"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Sådan nogle møg dyr, AEFW

Forum for snak omkring sygdom i akvariet.
Besvar
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1560
Tilmeldt: man 22. okt 2007 19:06
16
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: middelfart

Sådan nogle møg dyr, AEFW

Indlæg af Thue »

Er desværre blevet ramt af disse små sataner, havde et par koraller som så lidt blege ud, og troede faktisk det var noget med mit vand og gøre.

Men efter og have blæst dem igennem med en pipette kom der desværre disse små djævle ud af dem. Øv øv øv. Alle koraller som er i mit akvarie har ellers været igennem både coral cure, nøje inspektion og de fleste har jeg klippet selve stenen fra i håb om ikke og få alle de plager som findes i akvariet.

Men desværre er de her nu. :devily:

Så spørgsmålet er nu, hva skal der ske og hva kan jeg gøre for at få disse møg dyr ud.

At begynde og tage acro ud er desværre ikke helt en mulighed da mange af dem er rigtig store kolonier. De 2 acro som jeg fandt dem i, bliver blæst rene og sneglene bliver suget op. Den først acro var lidt med taget og da jeg så dem komme ud af dem, skyndte jeg mig og hive hele korallen op og kassere den i håb om de kun var i den. Men fandt en mere som de også var i så desværre var de ikke kun i den første.

Så hva kan jeg gøre.

Har købt lidt forskellige gylter men disse er jo ikke nogen garanti. Hører gerne evt hva fisk i har haft held med over for disse sataner. Eller andre dyr som kunne hjælpe.

Planer er og holde meget øje med mine acro, og blæse dem rene og få suget disse snegle op, via en pipette.

Senere vil jeg så bruge en pumpe for at få dem rigtig blæst rene og håbe på at mine fisk måske vil spise dem hvis de er i vandsøjlen ?????

Er der andre gode råd eller andet jeg kan gøre ?? Eller er min plan en dum ide ??

God råd modtages meget gerne.

Lige et billede af de små sataner :devily:

Mvh Thue
Vedhæftede filer
image.jpg
image.jpg


Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: Sådan nogle møg dyr, AEFW

Indlæg af jonas _sandager »

Har du set Starf's tråd om myregift og aefw? Måske lidt risky, men måske noget at overveje...


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Sådan nogle møg dyr, AEFW

Indlæg af crazy seahorse »

jonas _sandager skrev:Har du set Starf's tråd om myregift og aefw? Måske lidt risky, men måske noget at overveje...
Starf´s forsøg er spændende/lovende, men krævede det netop ikke, at de blev pillet op og behandlet uden for akvariet?

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Sådan nogle møg dyr, AEFW

Indlæg af Anden »

Der er kun dip der virker på dem og meget did er æg resistente over for så det er med at finde og bruge noget specifikt mod aefw og fisk og rejer vil hjælpe men ik gøre den store forskel.

" onclick="window.open(this.href);return false; lidt humør til at komme igennem problemet og husk ik tror på alle rygter på nettet.


Billede
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: Sådan nogle møg dyr, AEFW

Indlæg af jonas _sandager »

crazy seahorse skrev:
jonas _sandager skrev:Har du set Starf's tråd om myregift og aefw? Måske lidt risky, men måske noget at overveje...
Starf´s forsøg er spændende/lovende, men krævede det netop ikke, at de blev pillet op og behandlet uden for akvariet?

Erik
Du har selvfølgelig ret. Jeg klæste det som om at han ikke ville kassere de store kolonier. Men nu du skriver det, giver det jo ikke rigtig mening at klæse det sådan. Min fejl :)


Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1560
Tilmeldt: man 22. okt 2007 19:06
16
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: middelfart

Re: Sådan nogle møg dyr, AEFW

Indlæg af Thue »

Har læst starf's spændende forsøg men ja det kræver jo at de skal op og dyppes men det er desværre bare ikke sådan lige til, kan være det bliver ende på det hele at de bliver klipper i stumper og taget op og dyppes men håber ikke det kommer der til.

Er med på at det eneste der hjælper sådan rigtig er og give dem en tur i forskellige bade, og det ender det sikker med.

Men kan nu ikke lade være med og tænke over at de må da have nogle fjender ude i havet som napper dem, for ellers var de nok mere udbredt i havet.

Så hører gerne jeres erfaringer.

Har i dag lavet lidt test på de kære snegle i en beholder. Sugede et par stykker op i en lille beholder og prøvede og sprøjte lidt kalium væske på dem, og det virkede som om det slog dem ihjel med det samme, så vil prøve og sprøjte lidt kalium på en acro og se hva den siger til det. Tænkte om man kunne sprøjte angrebene acro med en lille pipette med kalium, hvis det dræber sneglene uden at acro tager skade kunne det måske være en måde og bekæmpe dem lidt.

Ved godt man skal passe på med og hæve kalium for meget i akvariet.

Lyder det som en dum ide ??


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Sådan nogle møg dyr, AEFW

Indlæg af Carsten »

Er du sikker på at det dræber ormene, og ikke bare slår dem ud midlertidigt?


Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Sådan nogle møg dyr, AEFW

Indlæg af StarF »

Her er snak om en intank threatment:
http://www.reefcentral.com/forums/showt ... ?t=2412052" onclick="window.open(this.href);return false;

jeg har også læst om forsøg med at hæve kalium i akvariet til over 1500, hvilke skulle tage dem. dog skal alle fisk/rejer osv ud når dette gøres.

hvis du ikke har mulighed for at pille alt ud, så er disse bemærkninger måske noget værd.

1: AEFW ser ud til at gøre mest skade, når vandet er nærigs fattigt. især lav po4 syntes at gøre problemet mere åbenlyst. Jeg havde besøg af dem for mange år siden, og der bemærkede jeg at lige så snart po4 kom under 0.02 så var det som om korallernes naturlige forsvar imod dette blev sat ud af spil, og derved kunne de overtage. Kz har også noget flatworm stop, som vist bare er noget næring på flaske, som ikke direkte bekæmper aefw, men giver korallerne mulighed for at klare sig bedre.

2: gør som du gør nu, blæs korallerne et par gange om ugen med en stor pipette, og hav evt en masse forskelige gylter til at gå og tage det de nu kan.

3: Når du laver disse forsøg, så prøv at læg den døde aefw tilbage i rent vand, mange gange dør de ikke, men de bliver bare lammet, og begynder at bevæge sig igen når de kommer i vand.


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Sådan nogle møg dyr, AEFW

Indlæg af Carsten »

Kan Saliferts Flatworm exit ikke tage dem? De fjerner jo planarier.
Er fladorme ikke også planarier?


Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Sådan nogle møg dyr, AEFW

Indlæg af StarF »

Carsten skrev:Kan Saliferts Flatworm exit ikke tage dem? De fjerner jo planarier.
Er fladorme ikke også planarier?
jo men det rammer ikke aefw. Flere har forsøgt sig på reefcentral uden held. Mange coral dyppe dræber dem heller ikke, enkelte "lammer" dem bare så man kan ryste dem af korallen, men de dræber dem ikke.


Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1560
Tilmeldt: man 22. okt 2007 19:06
16
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: middelfart

Re: Sådan nogle møg dyr, AEFW

Indlæg af Thue »

Tak for alle de gode svar starf.

Har nu teste flere snegle med kalium, og puttet dem tilbage i frisk vand bagefter. Og de er døde, så måske man kunne over sprøjte koralen med kalium via pipette. Har prøve på en acro for og se hva den siger til og blive over sprøjtet med kalium. Så nu må jeg se om nogle dage hva den sagde til det.

Der vil blive indkøbt lidt flere forskellige gylter i håb om de vil hjælpe lidt til.

Læse en god artikel om netop dette problem i et stor offentligt akvarie hvor de bekæmpe dem på mange måder. Både med dyp og ved at sprøjte med ferskvand på korallerne via en lille slange så sneglene nemmere slap, så de kom ud i vand søjlen for at forskellige fisk nemmere kunne nappe dem.

En af de ting jeg tænker lidt over er at de koraller som er mest angrebet er koraller hvor i der ikke sidder en krappe, altså trapezia. Og i følge af den artikel som jeg linker til mener de også at de kunne være gode med hjælpere til og rense korallerne.

Så tænker om jeg skulle prøve og skaffe en del trapezia krapper og putte i de koraller hvor der ikke er nogen ???

Er der nogen som har prøvet kamel rejen til bekæmpelse i selve akvariet ?

Eller er der andre rejer som kan hjælpe lidt ?

http://www.burgerszoo.com/media/560490/chapter-6.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;


Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Sådan nogle møg dyr, AEFW

Indlæg af StarF »

Acro krapper dræber dem det er korrekt.

Kamel rejen metoden er typisk brugt i karantæne akvarier hvor man sætter korallen ned til dem, i et par timer. Hvis korallen er der nede meget længere, er der chance for rejen spiser eller skader den.

Folk har skrevet om at wurmandi rejer kan have en effekt.

Vil du ikke behandle hele akvariet, så er den bedste metode, gylter af lidt forskelige arter, samt at blæse korallerne ind imellem, og sørge for de ikke bliver udpint for meget. (altså de har den næring de skal bruge)

flere medlemmer på reefcentral der har haft tank of the month, lever med aefw, så det er ikke nødvendigvis en undergang, så længe man finder en balance.

http://www.reefcentral.com/forums/showt ... ?t=1660097" onclick="window.open(this.href);return false;

en god gylte kombi til bekæmpelse af skadedyr blandt sps vil være:

1x Halichoeres chrysus
1x Halichoeres cosmetus / Halichoeres melanurus
1x Macropharyngodon bipartitus / Macropharyngodon meleagris


Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Sådan nogle møg dyr, AEFW

Indlæg af Anden »

Når i læser om aefw så husk at læse om æg da de ikke bliver taget af de medicin og fiske typer der nævnes og dem der tager æg tager også koraller og de andre dyr alså jeg siger ik nogen har sagt noget forkert jeg siger bare at det nok er dip der er den eneste sikker løsning hvis man alså vil fjerne alle aefw og deres æg.

Det er jo derfor aefw er et at de værste ting at møde i denne hobby alså på acropora.


Billede
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Sådan nogle møg dyr, AEFW

Indlæg af StarF »

ingen dip tager ægene. Dog ser det ud til dem der behandler hele deres akvarie med http://www.reefcentral.com/forums/showt ... ?t=2412052" onclick="window.open(this.href);return false;

også melder at ægene ser ud til at dø.


Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Sådan nogle møg dyr, AEFW

Indlæg af Anden »

Ok jeg ville også bare være sikker på i/man var ops på æg og ik kun ormene.


Billede
Besvar

Tilbage til "Sygdom"