"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Alge id, og hjælp til bekæmpelse.

Forum for snak omkring sygdom i akvariet.
JustinQ
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
Indlæg: 19
Tilmeldt: lør 10. sep 2016 19:05
7
Postnummer: 4840 Nørre Alslev
Saltvand siden?: 2016

Alge id, og hjælp til bekæmpelse.

Indlæg af JustinQ »

Hej alle samen.
Jeg døjer med sådan nogle alger her, jeg er ret sikker på det ikke er Cyano, men nok nærmere en brun alge.

Jeg kan simpelthen ikke få den væk fra mit sand, den er ikke længere på sten, men er på sand og sætter sig også fast på koraller.

Jeg har snart prøvet alt, skifter 20% vand om ugen, har gjort det i snart 2 måneder, jeg har øget flow i akvariet ved at købe ny og større cirkulation Jabao CP 25.

jeg har skiftet alle rør i mit akvarie til nye.

Jeg har skåret ned på mit fodder.

Mit akvarie er et RSM 250
Mine værdiger lyder således :

Temp 27 ( ingen varme legme her lander vandet bare )
Salt : 1026
No2 0
no3 0
Mg 1440
KH 9.3
Nh4 0
Pho4 0
ca 415

Jeg er fornyligt ( 1 uge siden )
begyndt at dosere koral fodder i akvariet
Aqua forest : Pro bio s , af amino mix , af energy , af build , af vitality.

Jeg bruger ikke Balling endnu. Mine værdiger har ikke flyttet sig mere end vandskifte har kunne ordne det. Men efter tilkøb af flere koraler er et Balling sæt på vej.

http://imgur.com/J0G9yWu" onclick="window.open(this.href);return false;

http://imgur.com/xLfdYJZ" onclick="window.open(this.href);return false;



Med venlig Hilsen

Justin Lassen.


Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1948
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Alge id, og hjælp til bekæmpelse.

Indlæg af Mikas »

jeg ville ikke tilføje noget nærrig hvis du har alger .
Jeg synes godt det ku ligne Cyano. Dette kan du tjekke ved at tage noget af det op i noget vand og stille det et mørkt sted natten over . Hvis vandet bliver rødt er det Cyano.

Bruger du osmose vand?


Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
JustinQ
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
Indlæg: 19
Tilmeldt: lør 10. sep 2016 19:05
7
Postnummer: 4840 Nørre Alslev
Saltvand siden?: 2016

Re: Alge id, og hjælp til bekæmpelse.

Indlæg af JustinQ »

Ja jeg bruger osmosevand.
Har lige købt et helt ny anlæg fra Rent-vand


Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1948
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Alge id, og hjælp til bekæmpelse.

Indlæg af Mikas »

Jeg startede nyt akvarie op for nogle måneder siden ..
Jeg kæmpede med alger og Cyano.
Jeg kom det til livs ved at skifte 20% vand om ugen og stoppede med at tilføje alt næring og kun fodre en gang om ugen dagen før jeg lavede vandskifte .
Det tog lidt over en månede at komme af med sådan .


Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1948
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Alge id, og hjælp til bekæmpelse.

Indlæg af Mikas »

Sug så meget af det op du kan ved hvert vandskifte .


Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
JustinQ
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
Indlæg: 19
Tilmeldt: lør 10. sep 2016 19:05
7
Postnummer: 4840 Nørre Alslev
Saltvand siden?: 2016

Re: Alge id, og hjælp til bekæmpelse.

Indlæg af JustinQ »

Det gør jeg også, har købt sådan en akvarie støvsuger ting, til når jeg laver vand skifte.
-


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Alge id, og hjælp til bekæmpelse.

Indlæg af Carsten »

Jeg ville starte med at gemme alt det der "foder" langt væk.

Hvad måler du med?


JustinQ
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
Indlæg: 19
Tilmeldt: lør 10. sep 2016 19:05
7
Postnummer: 4840 Nørre Alslev
Saltvand siden?: 2016

Re: Alge id, og hjælp til bekæmpelse.

Indlæg af JustinQ »

Jeg har købt salifat serien.


charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Alge id, og hjælp til bekæmpelse.

Indlæg af charlie saltvand »

Jeg er RET sikker på at det er en bakterie alge.... cyano agtig. Dine 3 hellige er fine, men jeg mener der er en ubalance ift din nærring. 0 i både No3 og Po4 er ikke til at styre med mindre du køre fuldstændig ulns.... ultra low nutrient system....

Jeg ville køre en cyano kur hvis jeg var dig, og så bagefter få banket både no3 og Po4 lidt op.

Det har virket her i huset.


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
JustinQ
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
Indlæg: 19
Tilmeldt: lør 10. sep 2016 19:05
7
Postnummer: 4840 Nørre Alslev
Saltvand siden?: 2016

Re: Alge id, og hjælp til bekæmpelse.

Indlæg af JustinQ »

Charlie :

Jeg har ikke satset på nået ULNS.
jeg er helt ny i saltverden..
- Men jeg har fra min ferskvands tid taget en del med mig som har været brugbart..

Indrømmet her er jeg dog på bar bund, jeg har bestilt en omgang Red Slime remover.

For jeg syntes selv at jeg gør alt det rigtige og har efterhånden fået ret godt styr på det meste :)

Nu skal jeg dog lige have det der Balling til at give helt mening så jeg kan komme ordentligt igang med det også.. Jeg har efterhånden fået opbygget mig en koral mængde som gør jeg ikke er sikker på jeg kan klare det med vandskifte, jeghar i hvertfald lige måtte tilføje Ca. fra 390 til 415


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Alge id, og hjælp til bekæmpelse.

Indlæg af Carsten »

JustinQ skrev:Jeg har købt salifat serien.
Find noget andet at måle fosfat med. Saliferts er ubrugeligt


JustinQ
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
Indlæg: 19
Tilmeldt: lør 10. sep 2016 19:05
7
Postnummer: 4840 Nørre Alslev
Saltvand siden?: 2016

Re: Alge id, og hjælp til bekæmpelse.

Indlæg af JustinQ »

Carsten skrev:
JustinQ skrev:Jeg har købt salifat serien.
Find noget andet at måle fosfat med. Saliferts er ubrugeligt

Min Fosfat er fra Redsea.. Den har jeg købt ved siden af fordi jeg nemlig havde hørt at saliferts fosfat ikke var god.


JustinQ
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
Indlæg: 19
Tilmeldt: lør 10. sep 2016 19:05
7
Postnummer: 4840 Nørre Alslev
Saltvand siden?: 2016

Re: Alge id, og hjælp til bekæmpelse.

Indlæg af JustinQ »

Nu har jeg haft kørt en Redslime Remover kur i akvariet uden ændring.. Der er INTET sket.. så nu vil jeg gerne udelukke det er Cyano.. Jeg har tidligere sagt det ikke er Cyano fordi det udgiver ikke røv farve når jeg fanger nået af det op..

men nu er jeg så igen helt på bar bund.. hvad kan det så være? hvad gør jeg her?


charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Alge id, og hjælp til bekæmpelse.

Indlæg af charlie saltvand »

Hvor længe har kuren kørt? Når jeg køre en kur lægger jeg vat i sumpen, v overløb mellem refugium og skummer rum, skifter det dagligt.... jeg kan først se tydelige resultater i baljen efter 2-3 døgn. Husk MASSER af iltning/mikro bobler mens kuren køre. Her tager jeg skummer kop af, skruer lidt ned for skummer og lader den flyde over, så der kommer masser af mikrobobler i baljen. Som nævnt er der først synligt resultat efter 2-3 døgn.


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
JustinQ
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
Indlæg: 19
Tilmeldt: lør 10. sep 2016 19:05
7
Postnummer: 4840 Nørre Alslev
Saltvand siden?: 2016

Re: Alge id, og hjælp til bekæmpelse.

Indlæg af JustinQ »

charlie saltvand skrev:Hvor længe har kuren kørt? Når jeg køre en kur lægger jeg vat i sumpen, v overløb mellem refugium og skummer rum, skifter det dagligt.... jeg kan først se tydelige resultater i baljen efter 2-3 døgn. Husk MASSER af iltning/mikro bobler mens kuren køre. Her tager jeg skummer kop af, skruer lidt ned for skummer og lader den flyde over, så der kommer masser af mikrobobler i baljen. Som nævnt er der først synligt resultat efter 2-3 døgn.

Det har kørt 24 timer uden synligt resultat.. Min skummer har været ufunktionel i mellem tiden, har simpelthen ikke kunne indstille den ( Deltech mc 500 )

Jeg har ikke var i men der er idag INGEN synligforskel..

Jeg er ved at lave osmosevand til et vandskifte, har sat et harpiks filter på som jeg ikke har kørt med tidligere.. måske det kan hjlpe lidt også.. skal jeg vente med 24 timer mere med at skifte vand?


charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Alge id, og hjælp til bekæmpelse.

Indlæg af charlie saltvand »

Det er altid godt med harepiks på osmoseanlæg. (Et must her for at få en Tds på 0) jeg har faktisk 2 harepiks filtre på.

Når jeg lægger vat i, som jeg skifter, så er det fordi det fanger en del af det "snot" der løsner sig. Gys ift at du har kørt uden skummer, der skal helst være RIGELIGT ilt i vandet når du køre en kur. Du kan miste fisk hvis der ikke er ilt nok i vandet.
Jeg ville klart vente 2 døgn mere med at skifte vand.
Sidst jeg kørte en kur skiftede jeg kun 20 L ud af 640 L det er vel ca 3% vandskifte.

Skummer går normalt amok under en kur, derfor jeg skruer ned for min og tager koppen af og så lader jeg den, som nævnt "skumme over".

Det vigtigste, i følge mine erfaringer, er ILT/mikro bobler i vandet, mens kuren køre, og så evt suge det op du kan få fat i, imens kuren er igang.


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
JustinQ
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
Indlæg: 19
Tilmeldt: lør 10. sep 2016 19:05
7
Postnummer: 4840 Nørre Alslev
Saltvand siden?: 2016

Re: Alge id, og hjælp til bekæmpelse.

Indlæg af JustinQ »

Ingen gys.. Jeg har 2 powerheads ekstra i vandet for at bryde MEGET overflade så jeg er sikker på der var nok ild :)

Jeg venter til en gang i morgen aften med vand skifte.. Jeg har smidt vand i .. og jeg har fjernet nogle sten fra baljen, for jeg kan se jeg har lidt døde zoner hvor der har samlet sig en masse øf..


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Alge id, og hjælp til bekæmpelse.

Indlæg af Carsten »

De fleste af os, bruger Boyd Chemiclean hvis vi bliver nødt til at give en omgang mod cyano.
http://www.ebay.co.uk/itm/Boyd-Chemicle ... SwFnFV~EWf" onclick="window.open(this.href);return false;
Det er dyrt men effektivt.
Kuren skal også køre længere end 24 timer, og skummeren "skal" gå amok.
En chemiclean kur skal køre i 48-72 timer, hvorefter der laves et stort vandskifte. Stort vandskifte ca 50% af vandet.
Ved at flere har haft problemer med at få Redslime Remover til at virke.


Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1948
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Alge id, og hjælp til bekæmpelse.

Indlæg af Mikas »

Mine erfaringer siger at man først kan se resultater EFTER 48 timer. Normalt efter 3dag lyster har været slukket :)

Brugsanvisningen siger du skal skifte 20% vand efter 48 timer .
Hvis der stadig er lidt Cyano tilbage kan man godt vente en dag mere ..
Jeg har prøvet begge og vil mene at de er lige effektive .


Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Alge id, og hjælp til bekæmpelse.

Indlæg af charlie saltvand »

Jeg bruger chemiclean.


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
JustinQ
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
Indlæg: 19
Tilmeldt: lør 10. sep 2016 19:05
7
Postnummer: 4840 Nørre Alslev
Saltvand siden?: 2016

Re: Alge id, og hjælp til bekæmpelse.

Indlæg af JustinQ »

Nu har jeg lavet helt ny stenopsætning..
Jeg fandt en MASSE efterladt møg, jeg havde rigtigt mange døde zoner åbenbart.. Så jeg rensede hele akvariet op igår, smed vat i overløbet til at fange al den snask, lavede ny stenopsætning så der ikke længere er døde zoner over sandet eller andre steder.

Jeg har endnu ikke skiftet vand, men der er lavet osmose vand klar til et 20% vand skifte senere.

Jeg tror desværre det er fordi jeg havde for mange døde zoner. Men jeg har ikke kunne aflæse nået på nogle af mine salifert test. heller ikke mit red sea Ph4 test.

Hvis det kommer tilbage nu, vil jeg self købe cemiclean. Jeg har bestilt en osmolator, for jeg kan ikke rigtigt få en fornuftig skumning på min Deltech mc 500. Jeg har fået afvide det er fordi mit vand ikke er stabilt nok i niveau.

Åhh gud det er op af bakke det her


ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Alge id, og hjælp til bekæmpelse.

Indlæg af ole kekkonen »

vil også mene det er Tale Om noget alge af bakteriel oprindelse.
Inden du nuker baljen igen så prøv at dobbelt chek DIN salinitet,ikke at den er specielt høj men det kan hjælpe af sænke den Til 1025,de her Bakterie belægninger trives ved høj salinitet.


JustinQ
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
Indlæg: 19
Tilmeldt: lør 10. sep 2016 19:05
7
Postnummer: 4840 Nørre Alslev
Saltvand siden?: 2016

Re: Alge id, og hjælp til bekæmpelse.

Indlæg af JustinQ »

Jeg har tjekket op på min salt, den ligger på 1026.
Jeg kan se at algerne så småt er på vej tilbage, dvs at nu nærmer vi os 48 timer og der har ikke været effekt ved red slime remover.
- Så enten er det IKKE cyano alger ellers har Medicinen ingen effekt.


ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Alge id, og hjælp til bekæmpelse.

Indlæg af ole kekkonen »

Kan se det er Lidt problemer med algerne OG bakterierne;)Alger kan være noget sjovt noget OG Utrolig diverse,engang ville man Kunne sige Alger om alt det der er i et koralrevs akvarie,Hvis jeg ikke Husker forkert så kan alger deles op i to grupper hvis det ikke er rødalger Eller kalkalger de er noget for sig selv.trenden er AT komme Bakterier i en gruppe der hedder monera OG de André alger i en Gruppe der Hedder protista Eller protister,det en Gruppe med Fler cellede organismer.Såå kan egentlig ikke se hvorfor det ikke virker,prøv at dosere som det anbefalede


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Alge id, og hjælp til bekæmpelse.

Indlæg af PoulD »

Det er da, med en til vished grænsende sandsynlighed, cyanobakterier.
Du siger det ikke afgiver rød farve. I hvilken væske har du testet det?
Du har helt sikkert ikke 0 i PO4. Og da slet ikke når du har kørt uden DI filter på dit RO anlæg. En RO membran fjerner kun en del af det fosfor der helt sikkert er i hanevandet. Nok godt det samme for fosfor er essentielt for ALT liv.
Har du haft slukket for lyset?


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
JustinQ
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
Indlæg: 19
Tilmeldt: lør 10. sep 2016 19:05
7
Postnummer: 4840 Nørre Alslev
Saltvand siden?: 2016

Re: Alge id, og hjælp til bekæmpelse.

Indlæg af JustinQ »

PoulD skrev:Det er da, med en til vished grænsende sandsynlighed, cyanobakterier.
Du siger det ikke afgiver rød farve. I hvilken væske har du testet det?
Du har helt sikkert ikke 0 i PO4. Og da slet ikke når du har kørt uden DI filter på dit RO anlæg. En RO membran fjerner kun en del af det fosfor der helt sikkert er i hanevandet. Nok godt det samme for fosfor er essentielt for ALT liv.
Har du haft slukket for lyset?

Jeg har testet det i saltvand fra akvariet.. ( er dette ikke den korrekte måde at gøre det på? )

Jeg kan kun teste mig frem til 0 i ph4.. efter jeg har lavet ny sten opsætning og roddet rundt i vandet steg den til 0.2
Jeg har nu sat sådan et harpiks filter på mit osmose anlæg er det, dét du kalder DI?

Jeg har tidligere haft mørkelagt akvariet i 3 dage, det havde stor effekt, men algerne kom lige så hurtigt tilbage igen.


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Alge id, og hjælp til bekæmpelse.

Indlæg af Carsten »

JustinQ skrev: Jeg har testet det i saltvand fra akvariet.. ( er dette ikke den korrekte måde at gøre det på? )
For mange år siden bemærkede vi at cyano afgav farve til vandet. Men kun hvis det kom i ferskvand.
Den iagttagelse som vi var flere der gjorde var der nogle biologer som påstod var helt forkert.
De havde vist nok kun deres viden fra bøgerne
Hvor farven så kom fra ved vi ikke.


JustinQ
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
Indlæg: 19
Tilmeldt: lør 10. sep 2016 19:05
7
Postnummer: 4840 Nørre Alslev
Saltvand siden?: 2016

Re: Alge id, og hjælp til bekæmpelse.

Indlæg af JustinQ »

Carsten skrev:
JustinQ skrev: Jeg har testet det i saltvand fra akvariet.. ( er dette ikke den korrekte måde at gøre det på? )
For mange år siden bemærkede vi at cyano afgav farve til vandet. Men kun hvis det kom i ferskvand.
Den iagttagelse som vi var flere der gjorde var der nogle biologer som påstod var helt forkert.
De havde vist nok kun deres viden fra bøgerne
Hvor farven så kom fra ved vi ikke.

Ja det kan jeg godt se så.. :beer:

Men efter jeg har vendt rundt på akvariet er algerne minimale.. hvis de kommer tilbage tester jeg self igen!

- Jeg døjer stadig en smugle med min skimmer, men det har jeg gjort hele tiden, den skal kontant justeres og er derfor ikke voldsom pålidelig.. jeg har ladet mig fortælle det er fordi jeg skal have en osmolator på, det har jeg self bestilt men Deepocean er på ferie til den 26.
- Viser det sig ikke at være tilfældet så må jeg jo erstatte den skimmer, det er en Deltech mc 500.. som de fleste andre roser ret højt.


charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Alge id, og hjælp til bekæmpelse.

Indlæg af charlie saltvand »

Det er MEGET vigtigt at det rum din skummer står i holder samme vandstand/højde 24/7, ellers kan du, som du oplever nu, ikke få skummer til at arbejde jævnt/stabilt. De forskellige skummere har også nogle "anbefalede" arbejdshøjder, dvs afstand fra bund til vandspejl.

Tror du kan får stort udbytte af at gennemtrawle nogle af alle "ny i faget" trådene? ( håber ikke du tager rådet ilde op, dét er bestemt ikke min hensigt, du kan måske bare sparre en masse ærgelser, penge, tid, ved at læse godt op i div. Tråde der.
Kan se du er erfaren ift ferskvand, så du ved en masse i forvejen, men der er samtidigt MEGA forskel på at få de to typer til at køre optimalt.)

Og held og lykke med baljen :-)


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
JustinQ
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
Indlæg: 19
Tilmeldt: lør 10. sep 2016 19:05
7
Postnummer: 4840 Nørre Alslev
Saltvand siden?: 2016

Re: Alge id, og hjælp til bekæmpelse.

Indlæg af JustinQ »

charlie saltvand skrev:Det er MEGET vigtigt at det rum din skummer står i holder samme vandstand/højde 24/7, ellers kan du, som du oplever nu, ikke få skummer til at arbejde jævnt/stabilt. De forskellige skummere har også nogle "anbefalede" arbejdshøjder, dvs afstand fra bund til vandspejl.

Tror du kan får stort udbytte af at gennemtrawle nogle af alle "ny i faget" trådene? ( håber ikke du tager rådet ilde op, dét er bestemt ikke min hensigt, du kan måske bare sparre en masse ærgelser, penge, tid, ved at læse godt op i div. Tråde der.
Kan se du er erfaren ift ferskvand, så du ved en masse i forvejen, men der er samtidigt MEGA forskel på at få de to typer til at køre optimalt.)

Og held og lykke med baljen :-)

Tak jeg sidder også og læser mange af trådende igennem, men som du selv siger så er der virkelig LANGT fra fersk til salt.. det er som at starte forfra!
Jeg tager skam ikke rådet ilde op :)
men er taknemmelig for den hjælp jeg får :)


Besvar

Tilbage til "Sygdom"