"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Er der her ich?

Forum for snak omkring sygdom i akvariet.
Besvar
BJL
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 91
Tilmeldt: lør 4. jan 2014 00:18
10
Postnummer: 4440 Mørkøv
Saltvand siden?: 2013

Er der her ich?

Indlæg af BJL »

Hej

Kom for skade at introducere en hvidbrystet kirurg til akvariet, og efter et par dage var den fyldt med hvide prikker.
De andre beboere fik også hvide pletter efter nogle dage. pt er de fleste fisk lige nu i et stadie hvor de ser ok ud, pånær en :

Min Tomini Tang ser ud til at være hårdt angrebet, og det den slæber rundt på ser helt anderledes ud end det de andre fisk havde/har.

Er der nogen der ud fra disse billeder kan sige hvad det er den er angrebet af? Er det ich?
Vedhæftede filer
IMG_3184.JPG
IMG_3183.JPG
IMG_3182.JPG
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1949
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Er der her ich?

Indlæg af Mikas »

Det ville jeg gætte på.
Den hvisbrystet har meget let ved at få pletter.
Det ses i hvertfald rigtig ofte hos forhandlerne .
Tror ikke den overlever det der desværre :-/
Jeg har selv været en tur igennem hvor de døde en efter en. Det er bare surt :(
Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
BJL
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 91
Tilmeldt: lør 4. jan 2014 00:18
10
Postnummer: 4440 Mørkøv
Saltvand siden?: 2013

Re: Er der her ich?

Indlæg af BJL »

Hej Mikas

Gør mig nu heller ikke de store illusioner om fiskenes umiddelbare helbredelse, selvom jeg efterfølgende købte et UV filter.

Et lille karantæne akvarie bliver det næste.

Nogen der ved hvornår man kan forvente død?

mvh
Brian
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Er der her ich?

Indlæg af PederP »

Jeg ville nu forsøge med UV selvom det ikke skulle være effektivt på den rigtige ich.
Vi havde lige en tråd om ich, og en vigtig detalje er at der åbenbart er flere parasitter der ligner på en prik. Så jeg ville da give alle gamle husråd forsøget, hvis nu det skulle være en parasit man lettere fik kål på..
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Er der her ich?

Indlæg af MoG »

Det er jo ikke til at sige. Det ser lidt sort ud! Men man skal aldrig sige aldrig!

Jeg havde for nogle år siden en omgang af dette.. Fiskene var hårdt ramt som det ses på billedet, men adskillige fisk klarede den! På trods af det heftige angreb .

Jeg oplevede også at uv hjalp . Det tager dog ikke dem på fiskene..
Vedhæftede filer
image.jpg
Morten
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3785
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Er der her ich?

Indlæg af crazy seahorse »

Åh ha, den ser godt nok skidt ud den fisk.
Det er svært at sige, om det er Ich eller en anden parasit den har, men syg det er den.
Det kunne også være Marine velvet, der skyldes en anden type parasit, en dinoflagelat (Amyloodinium ocellatum). Livscyklussen er meget lig Ich.
Dog er der en forskel på de to, da ferskvandsdyp ser ud til at have bedre effekt på Marine velvet, end det har på Ich.
Fordelen skulle iflg artiklen nedenfor bla være, at det giver fisken et bedre velbefindende og letter dens symptomer. Det tager ikke alle parasitterne, dem der er i tanken rammes jo ikke og heller ikke dem der ligger beskyttet i fisken skind (muscus).
Prøv at kigge artiklen igennem. Der er også andre behandlingsmuligheder og det virker til, at der er lidt andre optioner end ved Ich.

http://reefkeeping.com/issues/2004-07/s ... /index.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Erik

Edit:
Faldt lige over denne tråd om ferskvandsdyp:
http://www.reef2reef.com/threads/video- ... ry_30_2017" onclick="window.open(this.href);return false;
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
BJL
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 91
Tilmeldt: lør 4. jan 2014 00:18
10
Postnummer: 4440 Mørkøv
Saltvand siden?: 2013

Re: Er der her ich?

Indlæg af BJL »

Tak for svarene.

Ja, den ser rigtigt hårdt medtaget ud.
Erik; Tak for link. Havde læst det meste i forbindelse med din ich tråd. Glimrende indlæg iøvrigt :-)

Jeg vil tro jeg er ca 2 uger inde i ich forløbet, og lige nu er der rimeligt roligt i baljen, og alle på nær Tomini'en ser ud til at have fået det bedre, så jeg har ikke lyst til at lave alt for meget forstyrrelse lige pt.
Jeg er selvfølgelig godt klar over det kan være stilhed for stormen.

Problemet med de fleste cures er at bløddyr er doomed (ihvertfald for de af os med kun en balje), og hvis det er medicin eller hyposalinitet der er tale om.

Så lige nu er min position at iagttage , krydse fingre, og håbe på at hele baljen ikke bliver raseret.

Som en lille pudsighed, så er den eneste art der ikke ser ud til at være angrebet overhovedet, mine kardinaler - Sphaeramia nematoptera. Dem har jeg 6 stk. af.
Ellers er Goby, flavescens, Tomini, Foxface og den hvidbrystede ramt.

Brian
Besvar

Tilbage til "Sygdom"