"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Fisk dør på stribe ?

Forum for snak omkring sygdom i akvariet.
Besvar
jimmihs
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
Indlæg: 14
Tilmeldt: tors 27. dec 2018 21:32
5
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2009

Fisk dør på stribe ?

Indlæg af jimmihs »

Hi,

Hjæææææælp !

Jeg har et 500l der er opstartet få ca .2mdr siden og de seneste 1-2uger er fisk begyndt at dø en efter en. De har hvid prikker og jeg selv tænker parasitter .. og har derfor købt en UV

Nogle andre ider til hvad det kan være / hvad jeg kan gøre for at rede fiskene ?


charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Fisk dør på stribe ?

Indlæg af charlie saltvand »

Hej. Nej desværre ikke rigtigt. Æv.

Hvor mange fisk har du i akvariet? Det er måske pga for mange fisk på ALT for kort tid, tror desværre ikke dit akvarie har været klar til belastningen.

Det skal være et kraftigt uv anlæg = mindst 36 W, ro og huler til dem og god mad.

Held og lykke.


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Fisk dør på stribe ?

Indlæg af Tykki »

Du må også lige komme med lidt mere fakta end et langt hjælp. Hvilke fisk ( gætter på lidt kirurger ind i mellem .) osv. Det akvarie er helt nyopstartede, og er det ikke hårdføre fisk, så er der store chancer for at de krepere der ud af. Mere info , mere info mere info. Mvh Dan , åh og uv gavner ikke en skid, med mindre det har kørt et godt stykke tid på systemet, dvs du skal udvise tålmodighed a h til. Gerne vente 8 uger med at tilføje mere liv.


Amazonas
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 120
Tilmeldt: ons 10. jan 2018 19:46
6
Postnummer: 5500 Middelfart
Saltvand siden?: 2010

Re: Fisk dør på stribe ?

Indlæg af Amazonas »

charlie saltvand skrev:Hej. Nej desværre ikke rigtigt. Æv.

Hvor mange fisk har du i akvariet? Det er måske pga for mange fisk på ALT for kort tid, tror desværre ikke dit akvarie har været klar til belastningen.

Det skal være et kraftigt uv anlæg = mindst 36 W, ro og huler til dem og god mad.

Held og lykke.
Tror det er bedre at køre ozon


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Fisk dør på stribe ?

Indlæg af PoulD »

Beklager hvis det her lyder lidt hårdt, men jeg tror du har alt for travlt. Du skrev tidligere at akvariet var startet op mellem jul og nytår. Allerede indenfor en uge havde du tilført 2 klovnfisk og 10 Cromis og d. 8. Januar skrev du en tråd med præcis samme overskrift "Fisk dør på stribe". Du fik dengang et råd om at tage den lidt med ro og ikke tilføre nye fisk foreløbig. Alligevel har du tilsyneladende også anskaffet en halvstor Picasso aftrækker. I hvert fald sætter du sådan en til salg d. 13. Januar og efter annoncen at dømme er den vist stadig ikke solgt? D. 30. Januar skriver du så, at en paletkirurg er begyndt at få hvide pletter.
Går ud fra nogle af dine Cromis er døde og det ser også ud til du har solgt de 2 klovnfisk og den ene af dine anemoner, men jeg gætter på du alligevel har alt for høj belastning.

Det tager typisk et par måneder, at opbygge bare starten på et biologisk filter. Derefter skal man endda helst ikke tilføre ret meget mere end 1 fisk ad gangen, så bakteriefloraen kan nå at følge med.

Enig med Tykki. Du ville nok få bedre hjælp hvis du postede lidt flere fakta.
Har du evt. prøvet at måle hvor meget ammoniak du har?
Kan du ikke poste et eller flere billeder af dit akvarium?
Hvilke fisk har du helt præcist gående nu?
Hvilke og hvor mange fisk er døde? Har du fundet dem alle og fået dem op?
Udover paletten, hvilke fisk har hvide pletter nu?
Hvad har du af cirkulationspumper i akvariet nu?

PS: Et normalt UV filter kan ikke dræbe parasitter, de er alt for store. I bedste fald kan det nedsætte reproduktionsevnen hos de af parasitterne der måtte passere filtret. Omvendt, vil det næsten med sikkerhed dræbe enhver bakterie der måtte passere igennem. Det er måske ikke ubetinget en god ting i et akvarium der sandsynligvis har mangel på bakterier.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Fisk dør på stribe ?

Indlæg af Tykki »

Hvad fanden er bedre ved ozon? Og tror??? Jeg går ikke engang i kirke!


Amazonas
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 120
Tilmeldt: ons 10. jan 2018 19:46
6
Postnummer: 5500 Middelfart
Saltvand siden?: 2010

Re: Fisk dør på stribe ?

Indlæg af Amazonas »

Tykki skrev:Hvad fanden er bedre ved ozon? Og tror??? Jeg går ikke engang i kirke!
Det omdanner mange skade stoffer til mindre skadeligelige ved hjælp af det eksta iltmolokyle der findes i ozon i stedet for i ilt. Heldigvis er ozon ustabil og afgiver et iltmolekyle og laver ilt og ændre bla nitrit til mitral .

Gav det mening fiskemand ?

Kan med fordel bruges med Mv styring


Amazonas
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 120
Tilmeldt: ons 10. jan 2018 19:46
6
Postnummer: 5500 Middelfart
Saltvand siden?: 2010

Re: Fisk dør på stribe ?

Indlæg af Amazonas »

Tykki skrev:Hvad fanden er bedre ved ozon? Og tror??? Jeg går ikke engang i kirke!
Du skulle da komme over i den religion jeg er med i...
FSM kirken...


bmvw
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 704
Tilmeldt: ons 9. feb 2005 16:45
19
Postnummer: 9220 Aalborg Øst
Saltvand siden?: 1990
Geografisk sted: 9220, Aalborg Ø

Re: Fisk dør på stribe ?

Indlæg af bmvw »

Hvor er det bare super ærgerligt at dette sker gang på gang på gang!
Jeg forstår simpelthen ik at forhandlere vil sælge fisk til helt nystartede saltvands akvarister. Det er virkelig dårlig service og stil at forhandleren ikke lige spørger ind til situationen.
Endnu værre syntes jeg det er hvis det er en af os medakvarister der sælger noget der er dødsdømt, øv.
Det absolut mindste man kan gøre er da at spørge ind til balje og købers erfaring.
Når så alt dette er sagt så syntes jeg også selv, som køber, at man har en vis pligt til at sætte sig ordentligt ind i tingene...
Der skal da være plads til et lille fejlkøb, helt sikkert men at gentagne gange købe noget uden at sætte sig ind i tingene, det er dumt.
Jeg husker tydeligt, da jeg i en af mine første tråde herinde, stolt postede et billede af en nyindkøbt Goniopora. Jeg efterlyste lidt info vedr navn, pasning osv.... Carsten som heldigvis stadig gider bruge tid på at svare folk herinde, svarede mig om ikke jeg syntes at det var lidt dumt at købe noget man overhovedet ikke havde sat sig ind i. Og jo, det var da mega dumt, korallen døde og jeg hang med mulen. Heldigvis er der da løbet meget vand igennem mine akvarier siden og det går nu meget bedre med at holde Goniopora.

Rigtig ærgerligt for trådstarter med denne oplevelse, altid øv når fisk stiller skoene. Op på hesten igen og lyt nu til alle de gode råd du får, de er venligt ment.

Mvh Sonny


Endelig med vand i stuen.... igen... igen. Og snart igen... Og så lige en gang til...
Gambi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1112
Tilmeldt: tors 28. jun 2007 14:00
16
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Ringsted

Re: Fisk dør på stribe ?

Indlæg af Gambi »

bmvw skrev:Hvor er det bare super ærgerligt at dette sker gang på gang på gang!
Jeg forstår simpelthen ik at forhandlere vil sælge fisk til helt nystartede saltvands akvarister. Det er virkelig dårlig service og stil at forhandleren ikke lige spørger ind til situationen.

Synes du er lidt hård ved forhandlerne, jeg ser og hører tit når der er nye kunder, at forhandler spørger ind til hvilket størrelse akvarie de har, hvor nyt det er, og hvilken fisk de har. og når så forhandler pænt siger til kunden, at det ikke går fordi, at enten akvariet er for lille, nyt, eller andet, så bliver kunden sur og går. Og så kan man et par dage efter se, at personen der var i forretningen for et par dage siden, sørme har været et andet sted eller købt privat, og nu ligger de en post op på Facebook, hvor de tuder over at fisken/koralen ser skidt ud eller død. Så det er nu ikke altid at forhandler bare pakker noget på en, bare for at få et mere salg. Det er ihvertfald ikke min erfaring, at forhandlerne bare sælger, uden at spørge ind til hvad man har.

Når det så er sagt, så er jeg helt enig med dig i, at man bør sætte sig ind i de ting man køber.

og undskyld for spam i tråden.

Mhv. Martin


Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2061
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Kolding

Re: Fisk dør på stribe ?

Indlæg af nbd »

Amazonas skrev:Det omdanner mange skade stoffer til mindre skadeligelige ved hjælp af det eksta iltmolokyle der findes i ozon i stedet for i ilt. Heldigvis er ozon ustabil og afgiver et iltmolekyle og laver ilt og ændre bla nitrit til mitral .

Kan med fordel bruges med Mv styring
Ja - ozon kan bruges til desinfektion, men det er bestemt ikke uproblematisk at have med at gøre. Ved spaltningen af ozon dannes frie radikaler. Ozon (og UV) rammer såvel gavnlige som skadelige mikroorganismer. I et stabilt system er sådanne hjælpemidler total overflødige, fordi de først og fremmest dræber gavnlige mikroorganismer. De giver kun mening at bruge UV og/eller ozon i et karantæneakvarium eller et stærkt belastet fish-only akvarium.


ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Fisk dør på stribe ?

Indlæg af ole kekkonen »

Har kørt Ozon på en af Mine test akvarier med DSB Sand der Var meget organisk belastet det var rimelig fedt men svampene på de levendesten stoppet med at vokse så jeg tog det af igen.

Jeg har også mistet Fisk Til pletter,engang med Ozon:( OG 2 tilfælde til dinoflagellater,den ene Gang døde fiskene da dinoflagellatene dōde OG forgiftet vandet den Anden Gang respirerede dinoflagellatene om Nattern OG forbrugte all ilten i akvariet.
Man lærer heldigvis af sine fejl men nogen akvarister Giver bare aldrig op:(


Besvar

Tilbage til "Sygdom"