"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

SPS og LPS koraller dør

Forum for snak omkring sygdom i akvariet.
Brugeravatar
JanMadsen
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 172
Tilmeldt: man 30. aug 2004 13:20
19
Postnummer: 6710 Esbjerg V
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Esbjerg

SPS og LPS koraller dør

Indlæg af JanMadsen »

Hvor skal jeg starte.....indenfor den sidste måned, har jeg miste 13 lps og sps koraller :( - her er listen.

2 stk. fungia
2 stk. lobophyllia
1 stk. bobbel koral
1 stk. Stylophora
1 stk. Hystrix
1 stk. Montipora
1 stk. hydnophora
4 stk. Acropora

Det starter med at korallerne bliver lidt hvide (mister farven) og herefter går det stærkt - korallen dør indenfor 2 til 7 dage.

Her er følgende målinger jeg har taget over de sidste 3 uger:

nitrit - 0
nitrat - 0
phosfat - 0
Silikat - 0
calicium - 400-440
magnesium - 1100-1200
KH - 8
salinitet - 1024 til 1026
temperatur - 25 til 26.5

Jeg fatter simpelthen ikke hvad der sker - det gik lige så godt og nu ser det ud til at korallerne dør en efter en.

Alle fiskene har det godt.

Håber i har nogle gode forslag eller forklaringer.


Mvh Jan
mikkel
Reactions:

Indlæg af mikkel »

Hvad har du ellers i baljen? Bruger du kul? Blødkoraller og visse anemoner kan udskille giftstoffer som stenkoraller bestemt ikke er glade for.
En anden mulighed kunne være lyse (for meget, for lidt eller forkert bølgelængde).


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Hvor længe har akvariet kørt??
Hvor meget cirkulation er der?? Har du ændret på cirkulationen??
Er dine testsæt nye?
Hvad med lyset?? Nyt? Gammelt?
Har du tabt et eller andet ned i akvariet??

Det kunne umiddelbart lyde som den sygdom der hedder RTN = Rapid Tissue Necrosis.
Det er en bakterie infektion, som primært angriber stressede koraller.


Brugeravatar
JanMadsen
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 172
Tilmeldt: man 30. aug 2004 13:20
19
Postnummer: 6710 Esbjerg V
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Esbjerg

Indlæg af JanMadsen »

Hej

Der er ingen blødkoraller i akvariet. Der er kun lps og sps koraller i.

Jeg bruger ikke kul. Men jeg kører med Rowaphos hele tiden.

Akvariet har kørt i 8 måneder.

Cirkulation - 2 x Tunze Stream 6000. Jeg har flyttet den ene pumpe.

Lyset er 8 månder - 1 x 250 hqi + 2 x 24 blå, pærer 13000 kelvin

Testsættene er mellem 3-5 månder gamle.

Jeg har ikke tabt noget ned i akvariet, men hvad tænker du lige på Carsten?

Kan man gør noget ved RTN?


Mvh Jan
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Har du et fosfat problem, siden du hele tiden bruger Rowaphos??
Efter sigende er der på Reef Central snak om at Rowaphos ikke altid er lykken. Om den diskution kan andre nok informere mere om.
Det jeg tænkte på med at have tabt noget, var f.eks en skrue eller søm.
Hvor stort er akvariet egentligt??
Der er vist ingen kur mod RTN, andet end at fragmentere og fjerne de angrebne koraller fra akvariet, så snart man observer et angreb.
Jeg havde selv noget som jeg vil mene var et begyndende angreb RTN eller var det STN (S= slow), det formoder jeg skyldes at de 3 pumper jeg havde installeret på da værende tidspunkt, var blevet mere eller mindre inaktive, på grund at skidt og møg. Samtidigt var en del af mine koraller vokset til nogle størrelser som begrænsede cirkulationen.
Jeg fik renset pumperne og lavet om på arrangementet og tilføjes nok en pumpe, og siden har jeg ikke haft problemmer med det.


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Søgte lidt på Reef Central, og fandt følgende kommentar angående Rowaphos, ikke fordi det kna have forbindele med dit udbrud af RTN, men mere som en kommentar.
Randy Holmes - Farley, en af de helt store på Reef Central.
Citat: "I've finished testing Rowaphos and have just started on Phosphate Killer. No comparative data yet. I will say that the amount of phosphate that Rowaphos claims to be able to bind on the bottle in not consistent with reality in seawater (maybe it is in freshwater, since they lump them together, but I'm not testing that)."
Men lige den tråd som jeg ledte efter har jeg ikke fundet.


Brugeravatar
JanMadsen
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 172
Tilmeldt: man 30. aug 2004 13:20
19
Postnummer: 6710 Esbjerg V
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Esbjerg

Indlæg af JanMadsen »

Hej Carsten

Jeg har selv læst nogle at de tråde på RC vedr. Rowaphos - jeg har ikke umiddelbart noget problem med fosfat, men jeg kører med Rowaphos hele tiden, da jeg læst at det var en god idé at gøre.

For et par uger siden rensede jeg pumperne, da effekten var faldet betydeligt, men de kører uden problemer nu.

Der er ca. 300 liter vand.

Der sidder nogle skruer på min retur pumpe - dem tror jeg lige jeg vil se til. Det er den eneste pumpe hvor der er synlige skruer.


Mvh Jan
Brugeravatar
Flemming
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 610
Tilmeldt: fre 3. dec 2004 22:31
19
Postnummer: 4320 Lejre
Saltvand siden?: 2000
Geografisk sted: Lejre/ Sjælland

Indlæg af Flemming »

Hej Jan
Jeg har også selv oplevet det samme med RTN. Uden er være 100% sikker, er mine udbrud forsvundet efter jeg stoppede med rowaphos. Jeg kørte også med det 24/7, men det blev helt galt ved tilsætning af nyt medie/ rensning af pumpe osv.
Hvis jeg var dig, standsede jeg straks for brugen og kun køre med det når po4 tallet er for højt.
Det har hjulpet mig.


Hilsen
Flemming
Brugeravatar
JanMadsen
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 172
Tilmeldt: man 30. aug 2004 13:20
19
Postnummer: 6710 Esbjerg V
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Esbjerg

Indlæg af JanMadsen »

Tak.

Jeg vil straks når jeg kommer hjem tage filter med Rowaphos af og håbe på at det løser problemet.


Mvh Jan
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Men de koraller der er angrebet, ville jeg sørge for kom væk fra miljøet, så de ikke smitter de andre.


Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Flemming skrev:Uden er være 100% sikker, er mine udbrud forsvundet efter jeg stoppede med rowaphos.
Det lyder da ikke godt. Naturligvis er du ikke helt sikker men hvor meget kan du pege i den retning hvis du skal summere lidt sammen på de begivenheder du oplevede ??


Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Brugeravatar
Flemming
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 610
Tilmeldt: fre 3. dec 2004 22:31
19
Postnummer: 4320 Lejre
Saltvand siden?: 2000
Geografisk sted: Lejre/ Sjælland

Indlæg af Flemming »

Hej Brian
Det er svært at svare ret nøjagtigt på.
Men jeg har gennem det sidste års tid haft ca. det tab af koraller som Jan Madsen omtaler først i tråden. Og vel at mærke uden "skæve" vandværdier ! Jeg har ikke haft nogen døde koraller siden jeg slukkede for rowaen, så det er min egen lille teori. Dette betyder ikke man skal leve med høje fosfat værdier...det tror jeg er endnu mere skadeligt. Så jeg tænder kun for filteret igen, hvis po4 blir for højt, og når det er nede slukker jeg igen. På en anden tråd ( tror det var på NRF) har jeg skrevet en række links, på de amerikanske fora hvor lignende observationer er oplevet.
Det er uvidenskabeligt og ikke dokumenteret særligt godt, men jeg er selv ret sikker på der er en sammenhæng ( ikke nødvendigvis årsagen) men for mig blev det altså godt. Så det er denne erfaring jeg bare vil videregive, hvis man har uforståelige problemer med døde koraller som Jan beskrev.


Hilsen
Flemming
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3822
Tilmeldt: man 27. mar 2006 23:25
18
Postnummer: 8970 Havndal
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Demstrup

Indlæg af Nolan »

Når man læser om Rowaphos på de forskellige fora, dukker der flere gange indlæg op, hvor det angives som synderen når folk oplever koraldød i baljen - prøv evt. også at søge på nrf.

Er der noget om det eller er det tilfældigheder ?

Mvh
Kim


damsel
Reactions:

Indlæg af damsel »

jeg tror at der godt kunde værer noget om det, jeg har ofte sidestillet produgtet med aktivt kul i filter strugtur, og hvis man fortsæter i den tankegang, så siger man jo at man kun skal have aktivt kul i balien i en lille periode for ikke at opfange alle de små partikler og sporer elementer som koralerne ønsker, hvis man så der i mod lader FX rowaphos værer i systemet konstant kunde det tænkes at koralerne ikke har en plage men ganske simpelt sulter i hjæld, det er barer en teori, men jeg tror ikke at det er en tilfældig hed at folk med hård koraler har den slaks problemer med konstant brug at rowaphos, da det er et ekstremt filter medie, problemet er at vi ikke lige fram kan måle nivouet af alle sporer elementer, så vi kan ikke få teorien bekraftiget.


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Så burde problemmet også dukke op ved brug af Zeolit.
Zeolitten fjerner da også stort set alt fra vandet.
Det er tilligemed bevist, at SPS koraller får de flotteste farver i et meget næringsfattigt miljø. Hvis der er tilpas meget næring, bliver korallerne brune.
Jeg læste en artkel om sporelementer, og der frem gik det at der sker en ophobning af visse tungmetaller, så som bly og asen, ikke ligefrem metaller som er ønskværdige. Rowaphosen fjerner jo også dem, sammen med alt muligt andet.


Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 3984
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Indlæg af Engelquist »

De gange jeg har oplevet RTN eller brown jelly, har jeg bidt mærke i at det var i forbindelse med at temperaturen ganske kortvarigt har været oppe og ligge i nærheden af 29-30 grader.
Jeg bruger selv Rowaphos 24/7 i et filter hvor det langsomt drypper igennem og har kun oplevet at mine koraler ser bedre ud siden jeg startede op med at bruge det for et par måneder siden- så jeg tillader mig at stille mig tvivlende overfor påstanden om at Rowaphos er synderen- jeg tror at for høje temperaturer og store temperaturudsving, udover dårlig vand- og lyskvalitet, oftes er skyld i koraldød i vores akvarier...


Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
damsel
Reactions:

Indlæg af damsel »

det var jo også kun en teori!!! men den er vist hermed elimineret. hmm


Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 3984
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Indlæg af Engelquist »

Ikke nødvendigvis- vi er jo ude i gætterier her...
Måske er det også et spørgsmål om hvordan Rowaphos bruges- om man ,som jeg, lader vandet passere igennem mediet i dryptempo, eller som jeg ved andre gør, lader det kører hurtigt igennem et spandfilter og endelig er der nogle der smider Rowaphos i en sok som flyder rundt i sumpen... Bruger man den foreskrevne mængde i forhold til literindhold eller bruger man for meget...
Det er bare en tanke, at hvordan det bruges måske spiller ind- det er jo det samme med ozon, der når det bruges med omtanke er meget nyttigt i bestræbelserne på at opnå god vandkvalitet- men ved overdreven brug kan slå alt ihjel i akvariet...


Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3822
Tilmeldt: man 27. mar 2006 23:25
18
Postnummer: 8970 Havndal
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Demstrup

Indlæg af Nolan »

Jamen, hvad er så forklaringen på dette tilsyneladende sammentræf ?
Det virker da lidt underligt.

Jeg kan godt se, at det selvfølgelig er i en søgning på Rowaphos, at man vil læse om koraldød i forbindelse med lige netop det middel.
Det kunne måske være interessant at undersøge, om hypigheden er højere ved brug af Rowa end uden ?

Mvh
Kim


Brugeravatar
Christian
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 258
Tilmeldt: søn 23. jan 2005 20:56
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: NORGE BERGEN

Indlæg af Christian »

Det har vært en del snak om
rowaphos ifbm korall bleking og død, det som i etter tid har vist seg årsaken er både sjokkerende og interessant.
Rowaphos er faktisk så sindsykt effektivt at det har vert i stand til å fjerne så mye fosfat og silikat så hurtigt at det har rett og slett forykket balansen i mange korallrevs baljer, den hurtige fjerningen av fofat og silikat har fjernet livsgrunnlaget for mange typer næring og organismer slik at større dyr som feks koraller har mistet middelbart symbiose alger zooxantheller osv, siden
Rowa er så effektiv som den faktisk er så har den denne bakdel, det er her snak om rett mengde av Rowa som skal til slik at den balansen som er i en vel fungerende baje takler og omstiller seg til den plutselige forandring som skjer. Det kan sammenlignes litt med å kjøre store mengder aktivt kull inn i et velfungerende korall rev, det blir korall bleking av det også rett og slett for de det fjerner så meget fra vannet, de fleste har sett hvor effektivt litt kull kan være og det er ikke mange som ville kjørt med 1kg kull på sin balje sånn helt plutselig.
De fleste som kjører med Rowa bruker en Deltec FR509 reaktor, den gjør Rowa meget effektiv og min erfaring er at "less is more" det blir best resultat med ca 100gr som skiftes i en 2-3 ukers intervall, ingen av mine dyr reagerer særlig på det, men den gang jeg startet reaktoren med max load da reagerte hele baljen og var rett misfornøyd i lang tid etterpå.


750liter 114liter sump2x250W HQI.14.5K Giesemann. Deltec-KM500.FR509.PF601.AP703.P1000A-SanderC100.IKS.TS48-MerlinFSBF.
Christian
Brugeravatar
Flemming
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 610
Tilmeldt: fre 3. dec 2004 22:31
19
Postnummer: 4320 Lejre
Saltvand siden?: 2000
Geografisk sted: Lejre/ Sjælland

Indlæg af Flemming »

Christian, jeg tror du har meget ret i det du her beskriver for os.
På de amerikanske forums er netop mængden (og effektiviteten) meget på tale og din sammenligning med aktivt kul, er helt i tråd med mine egne tanker.
Men for at vende tilbage til JanMadsens problem, med uforståelige koraldødsfald og samtidig med en po4 på 0,- så er min anbefaling straks at prøve at lukke af for fosfat filteret og evt. også aktivt kul.


Hilsen
Flemming
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Christian skrev: De fleste som kjører med Rowa bruker en Deltec FR509 reaktor
Noget af et postulat! Det tror jeg faktisk bare ikke er rigtigt!


Brugeravatar
Christian
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 258
Tilmeldt: søn 23. jan 2005 20:56
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: NORGE BERGEN

Indlæg af Christian »

Carsten skrev:
Christian skrev: De fleste som kjører med Rowa bruker en Deltec FR509 reaktor
Noget af et postulat! Det tror jeg faktisk bare ikke er rigtigt!
Det skal inrømmes at det ikke nødvendig vis er 100% riktig at de fleste kjører med FR509, men mange gjør det, veldig mange og utifra mine erfaringer feks i lille Norge så gjør de fleste det, men det er da egentlig av mindre betyding da essensen av mitt innlegg omhandlet effekten av Rowa, når Rowa er i en reaktor blir den enda mer effektiv.
Det var kun mine tanker om Rowa ikke noe fasit, håper det var til hjelp hos Jan Madsen.


750liter 114liter sump2x250W HQI.14.5K Giesemann. Deltec-KM500.FR509.PF601.AP703.P1000A-SanderC100.IKS.TS48-MerlinFSBF.
Christian
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Vil lige høre, om der er nyt på fronten, eller er RTN'en stoppet?


Brugeravatar
JanMadsen
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 172
Tilmeldt: man 30. aug 2004 13:20
19
Postnummer: 6710 Esbjerg V
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Esbjerg

Indlæg af JanMadsen »

Der er ikke rigtig noget nyt endnu - jeg har taget filteret at med Rowaphos, men har ikke lige fået tjekket skuerne på returpumpen. Jeg har taget 2 koraller mere op her i weekend.....det ser ud som om det forsætter.

Kan det være en idé at lave et større vandskift - på måske 80-100 liter?


Mvh Jan
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Du skal lige huske på, at sådan som dit akvarie ser ud nu, sådan havde det, det for 1 uge siden.


Brugeravatar
muldfred
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2267
Tilmeldt: søn 18. dec 2005 10:23
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 3300 Frederiksværk

Indlæg af muldfred »

Carsten skrev:Du skal lige huske på, at sådan som dit akvarie ser ud nu, sådan havde det, det for 1 uge siden.

hvad mener du med det Carsten???


Mvh Morten Rønde

160 liter http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=2513
840 liter http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... highlight=

Se mine indbygget akvarier lige oppe over

Billede
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

muldfred skrev:hvad mener du med det Carsten???
Vel at en omstilling i baljen ikke lige sker over natten ?


Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Brugeravatar
muldfred
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2267
Tilmeldt: søn 18. dec 2005 10:23
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 3300 Frederiksværk

Indlæg af muldfred »

ja okay så er jeg med igen :oops:


Mvh Morten Rønde

160 liter http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=2513
840 liter http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... highlight=

Se mine indbygget akvarier lige oppe over

Billede
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

lige præcist som Mulfred skrev. Korallerne reagere ikke ret hurtigt, og en skade, på grund af vand eller varme ikke lader sig vise i samme skeund den sker.


Besvar

Tilbage til "Sygdom"