"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Den officielle PO4, Phosfat, Fosfat tråd

Forum for snak omkring sygdom i akvariet.
Brugeravatar
Gizze
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 968
Tilmeldt: søn 20. jun 2010 20:30
13
Postnummer: 9750 Østervrå
Saltvand siden?: 2010

Re: Den officielle PO4, Phosfat, Fosfat tråd

Indlæg af Gizze »

Vil et akvarie fortsætte med at have Fosfat i sig?

Jeg har døjet af pommeren til med fosfat.
Har fået det slået ned i 0 med Rowaphos i reaktor.
Men jeg synes godt nok ikke der skal meget til før min sandbund og ruder bliver brune :-(
Har min Rowa været i reaktoren lidt for længe, kan jeg se det på ruderne lyn hurtigt.

Vil man aldrig kunne slå det hele ned, hvis først man har døjet med det ?


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Den officielle PO4, Phosfat, Fosfat tråd

Indlæg af crazy seahorse »

Gizze skrev:Vil et akvarie fortsætte med at have Fosfat i sig?

Jeg har døjet af pommeren til med fosfat.
Har fået det slået ned i 0 med Rowaphos i reaktor.
Men jeg synes godt nok ikke der skal meget til før min sandbund og ruder bliver brune :-(
Har min Rowa været i reaktoren lidt for længe, kan jeg se det på ruderne lyn hurtigt.

Vil man aldrig kunne slå det hele ned, hvis først man har døjet med det ?
Du vil aldrig få den ned på 0 og det er nok meget godt. :y
Korallerne skal jo bruge lidt.
Desuden vil du få Po4 ind når du laver vandskift. Der er ganske små mængder Po4 i saltet.

Det er jo uendelig små mængder vi taler om og det er også meeget små mængder der er for meget.
Så det er en hårfin balance, som du også beskriver.
Men du har jo tilsyneladende en glimrende indikator med dine ruder :wink:

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Den officielle PO4, Phosfat, Fosfat tråd

Indlæg af crazy seahorse »

Synes lige jeg vil ruske lidt op i denne udmærkede tråd.
Det er afledt af Schwensens tråd om Hanna testen, hvor der han også taler lidt om forskellen mellem den bundne og den frie Po4.
For ikke at afspore Hanna tråden, vælger jeg så at tage det op her i stedet.

Jeg kom ved et tilfælde (jeg undersøgte faktisk noget andet), til nogle oplysninger som jeg ikke tidligere havde tænkt over.
Schwensen nævner den Po4 som er bundet i vores sten bla.
Den Po4 der er bundet i vores sten og andet er den organiske Po4. Den kan vi ikke måle for, i hvert fald ikke med de testsæt der normalt er tilgængelige.
Selvfølgelig kan det måles, men det er hoveddyrt og kræver laboratorieudstyr.

Den uorganiske eller den vandopløselige Po4 er den der er tilstede i vandsøjlen. Det er den vi måler med vores testsæt.
Den vil typisk vise sig ved algeopblomstring, da alger - og specielt macroalger er glimrende optagere af denne Po4. Men når algerne dør -og det gør de løbende, så frigiver de - organisk Po4.
Derfor vil man sandsynligvis altid vil kunne regne med et højere niveau af den organiske Po4 i akvariet end niveauet for den uorganiske Po4 (den vi kan måle).
Den organiske Po4 omdannes bla af vores levende sten, som hjælper med til at holde den nede.
Det er formodentlig derfor at der ofte er Po4 og alger i forbindelse med nye akvarier, da der endnu ikke er kommet ordentlig gang i bakteriefloraen i stenene.
Det er måske også derfor at flytning af LS giver så store problemer fra tid til anden. Når de flyttes dør mange af baktierierne og den organiske Po4 som de levede af frigives så igen.

Det er ikke anbefalet at tilstræbe 0 i Po4 (uorganisk), da det vil føre til at ens koraller sulter og dør.
Zooxantellerne i korallernes væv er jo alger, som skal bruge uorganisk Po4 for at kunne leve og formere sig. De frigiver så, som andre alger organisk Po4 som så frigives til systemet.
Det lader sig i praksis forøvrigt heller ikke gøre at nå 0, da det i givet fald vil blive optaget fra luften gennem overfladen.

Jeg mener også Schwensen har helt ret i sin bemærkning om, at man faktisk kun skal bruge sin test - og det gælder nok for alle tests, til se på udviklingen af værdierne.
Om en værdi falder eller stiger er lige så værdifuld viden, som selve værdien. Så ved man om man skal gribe ind eller ikke.
Som der også nævnes er det uendelig små mængder der tales om og den fejlvisning der er i testsættene er ofte større en den værdi vi måler for.
Det svarer til at du skal skære et stykke træ på 40cm og den tommestok du har ikke kan måle mindre end 50cm (ja ja, I ved hvad jeg mener, blot for at anskueliggøre det:wink: )

Det var så lidt at starte dagen på.
Håber ikke det blev for nørdagtigt, men jeg synes det er interessant.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
14
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: Den officielle PO4, Phosfat, Fosfat tråd

Indlæg af Schwensen »

crazy seahorse skrev:Synes lige jeg vil ruske lidt op i denne udmærkede tråd.
Det er afledt af Schwensens tråd om Hanna testen, hvor der han også taler lidt om forskellen mellem den bundne og den frie Po4.
For ikke at afspore Hanna tråden, vælger jeg så at tage det op her i stedet.

Jeg kom ved et tilfælde (jeg undersøgte faktisk noget andet), til nogle oplysninger som jeg ikke tidligere havde tænkt over.
Schwensen nævner den Po4 som er bundet i vores sten bla.
Den Po4 der er bundet i vores sten og andet er den organiske Po4. Den kan vi ikke måle for, i hvert fald ikke med de testsæt der normalt er tilgængelige.
Selvfølgelig kan det måles, men det er hoveddyrt og kræver laboratorieudstyr.

Den uorganiske eller den vandopløselige Po4 er den der er tilstede i vandsøjlen. Det er den vi måler med vores testsæt.
Den vil typisk vise sig ved algeopblomstring, da alger - og specielt macroalger er glimrende optagere af denne Po4. Men når algerne dør -og det gør de løbende, så frigiver de - organisk Po4.
Derfor vil man sandsynligvis altid vil kunne regne med et højere niveau af den organiske Po4 i akvariet end niveauet for den uorganiske Po4 (den vi kan måle).
Den organiske Po4 omdannes bla af vores levende sten, som hjælper med til at holde den nede.
Det er formodentlig derfor at der ofte er Po4 og alger i forbindelse med nye akvarier, da der endnu ikke er kommet ordentlig gang i bakteriefloraen i stenene.
Det er måske også derfor at flytning af LS giver så store problemer fra tid til anden. Når de flyttes dør mange af baktierierne og den organiske Po4 som de levede af frigives så igen.

Det er ikke anbefalet at tilstræbe 0 i Po4 (uorganisk), da det vil føre til at ens koraller sulter og dør.
Zooxantellerne i korallernes væv er jo alger, som skal bruge uorganisk Po4 for at kunne leve og formere sig. De frigiver så, som andre alger organisk Po4 som så frigives til systemet.
Det lader sig i praksis forøvrigt heller ikke gøre at nå 0, da det i givet fald vil blive optaget fra luften gennem overfladen.

Jeg mener også Schwensen har helt ret i sin bemærkning om, at man faktisk kun skal bruge sin test - og det gælder nok for alle tests, til se på udviklingen af værdierne.
Om en værdi falder eller stiger er lige så værdifuld viden, som selve værdien. Så ved man om man skal gribe ind eller ikke.
Som der også nævnes er det uendelig små mængder der tales om og den fejlvisning der er i testsættene er ofte større en den værdi vi måler for.
Det svarer til at du skal skære et stykke træ på 40cm og den tommestok du har ikke kan måle mindre end 50cm (ja ja, I ved hvad jeg mener, blot for at anskueliggøre det:wink: )

Det var så lidt at starte dagen på.
Håber ikke det blev for nørdagtigt, men jeg synes det er interessant.

Erik
:GO

Her er Mr. Saltwatertank's forklaring på det. Bemærk dog, at det kun er et uddrag: http://www.mrsaltwatertank.com/wp-conte ... xcerpt.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Senest rettet af Schwensen man 29. apr 2013 09:53, rettet i alt 1 gang.


Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
13
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Den officielle PO4, Phosfat, Fosfat tråd

Indlæg af Bingocaller »

Super


Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
13
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Den officielle PO4, Phosfat, Fosfat tråd

Indlæg af Bingocaller »

Jump


Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Besvar

Tilbage til "Sygdom"