"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

montipora eating nudibranchs

Forum for snak omkring sygdom i akvariet.
Besvar
MMartin
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 962
Tilmeldt: man 20. aug 2007 16:22
16
Postnummer: 3600 Frederikssund
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: 3600 Frederikssund

montipora eating nudibranchs

Indlæg af MMartin »

Det seneste par dage er min ene plade montipora begyndt få helt hvide områder. Har lige taget den op og er ret sikker de her små bæster er montipora eating nudibranches :(

Vil jeg skulle tage resten af de montier jeg har op og dyppe dem eller er der nok jeg jeg har fjernet den ramte koral?
Vedhæftede filer
AAFDFBB3-ACB8-4C89-B757-A97E1F911FE6.png


Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1948
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: montipora eating nudibranchs

Indlæg af Mikas »

Dyp virker ikke på æggene så det er ligegyldigt at tage dem op for at dyppe.
Hvis det var mig så ville jeg smide hele den koral ud som var bævet tamt da der højt sandsynligt sidder æg på den.


Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: montipora eating nudibranchs

Indlæg af Carsten »

De skal alle have en omgang. Desværre er der ikke mig bekendt noget færdigt middel der kan tage de små snegle.
Eneste ting der tager sneglene er kaliumpermanganat, og ikke engang det er 100 % sikkert.

Tag dem op og skrub dem med en tandbørste - konens selvfølgelig - og er det plader, så skal undersiden have en kraftig omgang, da det er der sneglene gemmer sig om dagen og at æggene afsættes.

God fornøjelse med kampen, men den kan vindes! Selvom der nok ryger et par koraller


MMartin
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 962
Tilmeldt: man 20. aug 2007 16:22
16
Postnummer: 3600 Frederikssund
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: 3600 Frederikssund

Re: montipora eating nudibranchs

Indlæg af MMartin »

Jeg har smidt hele koralen ud. Nu håber jeg bare de ikke også sidde på andre montier, men umiddelbart er ingen andre montier berørt, og jeg kan heller ikke se nogle af de små bæster andre steder.


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: montipora eating nudibranchs

Indlæg af crazy seahorse »

De gange jeg har haft dem, så har de været ret selektive. Feks så åd de af en blå plade monti, mens en grøn plade som de sad filtret sammen med ikke blev rørt.
Jeg har dog hørt/læst om nogen, hvor de gik på alle montier. De kan også finde på at gå på Favites, da de er ret nært beslægtede.
Hos mig har de kun rørt koraller hvor de kunne gemme sig om dagen på undersiden af korallen. Derfor rørte de ikke de encrustede typer, hvor undersiden ikke er så eksponeret (faktisk slet ikke). Sad de på en af de typer, så var det på oversiden og her er de nemme at ondulere. Jeg fjerner dem ikke, jeg maser dem.
Jeg beskrev min kamp mod dem i denne tråd: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=6&t=56102" onclick="window.open(this.href);return false;
Har du smidt den berørte koralud, så ville jeg se tiden an. Det er slet ikke sikkert du får nye angreb. Men der skal holdes øje i en rum tid fremover.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
MMartin
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 962
Tilmeldt: man 20. aug 2007 16:22
16
Postnummer: 3600 Frederikssund
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: 3600 Frederikssund

Re: montipora eating nudibranchs

Indlæg af MMartin »

Tak Erik, den tråd vil jeg lige læse i gennem når jeg kommer hjem :)


ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1659
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: montipora eating nudibranchs

Indlæg af ttkthomsen »

Der er denne lange tråd på reef2reef

https://www.reef2reef.com/threads/break ... nt.420443/" onclick="window.open(this.href);return false;


Besvar

Tilbage til "Sygdom"