"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Zoa spisende nøgensnegle

Forum for snak omkring sygdom i akvariet.
Besvar
Brugeravatar
toni
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 975
Tilmeldt: fre 13. apr 2012 13:53
12
Postnummer: 9370 Hals
Saltvand siden?: 2010

Zoa spisende nøgensnegle

Indlæg af toni »

Hej

Jeg er ved at blive drevet til vanvid af disse bæster i mit akvarium og vil derfor høre om der findes nogle herinde på forum, der har haft succes med at fjerne dem eller har nogle gode ideer?

Jeg har pløjet nettet og synes det er de samme der kommer frem hver gang; manuel fjernelse, dyp i diverse remedier, gul gylte, flatworm exit eller sommerfugle fisk af arten chaetodon..

I retrospekt har jeg fundet ud af at disse bæster så dagens lys, da jeg fjernet min copperband fra baljen i det jeg den synes den nappede for meget på tentaklerne til mine lps'er da de forsøgte at tager foder til sig. Om det er den der har holdt sneglene nede... who knows?? You don't know what you got until it's gone.. og det er jo mere bare en teori end fakta.

Jeg har dyppet alle kolonier op til flere gange og bøtten er fuld hver eneste gang. Prøvet at fjerne synlige æg, men det er jo umuligt at helgardere sig. Har haft gul gylte og svært at sige om den hjalp inden den blev myrdet af den grønne gylte. Og stået utallige nætter og dage med pincet og sprøjte for at nappe og suge bæsterne ud. Men har det hjulpet?? NEJ :MA Flatworm exit er endnu ikke afprøvet, er lidt forsigtig vedrørende mirakelkure som skal hældes direkte i baljen med tanke på resterende biologi som gerne skulle overleve - Nogen der har erfaringer med dette? Ellers så er jo sommerfugle eller bare smide alle zoa ud sidste udvej.. sommerfuglene er jo ikke ligefrem reefsafe på de andre koraller. Så det er jo lidt enten eller... Som sagt dette er ved at drive mig sindsyg!!! :BangHead:

Alle gode råd og erfaringer modtages med kyshånd, da jeg er temmelig på bar bund lige nu.

Mvh Toni
Lukket 2 år og 3 måneder : Toni's 840 l: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=59694" onclick="window.open(this.href);return false;
Billede
Brugeravatar
bima
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1831
Tilmeldt: ons 16. feb 2011 19:30
13
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: 9800 Hjørring

Re: Zoa spisende nøgensnegle

Indlæg af bima »

Hej Toni
Kedeligt med de skadedyr.
Jeg slås selv med monti snegle,de er dog på retur ser det ud til.
Vil du ikke poste lidt billeder af snegle og æg?

Mvh Henning
Mvh Henning Schneider

518 liters hjørneakvarie viewtopic.php?f=94&t=45569
klokker70
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 158
Tilmeldt: tors 1. mar 2012 10:08
12
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2012

Re: Zoa spisende nøgensnegle

Indlæg af klokker70 »

Hej træls med de skadedyr.. men har selv haft succes med den snegl
http://www.dejongmarinelife.nl/inverts/nudibranches/1" onclick="window.open(this.href);return false;
Er heller ikke til alt muligt gift i akv.. jeg kom 6-8 stykker i af denne art og de var effektiv.. De lever kun ca to månder som er et lille minus.
klokker70
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 158
Tilmeldt: tors 1. mar 2012 10:08
12
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2012

Re: Zoa spisende nøgensnegle

Indlæg af klokker70 »

Snegl Chelidonura Varions. kan se link går til alle snegle. den er sort med blå striber
Jesper ØH
Reactions:

Re: Zoa spisende nøgensnegle

Indlæg af Jesper ØH »

Mener da kun den spiser flat worms ikk ?
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Zoa spisende nøgensnegle

Indlæg af Anden »

Hej jeg har lige hørt en ven der har monti spisene og nogle andre der spiser zoa's og han købte denne Halichoeres chrysus og er nu helt fri men han købte to til to 530 liters og den ene af fiskene gik efter søstjerner og rejer så han har kun ene som han må flytte rundt på og han siger hvis de løber tør for mad eller nøgensnegle så vil de nok tage snegle rejer søstjerner ja alt krible krable der ik bider igen.


Edit: det var jo nok sådan en du havde prøvet men måske din grønne skal på ferie mens en gul arbejder.
Billede
Brugeravatar
toni
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 975
Tilmeldt: fre 13. apr 2012 13:53
12
Postnummer: 9370 Hals
Saltvand siden?: 2010

Re: Zoa spisende nøgensnegle

Indlæg af toni »

Tak for råd alle :)

@Henning; skal nok prøve at huske næste gang de får dyp at tage billeder og poste herinde.

Klokker/Thomas: tak for tippet. Jeg går ud fra du havde dem i pga snegle :) Måske et forsøg værd, men de spiser også på blødkoraller ikke kun bæster?

Anden: Har haft gul gylte i uden stor succé, men er villig til at prøve igen. Men så må den grønne videre da den slagter alle andre gylter ser det ud til. Er dog en antagelse da det kun er den tilbage og der har røget flere gule og sekstribete under dens herredømme..
Lukket 2 år og 3 måneder : Toni's 840 l: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=59694" onclick="window.open(this.href);return false;
Billede
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Zoa spisende nøgensnegle

Indlæg af ole kekkonen »

De her nøgensnegle går for at være aeolids men den taksonomiske kategori dækker en masse arter,prøv seaslug Forum (http://www.seaslugforum.net" onclick="window.open(this.href);return false;) og se om du finder noget der passer:)
aeolids går som regel på koraller,blødkoraller,hydroider og søanemoner.
Dimsene de har på ryggen kaldes cerata og er nældeceller(nematocyster)ifra dyr som de har ædt,det anses som "anti-rovdyrs" delen der forvirrer fisk der vil nippe i sneglen.
Jeg kender ikke til dyr der tar de her snegle,det står ikke meget skrevet om det,jeg har kigget lidt rundt.sorry:(
Jesper ØH
Reactions:

Re: Zoa spisende nøgensnegle

Indlæg af Jesper ØH »

Angående Chelidonura Varions så tror jeg ikke du får meget ud af den, da den kun spiser flatworms. Jeg ville prøve forskellige gylter hvis det var mig.
Brugeravatar
kenneth olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1328
Tilmeldt: ons 25. aug 2004 11:02
19
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: KBH V

Re: Zoa spisende nøgensnegle

Indlæg af kenneth olsen »

Hejsa Toni - vi har haft stor succes med den gule gylte.. Købte 2 og de fik has på dem :-)
Håber det lykkes for dig :-)
KORALREV PÅ ISTEDGADE
viewtopic.php?f=94&t=53436
Besvar

Tilbage til "Sygdom"