"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Annemone.

Forum for snak omkring sygdom i akvariet.
Besvar
spdiving
Reactions:

Annemone.

Indlæg af spdiving »

Jeg har købt en annemone Heteractis crispa for et par mdr. siden som aldrig rigtig har kunne finde ud af hvor den ville side i akvariet.
Den flyttede sig 1-2gange om dagen og nogle gange om bag mine sten hvor jeg ikke kunne se den. i et par dage har jeg ikke kunne se den og jeg vendte alle mine sten for at finde den men pist værk er den og regner med at den er totalt opløst. Der har ikke været tegn på at vandet har været grumset eller ligene og mine koraller har der heller ikke vist tegn på at noget skulle være galt.

Jeg har målt no2 viser 0 og no3 viser 10.

Jeg har kommet aktivt kul i sumpen og regner med at jeg lige vil lave et vandskifte i dag. Men hvad kan være oversagen til at den er død ??

Steen
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: Annemone.

Indlæg af AndersGS »

Anemoner kan smide zooxanthellerne ved indfangningen fra revet, det kan ikke ses på dem og de kan leve op til 10 mdr. efter.

Skal lige se om jeg finde linket til faktaen.
spdiving
Reactions:

Re: Annemone.

Indlæg af spdiving »

Ok...Det lyder vildt....Enste tegn på den var at den begyndte at se lidt bleg ud men det regnede jeg med at var pga. Den ikke fik så meget lys efter at den har sidet bag stensætningen.

Jeg havde da aldrig kunne forstilde mig at den kunne gå i opløsning uden at man ville kunne opdage det. Godt nok har jeg +1500 liter vandt i systemet.

Steen
Brugeravatar
pernoe1
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 575
Tilmeldt: tirs 26. feb 2008 22:58
16
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hillerød

Re: Annemone.

Indlæg af pernoe1 »

Hej Steen.

De to anemoner jeg har mistet har jeg ikke været i tvivl om døde...vandet blev mælkehvidt og det lugtdede ganske forfærdeligt i hele lejligheden...
Men at de bare forsvinder lyder sgu osse sært...Jeg har oplevet at de, på deres vandring rundt i baljen ikke fyldte mere end en 5-krone indtil de satte sig fast og pustede sig op igen....
Måske du enten har overset den eller at den er død og du har så meget vand at klam-koncentrationen er blevet så lille :-)
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Annemone.

Indlæg af Bingocaller »

Steen prøv at snakke med Stig Jest herinde - han havde vist samme problem med sin - måske han kan komme med noget info om hvordan hans opførte sig?

Har selv den samme - min satte jeg ned på bunden - så gik den hen til den nærmeste sten og satte sig og har siddet der lige siden. Men den lignede godt nok en punkteret ballon og var sindsygt lille - nu er den nok 20 gange så stor når den er foldet ud
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
spdiving
Reactions:

Re: Annemone.

Indlæg af spdiving »

3 dagen inde den forsvandt igen fik den en halv reje. Men i pumpen sad der en lille stump som jeg trorde var noget reje så den tog jeg op.

Det kan vel ikke være annemonen jeg trode var en reje jeg fjernede.
Vandet har ikke været mælke hvidt på noget tidspunkt.

Mit 1000L akvarie og mit 425L deller samme sump på 325L så der er jo temlig meget vandt i systemet der skal farves.

Steen
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: Annemone.

Indlæg af AndersGS »

spdiving skrev:3 dagen inde den forsvandt igen fik den en halv reje. Men i pumpen sad der en lille stump som jeg trorde var noget reje så den tog jeg op.

Det kan vel ikke være annemonen jeg trode var en reje jeg fjernede.
Vandet har ikke været mælke hvidt på noget tidspunkt.

Mit 1000L akvarie og mit 425L deller samme sump på 325L så der er jo temlig meget vandt i systemet der skal farves.

Steen
Tror helt ærligt ikke, at en enkelt anemone kan svine noget betydeligt i den mængde vand.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Annemone.

Indlæg af Carsten »

AndersGS skrev:Anemoner kan smide zooxanthellerne ved indfangningen fra revet, det kan ikke ses på dem og de kan leve op til 10 mdr. efter.

Skal lige se om jeg finde linket til faktaen.
Jeg har ikke hørt at de skulle kunne smide zooxanthellerne ved indfagningen, men at de holdes i mørke hos grossisterne,
da en flot hvid anemone har større salgsværdi end en kedelig gråbrun ting.
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: Annemone.

Indlæg af AndersGS »

Kan simpelthen ikke huske hvor jeg læste om det, kan godt se det er lidt ufedt :rolleyes: Sorry guys :beer:

Men en hurtig google-rundfart viser at anemoner har tendens til at smide zooxanthellerne i forbindelse med kuldechok og fald i saliniteten. Det kan jo rimeligvis forbindes med nogle af de forhold de oplever ved transport fra rev til akvarie, men måske ikke direkte ved indsamlingen.

Skal nok smide kilden, hvis jeg falder over den igen.
spdiving
Reactions:

Re: Annemone.

Indlæg af spdiving »

Vil lige sige at jeg købte annemonen privat fra et nedlagt akvarie ... Men en ny annemone Heteractis crispa (redfoot) er bestildt men denne gang kommer den fra Moby.
Den skal gå sammen med mine Amphiprion clarkii som virklig savner en annemone.

Steen
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Annemone.

Indlæg af Bingocaller »

Ellers har Planteimporten de, til 250 - der købte jeg min som står super flot
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
spdiving
Reactions:

Re: Annemone.

Indlæg af spdiving »

Venter lige og ser om ikke Moby han kan finde en annemone til mig...Men tak for tippet planteimorten er normalt ikke en butik jeg besøger så havde nok ikke lige tænkt på dem. Sidst jeg var der er nok 6 år siden.

Steen
Besvar

Tilbage til "Sygdom"