"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Søger erfaring til Coral Protec

Forum for snak omkring sygdom i akvariet.
Besvar
Gambi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1112
Tilmeldt: tors 28. jun 2007 14:00
16
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Ringsted

Søger erfaring til Coral Protec

Indlæg af Gambi »

Hej SF

Ja så blev det min tur til at være uheldig, min store flotte Acropora har fået STN :G
i den anledning har jeg været ude og købe en gang Coral Protec, da der står på det at det skulle kunne behandle både RTN og STN.

IMG_2621.jpg
har copypaste brugs anvisnig

Coral Protec is effective in expelling the following parasites:

Acropora Eating Flatworms (AEFW),
Montipora Eating Nudibranchs,
Zoanthid Eating Spiders,
Red Flatworms
and performs very well in the treatment of Rapid Tissue Necrosis(RTN), Slow Tissue Necrosis (STN) and Bacterial Infection.
One 20ml bottle will treat 40 liters (10 1/2 gallons) of water in dipping container


Safety:

Keep out of reach and sight of children.
Avoid skin contact, wear suitable gloves. In case of skin contact, wash with plenty of water.
If swallowed, wash out mouth and drink plenty of water or milk. Consult your doctor and take the bottle / instructions with you.
If contact is made with eyes, wash thoroughly with cold water. Consult your doctor and take the bottle / instruction with you.
Shake bottle well before use. This product includes oils which will settle out with time.
Never add Coral Protec directly into the aquarium.
Make sure when dipping corals to use the water at the correct temperature


Directions for use:

Add 0.5 ml (syringe included in the 20ml packaging) of Coral Protec per 1 liter (2 ml per gallon of aquarium water) of saltwater from the aquarium in a separate container. Mix well. For additional potency, freshwater dip can be used. Be careful and buffer the pH values to match your aquarium water when performing a freshwater dip!
Use a small powerhead to keep the water moving and place the coral in the container. If you do not have a powerhead, gently shake the coral in the dip.
Keep the coral in the dip for 2-5 minutes depending on severity of problem. Observe the coral during treatment for evidence of adverse reactions such as excessive sliming.
After 2-5 minutes, remove the coral and discard the dip. Rinse coral with clean aquarium water and place it in the aquarium
Do not reuse the coral dip, as expelled creatures whilst dipping may release toxins (flat worms).
Clean syringe and / or container with freshwater after usage.


Det er alt hvad der står, jeg har fulgt anvisningen til punkt og prikke. Nu er spørgsmålet så må jeg gentage behandlingen, og hvis man må hvor lang tid skal der gå, før man må behandle igen ?

Mvh. Martin


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Søger erfaring til Coral Protec

Indlæg af Carsten »

Kender ikke det produkt, men det lyder meget som en Lygolsk jodblanding, lige som alle de andre. Og der burde ikke være noget til hindrer for at gentage kuren. Hvis korallerne er sure efter behandlingen, så vent til de er blevet gode igen.
Undrer mig dog over at der står, at det også tager Montipora snegle. for det er der eller ikke andre midler der tager ud over Kaliumpermanganat til en vis grænse. Men måske der er blandet sådan noget i også


Gambi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1112
Tilmeldt: tors 28. jun 2007 14:00
16
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Ringsted

Re: Søger erfaring til Coral Protec

Indlæg af Gambi »

et lille klip fra deres side

Coral Protec is a Proprietary aqueous solution of Chloroxylenol and a proprietary blend of Natural Extracts. It doesn’t contain iodine.

så helt som Lygolsk jodblanding kan det jo ikke være :-)

Men klippede det døde af koralen af først og dyppede den i det i 4-5 min og vaskede den i ret saltvand og satte den i akvariet igen, og var smart ikke at lime den fast igen hvis den nu behøver et nyt dyp, håber det ikke spreder sig mere, hvis det gør må den jo få en tur igen, det kan jo ikke gå være end den dør, og den gør den jo alligevel hvis STN for lov til at sprede sig.


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Søger erfaring til Coral Protec

Indlæg af Carsten »

Nej, så er det ikke en Lygolsk jod blanding :)

Hvor stor er/var den koral som fik STN? Mange Acropora får det når de bliver store. Jeg havde en Stübers, som nok var 40cm høj og 50-60 cm i bredden. Den fik det helt nede ved foden, men voksede ufortrødent videre. Da jeg nedlagde akvariet, var jeg nødt til at bruge hammer og mejsel i akvariet for at få slået "roden" over. Ikke lige det værktøj jeg havde forventet at bruge i akvariet.


Gambi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1112
Tilmeldt: tors 28. jun 2007 14:00
16
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Ringsted

Re: Søger erfaring til Coral Protec

Indlæg af Gambi »

den var vel nok en 10-12cm høj og 15x15 i omkreds, så ikke vildt stor, jeg har haft den i 1½-2 mdr. og har kunne se den voksede, og blev flottere i farven, har så lige opdaget at et andet fragmet af en anden acropora også er begyndt at smide væv :-(

Acroporaen som jeg har givet en behandling, stoppede ikke med at smide væv, så nu har jeg klippet den i små stykker desværre :G :G :G
der hvor der ikke var nogen skade på den, og sat dem på bunden, hvis de ikke smider vævet inden for et par dage, ryger de på et par fragplugs.


Gambi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1112
Tilmeldt: tors 28. jun 2007 14:00
16
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Ringsted

Re: Søger erfaring til Coral Protec

Indlæg af Gambi »

jeg har fået en ny skummer, og den suger en del mere snavs ud, jeg tænker om det kan være det der har trikket dem ?


Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 3982
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Søger erfaring til Coral Protec

Indlæg af Engelquist »

Hvad siger nitrat og fosfat?
Hvis vandet er for rent, sulter de stakkels koraler jo og dermed mindre hårdføre- hvis de ikke har noget at stå imod med, kan de mindste forandringer få dem til at stå af...
Men for pokker hvor er det frustrerende, når det sker :-(


Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Søger erfaring til Coral Protec

Indlæg af Carsten »

Kører du med Rowaphos eller tilsvarende?


Gambi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1112
Tilmeldt: tors 28. jun 2007 14:00
16
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Ringsted

Re: Søger erfaring til Coral Protec

Indlæg af Gambi »

NO3 = 5 mg/l
PO4 = 0,025 mg/l
kh = 8
Ca = 430
Mg = 1380
k = 390
salt = 1,026
temp 25,5 - 26

værdierne har ligget stabilt på de værdier de sidste 3 mdr. kan jeg se når jeg går tilbage i min logbog.

jeg kører med biopellets i en deltec reactor og har gjort det før acroporaen kom i akvariet, det eneste der er sket er at jeg fik ny skummer for 14 dage siden, og der er kommet 2500l/t mere cirkulation mere i akvariet, samme dag som skummren kom i


Besvar

Tilbage til "Sygdom"