"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Så skete det!

Forum for snak omkring sygdom i akvariet.
Besvar
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3785
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Så skete det!

Indlæg af crazy seahorse »

Med stor ærgelse (hysteri og arrigskab) må jeg nu, med tunge skridt, stille mig bag i køen ved Peder.
Her til morgen stod min store Tridachna i en sky af opløst væv. Da jeg gik i seng i går aftes stod den flot som den plejer.
Det er den flotte her der er røget nu, der er forøvrigt endnu et billede af en "solist" her. jfr tråd om sociale koraller. Den har også lidt skader sflg af sammentrækning.
Det er den flotte her der er røget nu, der er forøvrigt endnu et billede af en "solist" her. jfr tråd om sociale koraller. Den har også lidt skader sflg af sammentrækning.
Jeg formoder at det er de lede små pyramidesnegle der har fået gjort kål på den.

Lige nu har jeg det sådan, at jeg som Peder må erkende at jeg nok har tabt kampen ifht disse små snyltere.
Jeg har nurset mine muslinger. Holdt øje med dem. Haft dem oppe og renset dem op til flere gange hver. (havde adskillige)
Jeg tror nok at jeg, igen som Peder, vælger at holde lidt Tridachna fri. Dvs jeg har fire tilbage og de får selvfølgelig ekstra opmærksomhed.
Men ellers står den på 4 - 6 mdr. uden muslinger. Iflg Ole skulle det være tilstrækkeligt ( Ole: korrigér mig lige hvis jeg tager fejl)
Men jeg føler ikke jeg har kunne gøre mere. Gylten indkøbt til formålet nusser rundt omkring dem og tager formodentlig hvad den kan, men det rækker desværre ikke.

Så til alle jer der har købt muslinger på det sidste og som jeg har haft den advarende finger fremme overfor når vi har talt sammen ude ved Carsten, mht disse snegle.
Kig nu rigtig godt efter, brug lup, tandbørste, pincetter og hvad I ellers kan finde på (en spids trægrillpind har vist sin anvendelighed til at pirke dem ud med når de har sat sig fast i øverste fure.
Vær vis på at de er der (sneglene) og de skal findes ellers slår de jeres muslinger ihjel.

Rigtig god dag til alle.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Så skete det!

Indlæg af Bingocaller »

Øv hvor ærgerligt! Det er jeg ked af at høre!

Findes der ikke et middel man kan dyppe dem i inden man putter dem i tanken ?
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3606
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Så skete det!

Indlæg af nielsk »

Jeg mistede 7 tridacna for nogle år siden selvom jeg efterså og rensede dem så godt jeg kunne. Det var SUR RØV! De er svækket af snylterne på sigt også tror jeg.

Mine 5 tridacna nu har jeg skrabet skallen ren med en hobbykniv og skåret lamellerne helt væk fra start og renset dem i 30 min ferskvand. Det har taget de skide små snyltere - fandt 1 enkelt pyramidesnegle på den ene fra start
SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: ons 12. dec 2007 01:08
16
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Så skete det!

Indlæg af Birkefeldt »

Øv Erik! Det er godt nok træls.Det lyder som om det næsten er en umulig plage at komme af med. Men held og lykke med kampen...
Mit Red Sea Max NANO: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pdy6

Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
Brugeravatar
D.Damgaard
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 215
Tilmeldt: man 23. jun 2008 12:11
15
Postnummer: 6760 Ribe
Saltvand siden?: 2009

Re: Så skete det!

Indlæg af D.Damgaard »

Hold da k... hvor surt!!!

Kan I ikke smide at par billeder af de sataner....
Jeg har selv 2 tridacna ´er og jeg har sku´ hverken renset, skyllet eller smidt dem i vaskemaskinen.... heldigvis står de også rigtigt flot :)
Vh. Dennis Damgaard
"We must go see for ourselves" - Jacques Yves Cousteau
Brugeravatar
AndersBoerglum
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2268
Tilmeldt: søn 13. feb 2011 19:43
13
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Hjørring-Nordjylland

Re: Så skete det!

Indlæg af AndersBoerglum »

Det er surt show :( hvilken gylte bruger i til at bekæmpe de snyltere?
Mvh:
Anders Børglum Christensen.
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Så skete det!

Indlæg af pederrevnørd »

Sur ræv Erik,

Jeg blev jo helt muslingeløs - på 2 uger. Så pas på, tror ikke dem du har tilbage i baljen er sikre. jeg havde mine oppe een gang ugentligt for manuel fjernelse, og alligevel tabte jeg kampen.

Coris Gaimard og flere Halichoeres arter sku iflg nettet være de bedste(og dem har jeg) - jeg tror desværre at jeg fik mine gylter for sent. eneste lille dejlige hævn er at jeg kan se gylterne i 2 uger har haft travlt med at rode bundlaget igennem hvor muslingerne har stået - håber da de finder nogle pyramidebæster.

Så kære Erik,

Mit råd er at tage dem op ofte for manuel fjernelse - eller endnu bedre - få de tilsyneladende raske over i en anden balje. For det som har dræbt din første Tridacna - det leder blot efter den næste :wc:

Held og lykke min ven :-)

Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3785
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Så skete det!

Indlæg af crazy seahorse »

nielsk skrev:Jeg mistede 7 tridacna for nogle år siden selvom jeg efterså og rensede dem så godt jeg kunne. Det var SUR RØV! De er svækket af snylterne på sigt også tror jeg.

Mine 5 tridacna nu har jeg skrabet skallen ren med en hobbykniv og skåret lamellerne helt væk fra start og renset dem i 30 min ferskvand. Det har taget de skide små snyltere - fandt 1 enkelt pyramidesnegle på den ene fra start
Den metode har jeg ikke hørt om før, men derfor kan det sagtens vise sig at være en farbar vej.
Hvad mener du med lameller?
Hvad siger muslingerne til de 30 min ferskvand?

Meget interessant vinkel, meget.

Fandt iøvrigt flg. efter jeg havde startet tråden.
Kig

http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... =371#p2414

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Anette
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 798
Tilmeldt: man 28. jan 2008 08:15
16
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Horsens

Re: Så skete det!

Indlæg af Anette »

Vi har også mistet et par stykker på den konto. Blev rådet til at købe muslinge "skaller" til at stille dem på - noget ala fragment sten, men til muslinger. Det skulle efter sigende gøre at sneglene har meget sværere ved at trænge ind i muslingerne fra bunden muslingerne først får godt fat i skallen de står på.
Om det er korrekt ved jeg ikke, men vi har ikke mistet en eneste siden vi er bagyndt at sætte dem på skallerne. Vil man have dem stående på bunden kan skallerne sagtens skjules under sandet.

Håber de andre overlever for dig!!
Mvh Anette og Kristoffer
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3785
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Så skete det!

Indlæg af crazy seahorse »

D.Damgaard skrev:Hold da k... hvor surt!!!

Kan I ikke smide at par billeder af de sataner....
Jeg har selv 2 tridacna ´er og jeg har sku´ hverken renset, skyllet eller smidt dem i vaskemaskinen.... heldigvis står de også rigtigt flot :)
Jeg har kigget efter billeder, har set dem men kan ikke finde dem lige nu.

Men hvis du har haft ferskvand, så ligner de lidt henefter malajsiske tårnsnegle som er meget almindelige i ferskvandsakvarier. Deres skal er bare snoet. Det er de her vist ikke (har ikke kigget så nøje efter men bare smidt dem ud) :wc:
De er nærmest sådan lidt vaffel(som i vaffelis) formede. Du ved brede i den ene ende og spidser ud i den anden.
De er ikke ret store, vel 1 -2 mm og er som regel hvide. Dog har jeg lagt mærke til at de helt små kan antage samme farve som den skal de sidder på.
De er vel egentlig nemme at spotte når man ved hvad man skal kigge efter.
Jeg har dog prøvet, en dag hvor Thomaas her fra SF var hjemme hos mig) at jeg havde en oppe til inspektion. Jeg fandt vel 15 - 20 stk (snegle).
Jeg bruger en lup med lys i så jeg mente at den nu var renset. Bad Thomaas om at tjekke en ekstra gang for mig.
" Sig mig HAR du tjekket den her?" Han fandt vel det samme antal som jeg allerede havde fundet. Det var de små og grå han fandt.
Godt nok er Thomaas´s øjne yngre end mine. Jeg har briller og brugte lup. Jeg kan godt bevæge mig omkring i samfundet uden briller uden at være til fare for mine omgivelser :hehe:
Men jeg kunne ikke se dem før han pegede dem ud. De KAN være svære at spotte.
Samtidig er en musling ikke altid samarbejdsvillig. Navnlig de store kan gøre det til en våd omgang når de pludselig lukker sig. Har prøvet at stå sjaskvåd efter sådan et sprøjt :y

Måske er der billeder på det link jeg har sendt efter mit første indlæg. Fik ikke kigget efter, læste kun teksten, sorry :oops: .

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
kenneth olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1328
Tilmeldt: ons 25. aug 2004 11:02
19
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: KBH V

Re: Så skete det!

Indlæg af kenneth olsen »

Det var fandme ærgeligt Erik!

Efter jeg havde snakket med dig og Thomas ude ved Carsten.. har jeg også kigget min efter i sømmene..fandt ikke noget men tror også jeg lige skal tage et kig i dag og kontinuerligt de kommende uger.
jeg er også lidt int. i den snak om ferskvands bad... om det ku være en god mulighed.

Ellers er der lidt læsning her også:

http://reefkeeping.com/issues/2006-09/jf/index.php
KORALREV PÅ ISTEDGADE
viewtopic.php?f=94&t=53436
Saltvandrasser.dk
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 922
Tilmeldt: ons 14. jul 2010 16:48
13
Postnummer: 4390 Vipperød
Saltvand siden?: 2010

Re: Så skete det!

Indlæg af Saltvandrasser.dk »

Det er rigtig øv jeg har dem selv og har 3 muslinger som jeg har oppe og børste hver uge, men det ser ud til at det kan gå meget hurtigt!!
Vedhæftede filer
Billede 021.jpg
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Så skete det!

Indlæg af Bingocaller »

Hvad med noget at dyppe dem i som man gør med frags? Jod måske?
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3785
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Så skete det!

Indlæg af crazy seahorse »

Saltvandrasser.dk skrev:Det er rigtig øv jeg har dem selv og har 3 muslinger som jeg har oppe og børste hver uge, men det ser ud til at det kan gå meget hurtigt!!
Fint billede.
Og ja, det går meget stærkt.
Vi taler om timer. Men derfor kan det jo godt være gået galt tidligere, men har bare ikke været synligt.
Men når de dør sker det faktisk fra time til time. Jeg synes ikke de "hænger med hovedet" før det sker.
Men der er nok tegn, man skal bare være klar over hvad man skal kigge efter.
De tegn på stress der står højere oppe i tråden kunne sagtens være gode guidelines.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3639
Tilmeldt: ons 21. jan 2009 21:45
15
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Re: Så skete det!

Indlæg af amddurin »

Ja, det var værd at undersøge om det vi bruger til koraller er noget muslinger kan tåle og samtidigt er nok til at tage sneglene...

:beer:
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Så skete det!

Indlæg af Bingocaller »

Præcis min tanke! Hvad gør US drengene?
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Besvar

Tilbage til "Sygdom"