"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

hvide pletter

Forum for snak omkring sygdom i akvariet.
Besvar
Brugeravatar
vipdk
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 32
Tilmeldt: fre 5. jan 2007 18:13
17
Postnummer: 6731 Tjæreborg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: 6731 Tjæreborg

hvide pletter

Indlæg af vipdk »

Jeg har brug for et råd.
Jeg har 3 fisk der har fået hvide pletter og 4 der er døde :shock:
det hele er over en uge efter køb af 8 nye fisk.
akvariet er på 345 l med skummer,sump og 11w uv filter jeg er begyndt for 4 dage siden at køre med uv filteret tændt hele døgnet.
vandet er 26 grader koraller samt snegle,rejer,krabber og andet trives men ikke fiskene.mine målte værdier.
Det hele er 2,5 mdr gammel
Nitrite 0
NH 4 0,25
Nitrate 5
PH 8,1
KH 9
salt 1022

hjælp er der nogle værdier der skal ændres ???? eller hvad gør jeg.....

Kim :G
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Indlæg af Lord Mike »

Det er svært at sige hvad der kan være galt, da de værdier som du har målt for ser ok ud. Men har du målt for po4 samt SI, ikke at jeg siger at det er det der er galt men de er bestemt vigtige at få styr på.

Et UV-anlæg på 11w har ikke har meget effekt andet end at gøre vandet mere klart. Du skal op på minimum 25w før det også hjælper på parasitter mm.

En anden ting som kan vælte et saltvandsakvarie, er at tilføre for mange fisk på engang og 8 stk er nok lige i overkanten. med mindre at dit akvarie er rigtig godt indkørt og det bliver det ikke på 2-3 måneder.

Desværre ikke til meget hjælp, men håber du for bugt med dine problemer. :wink:
Brugeravatar
Mikkel E
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2574
Tilmeldt: ons 29. mar 2006 08:59
18
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Mikkel E »

Umiddelbart vil jeg sige; lade være med at tilsætte så mange fisk på en gang. Det belaster akvariet og stresser fiskene, men det kommer også an på hvad det var for nogle fisk?
Din NH4 skulle gerne ned på nul og salt skal højere op, din nitrat må også gerne komme ned på nul ;)
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Indlæg af Lord Mike »

Hovsa, glemte lige.....

Hvide pletter kommer ofte fra stres.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Det er også mange fisk at smide i et så nyt akvarie på engang!
Brugeravatar
UrbanSage
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 926
Tilmeldt: fre 22. dec 2006 20:33
17
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: South Dakota
Kontakt:

Indlæg af UrbanSage »

Hvide pletter kommer ikke fra stress ;) Hvis der ikke er hvide pletter/marine ich/cryptocaryon irritans i akvariet saa kan de ikke bare dukke op.
Men hvis de allerede er i akvariet saa er det rigtigt at stressede fisk er nemmere ofre blandt andet pga. af en tyndere slim kappe.

Det er en dyr laerestreg, men naeste gang boer du nok have fiskene i karantaene. Der er forskellige maader at behandle ich men kobber og hyposalinity er de bedste. Personligt roerer jeg ikke kobber.

Og jeg er helt 100% enig i at det er alt alt alt for mange fisk paa alt for kort tid. De proever alle sammen at finde ud af hvad H. der sker. Og det skaber stress, og da du ingen garanti har for at dine nyindkoebte fisk ikke har ich saa har du skabt et perfekt paradis for denne lille parasit.

lad vaere med at koebe flere fisk. Saet en karantaene tank op og faa dine fisk derover i. Dit akvarie skal saa staa uden fisk i seks uger for at vaere parasit fri.
Billede
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3610
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af nielsk »

Jeg havde samme omgang for et par måneder siden og mistede bl.a. mine 3 daværende kirurger, virkeligt nedtur at gå og kigge på. Men UV-lys er nok mit bedste bud også, købte selv et 25 W ( har 325 L ) og lavede 300 L/T flow igennem det. Nu kører det kun ved nye fisk.
Efter de resterende fisk var pletfri igen ventede jeg 6 uger med at købe nye og siden har der ikke været problemer
Brugeravatar
vipdk
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 32
Tilmeldt: fre 5. jan 2007 18:13
17
Postnummer: 6731 Tjæreborg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: 6731 Tjæreborg

Indlæg af vipdk »

det går bedre i dag har kørt med 400 l/t igennem uv filteret og det ser ud til at hjælpe de er mere livlige idag og knab så mange pletter.
skal jeg invistere i et kraftiger uv filter er kun 11 watt den jeg har ?

Kim
350 liters akvarie,75 kg sten,60 L sump,2X150w HQI 1 blå T5 samt 1 hvid T5 39W,skummer Turboflotor 1000 Multi SL
,Deltec NF509 Nitratfilter,powerhead 901,OR PH2500,2 aquaclear 3000,150w varmelegeme,15W UVfilter,aqua medic Wave controller.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Ved godt at jeg er en af "gamle gnavende mænd" men desværre er det en stakkel frist du har med pletterne. De kommer igen.
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Indlæg af Lord Mike »

Faktisk har min palet-(plet)kirug ret tit pletter ikke voldsomt men dog sidder de der. Men de er som regel væk næste dag.

Der er nogle fisk som er mere modtagelig end andre.
Gedemeister
Reactions:

Indlæg af Gedemeister »

UrbanSage skrev:Hvide pletter kommer ikke fra stress ;) Hvis der ikke er hvide pletter/marine ich/cryptocaryon irritans i akvariet saa kan de ikke bare dukke op.
Men hvis de allerede er i akvariet saa er det rigtigt at stressede fisk er nemmere ofre blandt andet pga. af en tyndere slim kappe.

Det er en dyr laerestreg, men naeste gang boer du nok have fiskene i karantaene. Der er forskellige maader at behandle ich men kobber og hyposalinity er de bedste. Personligt roerer jeg ikke kobber.

Og jeg er helt 100% enig i at det er alt alt alt for mange fisk paa alt for kort tid. De proever alle sammen at finde ud af hvad H. der sker. Og det skaber stress, og da du ingen garanti har for at dine nyindkoebte fisk ikke har ich saa har du skabt et perfekt paradis for denne lille parasit.

lad vaere med at koebe flere fisk. Saet en karantaene tank op og faa dine fisk derover i. Dit akvarie skal saa staa uden fisk i seks uger for at vaere parasit fri.
enig, du ved aldrig hvad en ny fisk el. koral har med. af bakterier, parasiter, virii.
Leon jensen
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 78
Tilmeldt: tors 18. maj 2006 08:40
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: esbjerg

Indlæg af Leon jensen »

jeg har lige sat en fisk kirug i søndags, kan se den har også fået en hvid plet, kan jeg regne med at fiskens imumforsvar bekæmper den eller skal jeg give medicin med det samme?
Besvar

Tilbage til "Sygdom"