"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

fisk dør

Forum for snak omkring sygdom i akvariet.
Besvar
Stefan_kh
Reactions:

fisk dør

Indlæg af Stefan_kh »

hej..

efter jeg endelig har fået mit lille akvarie op og køre, er der desværre (måske) sket noget skidt?.. sygdom?

jeg startede med at købe et par rejer og snegle, en uge efter en Sandspiser og Bicolor Pseudochromis

her 2 uger efter de første fisk, købte jeg en lille blue tang. anden dag efter den var kommet i var min Pseudochromis død. det startede med at den, efter en dag, begyndte ikke at være særlig interasseret i maden, hvor efter den var død næste morgen.

den blue tang jeg købte, synes meget interasseret i maden, tager det også i munden, men spytter det stort set hele tiden ud igen.

kan det være noget sygdom den blue tang har taget med? skal der gøres noget? hvad? ;)

stefan
Brugeravatar
Mikkel E
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2574
Tilmeldt: ons 29. mar 2006 08:59
18
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Mikkel E »

Hvor lang tid har akvariet kørt og hvad er dine vandværdier?
Stefan_kh
Reactions:

Indlæg af Stefan_kh »

akvariet har vel kørt i snart 3 måneder..

levende sten - 2 måneder ca
2 snegle og 3 rejer - 1 uge derefter
en sangspiser og den bicoler - 2 uger derefter
blå tang - 3 dage siden nu ca

dvs ca 3+ måneder

jeg målte værdierne, og de var alle som de skulle. er dog nybegynder, så kan ikke lige huske nu hvad de alle skulle være på, men fandt et par sider på nettet, og værdierne var iorden ifølge disse. kan evt lave nye tests imorgen
Brugeravatar
Mikkel E
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2574
Tilmeldt: ons 29. mar 2006 08:59
18
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Mikkel E »

Har der ellers været tegn på sygdom? Har de haft pletter, dårlig afføring eller lign.?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Hvad fodrer du paleten med?? Er den tynd over nakken?? Hvad med afføringen, hvordan ser den ud??
Stefan_kh
Reactions:

Indlæg af Stefan_kh »

mikkel >> hmm den har/er lidt hvid lidt under munden, og lidt ned efter.. hmm har ikke lagt mærke til der skulle være noget mærkeligt ved afføringen..

carsten >> Artemia mener jeg det heller (frosne rejer) ..det skulle efter forhandleren være længe fint til alle?
Brugeravatar
Mikkel E
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2574
Tilmeldt: ons 29. mar 2006 08:59
18
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Mikkel E »

Det hvide, er det små prikker?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Stefan_kh skrev:mikkel >> hmm den har/er lidt hvid lidt under munden, og lidt ned efter.. hmm har ikke lagt mærke til der skulle være noget mærkeligt ved afføringen..

carsten >> Artemia mener jeg det heller (frosne rejer) ..det skulle efter forhandleren være længe fint til alle?
hvis du ikke ved hvad du skal se efter ved affføringen er det også svært.
en kirurgs afføring er normalt ret løs i det, så når det sker, smuldrer det i hele akvariet. Er det derimod en lang hvidlig tråd der hænger, er der fare på færde.

Med hensyn til foder, så "mener" du artemia, det burde da ikke være så svært at huske, så læng der kun er et emne.
Men artemia, er ikke et specielt godt foder til en kirurg, uanset om den er gul, blå rød eller hvilken som helst anden farve.
En kirurg lever i naturen for langt den største del kun af alger.
Smut ned til din lokale kineser købmand og køb en pakke Noritang. Føtex har det også. klip en bane af, rul den og sæt den på en eller andne måde fast i akvariet. Det burde den tage, og hvis ikke så har du en syg fisk, som skal have en behandling med enten Metrionidazol eller Nipfurprinaol

Iøvrigt ved vi ikke noget om størrelse på akvariet udstyr "und so weiter" som I siger der ovre.
ChristianK
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 271
Tilmeldt: søn 17. sep 2006 10:10
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af ChristianK »

"und so weiter" som I siger der ovre
Det er altså i tyskland, Carsten :roll:

Hvad med at du giver os nogle vandværdier, Stefan? - der står mange ting rundt omkring på nettet.
Stefan_kh
Reactions:

Indlæg af Stefan_kh »

Mikkel >> hmm den har 2 små hvide prikker, ved ikke om det kan være det?

carsten >> så er det tjekket, det er artemia ;).. hmm jamen jeg må prøve og hente sådan noget idag.

hmm her siden lyset er blevet tændt, har den blue tang svømmet rundt og "kløet" sig på sten m.m... den nærmest gnider kroppen op af stenene? hvad har det at sige?

christian >> værdierne er fulgt efter brians slots artikkel for begyndere herinde :) og der ser det meget fine ud iforhold til hvad han skriver :)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Stefan_kh skrev:Mikkel >> hmm den har 2 små hvide prikker, ved ikke om det kan være det?

hmm her siden lyset er blevet tændt, har den blue tang svømmet rundt og "kløet" sig på sten m.m... den nærmest gnider kroppen op af stenene? hvad har det at sige?

Der er en grund til at en palet kirurg kaldes plet kirurg!
Den har fået et parasit angreb, og det skal der gøres noget ved.
hvis du får den til at spise Noritang, kan den ved en god kraftig fodring måske komme sig over det på sigt, men det tager tid.
Hvis ikke så har du en fisk der med stor sandsynlighed er på vej til de store koralrev igen!

Du har stadig ikke svaret på hvad du har af udstyr og størrelsen å dit akvarie.
Stefan_kh
Reactions:

Indlæg af Stefan_kh »

hmm det var sku skidt..

jeg skal ud og se om jeg kan finde noget noritang her inden længe, så må jeg starte med det, mem hvad kan ellers gøres? uden at skulle ofre flere tusindende kroner?

Det er bare et lille 200L akvarium, med overløb hvor skummer befinder sig
3X39 watt t5
Medifloater 400
og selvfølgelig noget cirkulation

..ellers er der ikke noget andet smart som uv ozon osv.

stefan
bmvw
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 705
Tilmeldt: ons 9. feb 2005 16:45
19
Postnummer: 9220 Aalborg Øst
Saltvand siden?: 1990
Geografisk sted: 9220, Aalborg Ø

Indlæg af bmvw »

Køb UV, det er virkeligt godt til parasit angreb + du får krystal klart vand + din skummer er mere aktiv + osv osv

Selvfølgelig bare min mening!

Mvh Sonny
Endelig med vand i stuen.... igen... igen. Og snart igen... Og så lige en gang til...
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 977
Tilmeldt: tirs 20. jul 2004 10:28
19
Postnummer: 8362 Hørning
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af nyberg »

Når du siger blue tang, er det så, som Carsten skriver, en paletkirurgfisk. Eller er mener du i virkeligheden den blå kirurgfisk (Acanthurus coeruleus)?

Bicolor Pseudochromis? Jeg gætter på, at det er en Pseudochromis paccagnellae, da det er den af arterne, hvor farvefordelingen er mest 50/50% :-)
Besvar

Tilbage til "Sygdom"