"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Euphylia Glabrescens parasit Copepod

Forum for snak omkring sygdom i akvariet.
Besvar
skunkmastaflex
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 54
Tilmeldt: tirs 27. mar 2012 10:56
12
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2012

Euphylia Glabrescens parasit Copepod

Indlæg af skunkmastaflex »

Hej
Jeg vil dele min erfaring med
Euphylia "Torch" parasitten da jeg som mange andre har søgt på google forgæves for konkret svar.

Jeg har vedhæftet Før og efter billeder i bunden.


Det er en lille copepod parasit som hovedsagligt går efter Euphylia Glebreescens "Torch", jeg havde både frogspawn, hammer, læderkoraller og andre LPS i akvariet uden at de blev inficeret med dem.

Jeg var ude og hente et stykke Torch fra en privat person, umiddelbart så den helt fin ud så den kom med hjem.
Efter et par dage mens jeg studerede akvariet og nærmere min nyindkøbte Euphylia Torch, ligger jeg mærke til nogle meget små hvide pletter som begynder at kravle rundt i den, i mine 10 år i saltvand har jeg aldrig set eller hørt om små hvide pletter i Torch koraller,
Jeg skyndte mig at søge google igennem både på dansk og engelsk men jeg kunne ikke finde et konkret svar men en masse blandede meninger "your coral i done for it" "nothing you can do".
Men engang imellem kom en kommentar som "use Interceptor"
Så jeg slog op hvad det interceptor er, det viser sig at være hundemedicin mod parasitter.
Da det var den eneste chance for at redde korallen tog jeg straks til dyrlægen som tøvede med at give mig en recept på det, dyrlægen var sikker på det var orme eller snegle som interceptor ikke har nogen effekt på,
indtil jeg fangede nogle af de små dyr og smed dem under mikroskoppet

Det viste sig at være små hvide copepods som boede og lavede tuneller i korallen så jeg fik recept og behandlings plan med det samme og kunne hente medicin på apoteket samme dag.

Behandling varede 3 uger hvor der blev behandlet 3 gange, 1 gang hver 7. dag
En kvart pille til ca 250l blev knust og blandet i vandet og der blev lavet vandskift 6timer efter hver behandling

Det er giftigt for alle krebsdyr
Dvs. Rejer krebs pods mm.
Koraller, fisk, og snegle skulle angiveligt ikke tage skade

Jeg gjorde en balje klar med varme, cirkulation og lys som blev korallens feriebolig de næste 3 uger
Da jeg har rejer og andet i akvariet.

Allerede efter første behandling kunne jeg ikke se nogen hvide prikker på korallen men da der ret sandsynligt stadig var æg i korallen blev behandlig gentaget ialt 3 gange.

Jeg ved ikke om parasitten har været i mit akvarie eller sælgers da den ligeså godt kunne været kommet med fisk eller andre koraller.


Jeg håber i finder det nyttig information

Hilsen
Martin
Vedhæftede filer
Euphylia Glabrescens<br />3 uger efter behandling
Euphylia Glabrescens
3 uger efter behandling
Copepod parasit under 30x forstørrelse
Copepod parasit under 30x forstørrelse
Closeup
Closeup
Skader de forårsager
Skader de forårsager
Euphylia Glabrescens med parasitter
Euphylia Glabrescens med parasitter


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Euphylia Glabrescens parasit Copepod

Indlæg af Carsten »

Rigtig god information. Den koral har jo været kaldt vanskelig. Måske på grund af de der parrasitter


tim_rn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 411
Tilmeldt: fre 9. sep 2016 09:41
7
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2016

Re: Euphylia Glabrescens parasit Copepod

Indlæg af tim_rn »

Spændende. Og godt klaret må man sige!


Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: Euphylia Glabrescens parasit Copepod

Indlæg af trine... »

Mener bestemt også at have set dem på både divisa(frogspawn) og andre euphyllia species dog kan måden hvorpå de reproducerer sig selv have indflydelse på spredningen, og dermed hvor lokal infestationen måtte være. De er angiveligt en af grundene til at man ser bla euphyllia divisa/paradivisaer med vigende polypekstraktion.
Gemmer altid en lille pakke milbemax i skabet til hvis jeg skulle stå i samme situation selv.


Besvar

Tilbage til "Sygdom"