"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Ammoniak i karantænetank - Hvad gjorde jeg galt?

Forum for snak omkring sygdom i akvariet.
Besvar
Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1380
Tilmeldt: ons 17. okt 2012 16:53
11
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2012

Ammoniak i karantænetank - Hvad gjorde jeg galt?

Indlæg af KasperT »

Jeg forsøgte fornyligt at rede min sidste kirurg fra parasitter, så jeg fik sat et 120 liter akvariet op med 50% vand fra det kørende akvarie og 50% frisk blandet saltvand.
Det fik lov til at køre et par dage før fisken blev flyttet. Den havde ikke nogle synlige symptomer da jeg flyttede den.

Så gik den et par dage i QT og alt så fint ud.
Jeg fodrede med 4-5 små pellets pr. dag for ikke at få for meget næring i vandet.

Så kom jeg første dosis kobber i (Cupramine) og lod det stå i 48 timer som anvist.
Men i løbet af de 48 timer steg ammoniak ret voldsomt fra ikke målbar til 0.02-0.04 ppm NH3 (0.2-0.4 ppm NH4+NH3) målt med Red Sea.

Nu kommer min manglende erfaring med kobber og karantæne frem.

Er det bare sådan det er når der ikke er noget biologisk filter?
Jeg var forberedt på at skifte en del vand, men ikke 60 liter hver eller hver anden dag.
Så vidt jeg har forstået kan man ikke have nogle former for filter ud over skummer når man køre med kobber.

Skulle jeg have fodret mindre?
Skal jeg lede efter ammoniak kilden et andet sted?

Jeg havde købt et Seachem ammonia badge så jeg kunne følge med i niveauet uden at måle hele tiden, men det var en fejl at stole på det, for det gav ikke det udslag det skulle.
Derfor opdagede jeg det for sent :-(

Fisken gik fra at have det fint om aftenen til at gispe og være helt bleg om morgenen.
I princippet kunne dødsårsagen også være parasitter, da symptomerne var de samme for de fisk der døde i mit DT.
Men jeg vil nu tro at ammoniak var årsagen her.

Nu lader jeg mit QT udtørre i et par uger før jeg starter det op med levende sten, så der kan komme biologisk filter på plads inden jeg skal have de næste fisk i karantæne.


/Kasper

Website: Reef App
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Ammoniak i karantænetank - Hvad gjorde jeg galt?

Indlæg af ole kekkonen »

kommer sikkert mange svar men du skal tænke over at mange ikle har meget bedre balje end et karantæne akvarie


Besvar

Tilbage til "Sygdom"