"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

behandling af orm og andre parasitter.

Forum for snak omkring sygdom i akvariet.
Besvar
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

behandling af orm og andre parasitter.

Indlæg af Jones »

Jeg fandt i dag en af mine klovne død. I går stod den oppe i hjørnet som om den var bange for noget og det gentog sig så i morges. Vi har været væk det meste af dagen og er netop kommet hjem. Jeg fandt så den døde klovn, som har tydelige tegn efter hustruvold. Min lightning maroon hun har simpelthen slået hannen ihjel. Dog havde han en underlig bule på maven, som når de har spist meget mad. Jeg skar hannen op og så efter orm, men fandt ikke noget. Der kom dog hvid væske ud. Sæd måske? Men ingen vridende orme.

Nu er jeg naturligvis bekymret over det med bulen og hans ændrede adfærd, inden han døde. Jeg kan se at hunnen har bidt voldsomt i hans finner, men dette har hun ikke gjort siden de dannede par. Jeg mistænker derfor sygdom for den ændrede adfærd, som så har fået hunnen til at gå banjo da han udviste tegn på svaghed og ikke blot underkastelse.
Min reelle bekymring går på om der kan være sygdom i mit lille klovneri. Det skal her siges, at klovnesystemet ikke har forbindelse til mit koralakvarie og de få levende dyr deri, hvorfor jeg udelukkende er bekymret for mine klovne. Bør jeg forebygge orm eller lign. med behandling? Og i så fald, hvad skal jeg bruge for at sikre mig?

Mine lightnings er ved at blive store, så jeg kan ikke bære at miste dem.
Vedhæftede filer
image.jpg


o_O
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: ons 12. dec 2007 01:08
16
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Re: behandling af orm og andre parasitter.

Indlæg af Birkefeldt »

Prøv at kigge på praziquantel.

http://www.aquarium-medications.com/201 ... t.html?m=1" onclick="window.open(this.href);return false;


Mit Red Sea Max NANO: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pdy6

Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: behandling af orm og andre parasitter.

Indlæg af Jones »

tak. Så er det købt.


o_O
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: behandling af orm og andre parasitter.

Indlæg af trine... »

Kan det ikke være dropsy eller bugvattersot?


Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: behandling af orm og andre parasitter.

Indlæg af Jones »

Kender ikke dropsy, men jeg har faktisk selv tænkt på bugvattersot. Den var rimelig mørk på maven, der hvor den var "tyk". Som om det skinnede ud indefra. Giver det mening?


o_O
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: behandling af orm og andre parasitter.

Indlæg af trine... »

Det var det første jeg tænkte. Dropsy og bugvattersot er det samme brugte blot begge betegnelser så flere forstod hvad jeg skrev :-) så tag det lige roligt med ormekuren og se om du kan finde ud af hvad synderen potentielt kunne være, selvom det kan synes som en umulig opgave lige nu bør du udelukke alle andre alternativer før du medicinerer, det er jo altid last resort.


Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: behandling af orm og andre parasitter.

Indlæg af Jones »

jeg er ved at sænke saliniteten for at være sikker på at fiskene er ich fri. Den lille klovn havde en tyk mørk mave inden jeg påbegyndte dette. Smitter bugvattersot eller kan jeg være rolig nu? Jeg smider ikke bare kemikalier ned til mine klovne, det er de for dyre til. Men det er rart at have selvom det måske ikke skal bruges lige nu. Nu er det i hvert fald købt.


o_O
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: behandling af orm og andre parasitter.

Indlæg af trine... »

Pas for en gangs skyld... det siges muligvis ikke at være smitsomt, men karantæne anbefales dog stadig. Så vi er lidt på shaky grounds her. Det er angiveligt bakterielt betinget, men anses ikke for at være en decideret sygdom/smitsomt. Det kunne sagtens være symptomer på noget underliggende såsom din ICH manøvre med saliniteten der har udløst en svaghed i fiskens immunforsvar fordi den bruger meget af dens energi til rådighed på dens osmoreguleringssystem ift den faldende salinitet, og bliver derfor efterladt mere sårbar over for bakterielle infektioner, som den ved normal salinitet sagtens havde kunnet håndtere.


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: behandling af orm og andre parasitter.

Indlæg af Carsten »

Bugvatter sot er i allerhøjste grad smitsomt.

Sygdommen skyldes flagelatter, som alle fisk har i sig, men ved nedsat immunforsvar kan flagellaterne tage over og udvikle sig explosivt.
Ting som stress, dårligt vand og foder kan alle være årsag til at sygdommen bryder ud. Der er sandsynligvis flere og andre årsager derud over.
Normalt behandles sygdommen med Metrionitazol (Flagyl) som er receptpligtigt


Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: behandling af orm og andre parasitter.

Indlæg af trine... »

Var vist lidt for træt igår... for lige at klarificere så er bugvattersot og dropsy ikke det samme, men karateriseres begge ved hævet bug. Bugvattersot er som Carsten skriver en parasit og dropsy er bakterielt.
Senest rettet af trine... tirs 14. feb 2017 21:28, rettet i alt 1 gang.


Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: behandling af orm og andre parasitter.

Indlæg af Jones »

Men så burde mine andre fisk vel også være ramt? De går i samme vand og får samme foder


o_O
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: behandling af orm og andre parasitter.

Indlæg af trine... »

Tjae det er super svært at sige med sikkerhed da jeg overhovedet ikke er ekspert i hverken interne parasitter, amøber eller for den sags skyld bakterier og symptomerne mange gange kan ligne hinanden så meget at der nærmest skal en laboratorie analyse til for at være sikker. Så jeg tør ikke råde dig i retning af behandling her da jeg ingen personlig erfaring har med hverken dropsy eller bugvattersot. Men få sat de berørte i karantæne så du har mulighed for at behandle hvis det når dertil.


Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: behandling af orm og andre parasitter.

Indlæg af Jones »

Som sagt går de i deres eget system, så de er allerede nemme at observere. Jeg holder øje med dem.


o_O
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: behandling af orm og andre parasitter.

Indlæg af trine... »

http://www.waterlife.co.uk/disease-diag ... and-dropsy" onclick="window.open(this.href);return false;

Fandt lige dette, måske det kan hjælpe dig.


Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: behandling af orm og andre parasitter.

Indlæg af Jones »

Tak. De andre ser fortsat uberørte ud og opfører sig præcis som de plejer. Men tiden vil vise om alt er godt. Man har lov at håbe :)


o_O
Besvar

Tilbage til "Sygdom"