"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Behandling af parasitter

Forum for snak omkring sygdom i akvariet.
Besvar
simonfchr
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 27
Tilmeldt: man 21. maj 2018 13:10
5
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2018

Behandling af parasitter

Indlæg af simonfchr »

Hej saltvandsforum.
Der er sket det at jeg købte to kardinaler for to uger siden. Den ene ville ikke spise og havde hvid afføring hængende ud af sig og døde efter et par dage. Nu er den anden så stoppet med at spise og har samme hvide afføring hængende ud af sig. Den er røget over i et midlertidigt karantæne akvarie. Inde på reef2reef kan jeg læse mig til at det skulle være parasitter som skal behandles med metroplex.
1. Lyder det rigtigt?
2. Hvor køber jeg medicin til fisk i Danmark? Det eneste jeg kan se er eBay har noget, men så kan det være jeg først får det i slut september, og det kan jeg jo ikke helt bruge til noget. Især ikke hvis resten af mine fisk også er blevet smittet


simonfchr
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 27
Tilmeldt: man 21. maj 2018 13:10
5
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2018

Re: Behandling af parasitter

Indlæg af simonfchr »

Kan det hjælpe at behandle med hyposalinitet?


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Behandling af parasitter

Indlæg af Carsten »

Du kan ikke officielt købe medicin til fisk i DK. Det hele skal i princippet være via en Dyr læge - som oftes heller ikke ved noget om de sygdomme.


Men burde de 2 fisk ikke have været forbi karantæne akvariet inden?


Køber du medikamentet i USA, går der ikke så lang tid.

Men husk at få nedskrevet værdien, så der ikke kommer moms og gebyr på


simonfchr
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 27
Tilmeldt: man 21. maj 2018 13:10
5
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2018

Re: Behandling af parasitter

Indlæg af simonfchr »

Jo i den ideelle verden, men har ikke det store plads til at have sådan et kørende så håbede bare det gik. Det kan jeg jo så fortryde nu...
Men kardinalen står jo i princippet bare i en 20l balje med nogle rør og et HOB filter og venter på at dø hvis ikke jeg kan få noget medicin. Kan jeg bare kontakte en dyrlæge og så håbe på at han vil udskrive noget Metronidazole eller er mit bedste håb at bestille noget fra USA og så håbe den kan overleve mindst en uge mere?


simonfchr
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 27
Tilmeldt: man 21. maj 2018 13:10
5
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2018

Re: Behandling af parasitter

Indlæg af simonfchr »

Men jeg bestiller i hvert fald noget i USA så jeg kan lave noget forebyggende behandling af resten af fiskene og så må jeg jo se om jeg ikke godt kan få et ordenligt karantæne akvarie op og køre for fremtiden


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Behandling af parasitter

Indlæg af Carsten »

simonfchr skrev:Jo i den ideelle verden, men har ikke det store plads til at have sådan et kørende så håbede bare det gik. Det kan jeg jo så fortryde nu...
Men kardinalen står jo i princippet bare i en 20l balje med nogle rør og et HOB filter og venter på at dø hvis ikke jeg kan få noget medicin. Kan jeg bare kontakte en dyrlæge og så håbe på at han vil udskrive noget Metronidazole eller er mit bedste håb at bestille noget fra USA og så håbe den kan overleve mindst en uge mere?
Der er jo ikke ret meget andet du kan gøre. Det tager trods alt nogle dage før end at det kommer fra USA


Brugeravatar
T-Horn
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 74
Tilmeldt: lør 17. feb 2018 18:25
6
Postnummer: 8450 Hammel
Saltvand siden?: 2018

Re: Behandling af parasitter

Indlæg af T-Horn »

Du evt. prøve at tage fat på KLAUS CHRISTIANSEN, der arbejder ved http://www.familiedyrl" onclick="window.open(this.href);return false;ægerne.dk . Han er klar på en dialog omkring fiskesygdomme og kan måske hjælpe med en behandling.


simonfchr
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 27
Tilmeldt: man 21. maj 2018 13:10
5
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2018

Re: Behandling af parasitter

Indlæg af simonfchr »

Har godt været i kontakt med dem, men han kunne tidligst hjælpe mandag og krævede 310 kr forudbetalt inden jeg kunne indlede en dialog, hvilket jeg synes virker lidt underligt, men må jo overveje det indtil mandag


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Behandling af parasitter

Indlæg af Carsten »

simonfchr skrev:Har godt været i kontakt med dem, men han kunne tidligst hjælpe mandag og krævede 310 kr forudbetalt inden jeg kunne indlede en dialog, hvilket jeg synes virker lidt underligt, men må jo overveje det indtil mandag

Det tangerer plattenslageri.


Du kunne tage fat i din egen læge og snakke med ham/hende om det. Du ved hvad du skal have og i hvilken dosis - 500 mg


simonfchr
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 27
Tilmeldt: man 21. maj 2018 13:10
5
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2018

Re: Behandling af parasitter

Indlæg af simonfchr »

Ja det synes jeg egentlig også... bestiller noget seachem metroplex og seachem focus hjem fra USA. Har du nogen erfaring med hvad der går hurtigst. EBay eller Amazon?


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Behandling af parasitter

Indlæg af Carsten »

simonfchr skrev:Ja det synes jeg egentlig også... bestiller noget seachem metroplex og seachem focus hjem fra USA. Har du nogen erfaring med hvad der går hurtigst. EBay eller Amazon?

Ingen anelse. Har aldrig brugt det fra USA.


Men bestil det af 2 omgange. Ellers er du helt sikker på at du får lov at bløde mange penge ekstra


simonfchr
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 27
Tilmeldt: man 21. maj 2018 13:10
5
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2018

Re: Behandling af parasitter

Indlæg af simonfchr »

Yes. Jeg takker mange gange for hjælpen


Brugeravatar
T-Horn
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 74
Tilmeldt: lør 17. feb 2018 18:25
6
Postnummer: 8450 Hammel
Saltvand siden?: 2018

Re: Behandling af parasitter

Indlæg af T-Horn »

Jeg har netop anvendt dyrlægen - Det du betaler for er en "mail" eller telefon konsultation. Jeg kan nu ikke se noget underligt i at forudbetale for en "distance" konsultation.

Hvis diagnosen er klar - f.eks. understøttet af billeder - kan det give adgang til lovlig (og relativ hurtig) indkøb af medicin igennem ham. Selvfølgelig også med diverse honorarer/betalinger, som man nu kender det fra dyrlæger. I min optik virker han meget fornuftig (i den ene dialog jeg har haft med ham) og med nogen kendskab til fiskesygdomme.


Besvar

Tilbage til "Sygdom"