasitter som i hvert fald ligner ich, når der tilføres nye fisk, især på kirurger og nok også især ved relativt nye baljer (måske er der ingen kausalitet, men bare naturligt sammenfald mellem køb af nye fisk og nyere baljer). Nogle siger overlevelseschancen ved ich er nul, og hvis det står til troende må det vist være ekstremt sjældent der er tale om ich og i så fald kan det jo heller ikke have været ich i dit tilfælde.

Der er ingen der kan garantere dig noget som helst, men selv ville jeg ikke være nervøs. Din balje er jo også mere indkørt nu. Jeg ville dog ikke tilføre mere end 1, højst 2, fisk ad gangen.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Sygdom"