"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

SPS og LPS koraller dør

Forum for snak omkring sygdom i akvariet.
Brugeravatar
K.E
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 718
Tilmeldt: lør 10. jul 2004 08:22
19
Postnummer: 7000 Fredericia
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af K.E »

Føler med Jan Madsen og andre der har været turen igennem, jeg har selv lige været hårdt ramt af RTN og sider nu tilbage med nogle små fragmenter :G :G
Hvor lang tid bør jeg nu vente med at komme nye koraler i
The sea, once it casts its spell, holds one in its net of wonder forever.
Jacques Cousteau
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

K.E skrev:Føler med Jan Madsen og andre der har været turen igennem, jeg har selv lige været hårdt ramt af RTN og sider nu tilbage med nogle små fragmenter :G :G
Hvor lang tid bør jeg nu vente med at komme nye koraler i
Okay, landeplage :(, hvilke typer koraller er det som du har mistet ?
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Brugeravatar
K.E
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 718
Tilmeldt: lør 10. jul 2004 08:22
19
Postnummer: 7000 Fredericia
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af K.E »

2 Store grønne acoropora
2 Mellem store montipora
2 lilla acopora
1 hydnopora
1 euphylia
1 hysterix
samt 2 stk mere jeg ikke kender navn på


Jeg græder endnu
til alt held, ser min hjernekoral, lobophylia og Trachyphyllia ud til at overleve
The sea, once it casts its spell, holds one in its net of wonder forever.
Jacques Cousteau
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Ja listen er jo en ren SPS liste så det er vist tydeligt nok - jeg græder med dig :(

Det er ikke et varmechock der har gjort at de har smit pelsen ?
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Brugeravatar
K.E
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 718
Tilmeldt: lør 10. jul 2004 08:22
19
Postnummer: 7000 Fredericia
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af K.E »

Nej, temp. har på de varmeste dage lige været i nærheden af de 28G.
Jeg ved ikke om det kan skyldtes, at Jeg har lavet om i mit akv.
(riff keramik), og derved flytningen af koraler kan have startet det ??, (skal noteres at alt vand er genbrugt, og ca. 50 kg sten er placeret i sump og integreret i dekoration), men det er vel ikke værre, end når der kommer nyindkøbte koraler til, det er jo også noget af en omvæltning der sker for dem...

Det er bare så S.... ærgeligt, det er sgu ikke så meget pengene, mere det at det er stykke natur, noget levende man prøver at tage hånd om i fangeskab, og så sker sådan noget L...
The sea, once it casts its spell, holds one in its net of wonder forever.
Jacques Cousteau
mikkel
Reactions:

Indlæg af mikkel »

ohhh...riff keramik - var det ikke Jens-Jørgen som også mistede koraller, da han begyndte med det?
Brugeravatar
K.E
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 718
Tilmeldt: lør 10. jul 2004 08:22
19
Postnummer: 7000 Fredericia
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af K.E »

Mikkel: nope, det var hans fisk der røg sig sig en tur, producent havde oplyst at deko kun skulle skylles med vand, også selvom der var blevet savet i den, dette medføre så at det støv der var tilbage samt de steder der var blevet savet i oxygere i vandet, og giver en kraftigt stigning i PH, så derfor gør man lige klogt i at lade deko stå natten over i vand. (hvis det er en ombygning man er igang med)

Kan kun anbefale riff keramik, jeg gav ca. 8000 kr. for min deko incl. fragt fra rostock, jeg ved det er mange penge, men det giver sgu noget mere svømmeplads, samt en masse gode gemmesteder til fisk, og ikke mindst noget dybde i akv.

var fornyligt en tur over på fabrikken sammen med en ven, det var sgu noget af en oplevelse, utroligt spændende at se hvordan de laver det, hvert et stykke er håndlavet, og nogle at de deko de havde til at stå var PÆNT store
se evt. http://www.korallenwelt.de
The sea, once it casts its spell, holds one in its net of wonder forever.
Jacques Cousteau
Brugeravatar
JanMadsen
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 172
Tilmeldt: man 30. aug 2004 13:20
19
Postnummer: 6710 Esbjerg V
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Esbjerg

Indlæg af JanMadsen »

Lige en lille opfølgning på mit problem.

Det lader til at det er stoppet, men der er også kun 4 koraller tilbage....... :G

Jeg tog det filter af hvori jeg havde Rowaphos, men om det er der problemet ligger ved jeg ikke for nu skal i hører.

Jeg bruger denne pumpe fra Tunze (har altid været meget tilfreds med produkter fra Tunze)

De skruer som i kan se sidder på siden af pumpen er rustene - ikke bare sådan lidt overflade rust. Der er ialt 4 skruer.

Er det måske der problemet ligger?
Vedhæftede filer
multi107304.jpg
multi107304.jpg (20.51 KiB) Vist 3498 gange
Mvh Jan
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Det tvivler jeg på. Godt nok er krom hyper giftigt, men det er jo i så små mængder at det formentligt ingen skade har gjort. Rust = jernoxid, tilsætter man jo sammen med de andre sporeelementer.
Du er jo ikke den eneste der bruger de pumper, så andre må også have haft skruer der rustede. Hvis det var et problem for Tunze, var de nok blevet udskiftet med nogle andre.
Besvar

Tilbage til "Sygdom"