"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Hjæælp - er ved at opgive det hele..

Forum for snak omkring sygdom i akvariet.
Lea Brogaard
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 158
Tilmeldt: ons 3. jun 2009 11:11
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Geografisk sted: København V

Hjæælp - er ved at opgive det hele..

Indlæg af Lea Brogaard »

Hej alle venlige saltvandsentusiaster

Har virkelig brug for råd, da min Welsophyllia, fungia og Trachyphyllia er begyndt at vise deres skelet..

Den lyserøde Welsophyllia er jeg virkelig virkelig glad for og ved ikke om jeg kan kæmpe mere med akvariet, hvis jeg mister endnu en koral :(

Her er mine målinger for knap 2 uger siden:
Kh: 6
Calcium: 360 ppm
Salinity: 1.026
Alkalinity: 2.2 meq/l
PH: Mellem 8.0 0g 8.2
Fosfat: 0.0 mg/l

Har senere tilsat Calcium for at få den op på normalen og Coral Buff for at få alkaliniteten op,
men kæmper generelt med for lav alkalinitet..

Er det en dødsdom at de viser skelettet..?

Hvad sker der?

Billede

Billede

Billede

Beklager kvaliteten af billederne men håber at i kan skabe jer et overblik ud fra dem


Brugeravatar
Gargoyle47
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 495
Tilmeldt: ons 17. jun 2009 06:56
14
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009

Re: Hjæælp - er ved at opgive det hele..

Indlæg af Gargoyle47 »

din kh er lav.... den bør ligge mellem 7-10


Boyu 58l til 250l og nu 540 viewtopic.php?f=94&t=40421
og en lille ode til mit gamle viewtopic.php?f=2&p=342322#p342322
Lea Brogaard
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 158
Tilmeldt: ons 3. jun 2009 11:11
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Geografisk sted: København V

Re: Hjæælp - er ved at opgive det hele..

Indlæg af Lea Brogaard »

Har bestilt Elos Prima Line Carbonates fra akvarieudstyr.dk, der skulle kunne rette op på det, men pga alle helligdagene har jeg stadig ikke fået det og klovnfisken har det desværre ikke :(

Kan det være problemet..?


Brugeravatar
Gargoyle47
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 495
Tilmeldt: ons 17. jun 2009 06:56
14
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009

Re: Hjæælp - er ved at opgive det hele..

Indlæg af Gargoyle47 »

Jeg er ikke ekspert, men jeg ved at kh har indvirkning på korallerne....om 6 kh alene så er så lavt at det giver udslag i at det viser skellettet....ja det ved jeg faktisk ikke.... der er de hårde experter nok nød til at træde til... og hvis det er så hør i forummet om der ikke er nogen i dit område der har lidt kh buffer de kan låne dig..... jeg bor lidt langt væk ellers havde jeg gerne lånt dig et par skefulde eller 4


Boyu 58l til 250l og nu 540 viewtopic.php?f=94&t=40421
og en lille ode til mit gamle viewtopic.php?f=2&p=342322#p342322
JayArcher
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 42
Tilmeldt: tors 11. jan 2007 01:19
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Allerød

Re: Hjæælp - er ved at opgive det hele..

Indlæg af JayArcher »

Hej Lea,

Hvad har du målt dit fosfat med, de "normale" testsæt plejer ikke at være nøjagtige nok. Har du mange alger mm, i så fald ville jeg klart kigge på fosfaten. Mht. kH så har jeg prøvet med tilsætning i mange år, jeg har altid syntes det har været noget bøvl og svært at holde stabilt. Så jeg bruger i dag en calcium reaktor med dryptilsætning af CO2 der er mange der sælger det brugt herinde, så det kunne du også overveje.

Jeg har oplevet skeletfremkomst ved enten for høj fosfat eller ved pludsigelige fald i kH. Min erfaring er at den skal holdes stabilt og helst mellem 8 og 10 eller endda højere.

Mvh
Jesper


360 l + 80l sump. Kører med Ati Powercone 200 skimmer, vortech 20 pumper og IKS.
Lea Brogaard
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 158
Tilmeldt: ons 3. jun 2009 11:11
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Geografisk sted: København V

Re: Hjæælp - er ved at opgive det hele..

Indlæg af Lea Brogaard »

Mange tak :) Sendingen burde komme i morgen og så håber jeg det gør en forskel når Kh bliver hævet..

Er bare så nervøs for at korallerne ikke kan gro ud over deres skelet igen :(

men håber andre kan svare på hvorvidt det er her problemet ligger..


Brugeravatar
Valentin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1208
Tilmeldt: søn 14. jun 2009 23:16
14
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Silkeborg/linå

Re: Hjæælp - er ved at opgive det hele..

Indlæg af Valentin »

Vil også sige din KH er for lav.. Men husk når du får fat i det ( bor desvære i jylland så ka ikke hjælpe der ) men at kun booste den langsomt op på de her 7-11 som jayarcher også skriver.. Men langsomt, jeg kom til for nogle måneder siden at hælde for meget i på en uges tid og min kh steg vildt.. til omkring 14 og der smutte sku lidt ting i svinget.. er ikke sikker på at det var problemer men det formoder jeg..smiler..

Prøv også at punkt fodre dem med myssis eller andet.... Hvis ikke du har prøvet det, de spiser jo godt disse koraller du har der.. Og bestemt lækre koraller så føler med dig..


Mvh Troels

Husk at være gode ved hinanden, det betaler sig..smiler..
Lea Brogaard
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 158
Tilmeldt: ons 3. jun 2009 11:11
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Geografisk sted: København V

Re: Hjæælp - er ved at opgive det hele..

Indlæg af Lea Brogaard »

Til JayArcher: Fosfatsættet er JBL PO4 Sensitive testsæt købt i Klovnfisken for lidt over en uge siden så det håber jeg da virker..
Har skiftet meget vand på det sidste pga. algefremkomst så det kan godt have fået Kh til at droppe..
Har bare først købt Kh testsættet her for et par uger siden så kan ikke udtale mig om hvorvidt det har været lavere eller højere før :(


Lea Brogaard
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 158
Tilmeldt: ons 3. jun 2009 11:11
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Geografisk sted: København V

Re: Hjæælp - er ved at opgive det hele..

Indlæg af Lea Brogaard »

Valentin: Har fodret dem en del, har bare nogle voldsomt grådige dannebrogsrejer, der er svære at holde væk fra dem, men prøver at sætte et net ned over dem så de får lidt madro..
Kan faktisk godt være noget af det der spiller ind..


Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Hjæælp - er ved at opgive det hele..

Indlæg af StarF »

Tror nu ikke det er KHén der er problemet, men det kommer an på hvor hurtig den er faldet.

Hvad siger no3 ? no2? som sagt kan du ikke bruge po4 testen til meget det ikke er lavet med et rowa eller andet ordenligt testsæt. salifers osv er ikke gode nok desvære.

Angående korallerne, så heler de normalt ganske hurtigt, så nej de er ikke dødsdømt, du kan hæve din KH med natron.


Brugeravatar
martin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1198
Tilmeldt: lør 4. dec 2004 16:34
19
Postnummer: 2700 Brønshøj
Geografisk sted: Brønshøj

Re: Hjæælp - er ved at opgive det hele..

Indlæg af martin »

Der er ikke noget i de parametre du har skrevet som får mig til at løbe rundt med armene i vejret.
KH'en er lidt lav men ikke noget jeg ikke har prøvet i mit eget uden at det er gået galt.

Hvad har du ellers målt?


/martin
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hjæælp - er ved at opgive det hele..

Indlæg af Carsten »

Når du har alger i akvariet, har du også næring, og det kunne tyde på at du både har et højt no3 og po4 indhold.
så vidt jeg husker er det akvarie ikke så stort, så en pose rowaphos vil kunne hjælpe på fosfaten, men kun indtil du finder ud af hvorfor du har fosfat.
Vandet i KBH er ikke godt, læs dårligt - til saltvand, der er alt for mange ting i det som vi ikke han se ud af vandforsyningens målinger, så hvis du bruger postevand, kan du forvente alger.


Lea Brogaard
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 158
Tilmeldt: ons 3. jun 2009 11:11
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Geografisk sted: København V

Re: Hjæælp - er ved at opgive det hele..

Indlæg af Lea Brogaard »

Jeg har et 130 liters RSM med en Tunze 9002 skummer og en Tunze 6025 pumpe til ekstra cirkulation.

Jeg bruger kun osmosevand fra klovnfisken, men har mistænkt nogle gamle tanke jeg har brugt til at opbevare osmosevandet i, for måske at indeholde lidt kemikalierester så de er for ca to måneder siden skiftet ud..

Det frustrerer mig lidt at det fosfat testsæt jeg har købt intet er værd, men nogen der kender forhandlere af "rigtige" testsæt..? Med det fosfat sæt jeg har haft indtil nu har den kun vist værdier på 0..

Hvordan gør lige med det natron?

Skal have tjekket min NO3, det er et stykke tid siden..

har forresten lige fodret min Welsophyllia og den spiser fint så det er dejligt..

Ihh hvor er jeg glad for at I kunne foreslå nogle ting, så der er lidt at arbejde med og så virker det ikke så uoverskueligt :)


spdiving
Reactions:

Re: Hjæælp - er ved at opgive det hele..

Indlæg af spdiving »

Rowa High sensitivity Phosphate test kit. Godt nok pisse dyrt.

http://petsupply.dk/rowa-high-sensitivi ... -3496.html

Derfor kan det betale sig at købe den lille nye HANNA HI 713 Checker HC - Phosphate.

http://www.eseasongear.com/hahi713chhch.html

Husk at købe test breve.

HANNA HI 93713-01 Reagent, 100 Tests - Low Range Phosphate

http://www.eseasongear.com/hahilrrekitf.html

eller kun 25 stk.

HANNA HI 713-25 Reagent, 25 Tests - Low Range Phosphate

http://www.eseasongear.com/hahi71re25te.html

Jeg har selv den gamle model men har lavet en sammenligning af den lille nye og de måler ens. Dog skal man være hurtig med at aflæse målingen da den slukker efter 10-15 sek resutatet kommer frem.

Denne model har jeg og slukker ikke før man selv gør det.

HANNA HI 93713 Photometer - Low Range Phosphate

http://www.eseasongear.com/hahiphphme93.html

Steen


spdiving
Reactions:

Re: Hjæælp - er ved at opgive det hele..

Indlæg af spdiving »

Rowa High sensitivity Phosphate test kit.
Kan være ret svær at aflæse da det er en væske der får en farve og man holder et farve kort op mod væsken og aflæser.
Jeg købte selv dette test sæt men brugte det kun 2 gange og gav op og købte et digitalt istedet for.
Man får meget mere for pengene ved at købe et digitalt og meget nemere at teste vandet samt det er meget nødagtigt.

Steen


Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2586
Tilmeldt: man 30. apr 2007 18:02
16
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: København Ø

Re: Hjæælp - er ved at opgive det hele..

Indlæg af Musiker »

Til de koraller som Lea viser billeder af, vil jeg mene hun slet ikke behøver et fosfat målesæt.. De er ikke særligt følsomme efter min mening..
Er enig i at kh'en ikke er så lav at det burde give problemer, Calcium er heller ikke alarmene lav.. Kan du lave en magnesium måling?
Temperaturen kan være et problem.. Nu begynder sommeren jo.
Mit første træk ved kedelige koraller er at skifte noget vand..


Brugeravatar
joekill
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1165
Tilmeldt: fre 10. mar 2006 12:52
18
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1994
Geografisk sted: 4600

Re: Hjæælp - er ved at opgive det hele..

Indlæg af joekill »

"Har lige en rettelse ang. min lille kuffertfisk, som blev solgt som en Cubicus Obstraction, som nu altså er vokset lidt og viser sig at være en Lactoria cornuta.."

"Har problemer med mine rhodactis skiver, den ene rørorm og min vidunderkoral, der er skrumpet ind til næsten ingenting, så skal have målt mine værdier snart så håber jeg at få opklaret problemet.."

Hvis du stadig har denne fisk, så kan den godt nappe i lps koraller og rørorme.





Hvor tit skifter du vand og hvor meget af gangen?


:whistle: 200x60x60 = 720L
Lea Brogaard
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 158
Tilmeldt: ons 3. jun 2009 11:11
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Geografisk sted: København V

Re: Hjæælp - er ved at opgive det hele..

Indlæg af Lea Brogaard »

Tak for det med testsættene, skal nok lige spare lidt sammen inden..

Venter stadig på sendingen fra akvarieudstyr forresten :(

Joekill:
Jeg skifter ca 10 % vand af gangen og i perioder med mange alger skifter jeg vand 2 gange ugentligt.
Ellers bliver der nok skiftet 10 % vand ca. hver 2. uge normalt.

Har solg min lille kofisk, men før jeg solgte den har jeg aldrig set den røre korallerne så tror ikke det kan være problemet.


Lea Brogaard
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 158
Tilmeldt: ons 3. jun 2009 11:11
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Geografisk sted: København V

Re: Hjæælp - er ved at opgive det hele..

Indlæg af Lea Brogaard »

Har desværre intet Magnesium testsæt :(


Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3822
Tilmeldt: man 27. mar 2006 23:25
18
Postnummer: 8970 Havndal
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Demstrup

Re: Hjæælp - er ved at opgive det hele..

Indlæg af Nolan »

For lidt info om natron, kan du bare klikke på ordet "natron" i teksten. Det er link til en forklaring på saltvandswiki.....

Jeg ville i øvrigt altid vælge natron frem for de "færdige" tilsætninger.

/Kim


Brugeravatar
Valentin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1208
Tilmeldt: søn 14. jun 2009 23:16
14
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Silkeborg/linå

Re: Hjæælp - er ved at opgive det hele..

Indlæg af Valentin »

Hey hey..
Må så lige komme med en indskydelse her..

Jeg fulgte samme råd med Natron og havde jeg ikke testet mit vand hele tiden havde min ph være fladet så meget at mit akvarie havde taget skade.. Natron sænker ph-en samtidig med at du får kh på plads, så pas på med det kære Natron..

Ved ikke om Nolan ved om det skal bages eller ikke hvis det ikke skal sænke din ph .... Prøv at spørge.. Jeg ved det nemlig ikke med 100 % sikkerhed..

Selvom min ph faldt meget pludselig ved jeg jo ikke om det er Natronens skyld, men det vil jeg nu mene..

Så mit rød er find ud af alt omkring Natron inden du bruger det..


Mvh Troels

Husk at være gode ved hinanden, det betaler sig..smiler..
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 5957
Tilmeldt: søn 13. mar 2005 22:34
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Re: Hjæælp - er ved at opgive det hele..

Indlæg af Hougaard »

Valentin skrev:Ved ikke om Nolan ved om det skal bages eller ikke hvis det ikke skal sænke din ph .... Prøv at spørge.. Jeg ved det nemlig ikke med 100 % sikkerhed..
Prøv at klikke på natron og så vælge historik og se hvem der har skrevet natron artiklen :W


Brugeravatar
Valentin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1208
Tilmeldt: søn 14. jun 2009 23:16
14
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Silkeborg/linå

Re: Hjæælp - er ved at opgive det hele..

Indlæg af Valentin »

Sådan..... Det havde Nolan faktisk også fortalt mig.. ikke nemt med den sommervarme..gg..


Mvh Troels

Husk at være gode ved hinanden, det betaler sig..smiler..
Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4736
Tilmeldt: ons 12. okt 2005 12:58
18
Postnummer: 8541 Skødstrup
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"

Re: Hjæælp - er ved at opgive det hele..

Indlæg af Hvam »

At JBL eller salifert po4 test ikke er godt nok og men det skal være et pis hammerne dyt testsæt som kan måle i 0,0001 er jeg bestemt ikke enig i.
For der må gerne være ret små mængter af Po4 i saltvand uden det har negativ betydning, men det skal være så små mængter at det ikke kan måles med JBL eller salifert.
Hvis man har valgt et Redsea og de begrænsninger der er med sådan et, så vil det være totalt overkill at bruge penge på sådan et dyrt testsæt. Jeg har ikke selv ville ofre i sådan et testsæt.

Lige min kop te

Som andre har været inde på, så vil en no3 og no2 målige nok være nødvendigt.
Pas på når du hæver KH det skal ske langsom eller kan det medføre korallerne dør.


Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!

Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hjæælp - er ved at opgive det hele..

Indlæg af Carsten »

Hvam skrev:At JBL eller salifert po4 test ikke er godt nok og men det skal være et pis hammerne dyt testsæt som kan måle i 0,0001 er jeg bestemt ikke enig i.
For der må gerne være ret små mængter af Po4 i saltvand uden det har negativ betydning, men det skal være så små mængter at det ikke kan måles med JBL eller salifert.
Hvis man har valgt et Redsea og de begrænsninger der er med sådan et, så vil det være totalt overkill at bruge penge på sådan et dyrt testsæt. Jeg har ikke selv ville ofre i sådan et testsæt.
Problemet med Salifert er omvendt af hvad du skriver.
Der kan være ganske store fosfat mængder i akvariet, men Salifert siger stadig at der ikke er noget.
Jeg kæmpede med store algerproblemer, og anede ikke hvad jeg skulle gøre, for Salifert sagde stort set 0 i Po4.
Men da jeg så fik fingerne i et Rowa, var det lige pludseligt et helt anderledes resultat der kom, nu var der næsten 1,0.

Så pris og kvalitet hænger sammen.


Brugeravatar
Stine
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 184
Tilmeldt: fre 19. sep 2008 12:04
15
Postnummer: 2880 Bagsværd
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Bagsværd

Re: Hjæælp - er ved at opgive det hele..

Indlæg af Stine »

Har du testet det vand du køber ??

Bare et nysgerrigt spørgsmål .....


Startede med RSM 130 i sep08, er primo 2010 erstattet med 720 liter

http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=31777&start=30
Lea Brogaard
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 158
Tilmeldt: ons 3. jun 2009 11:11
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Geografisk sted: København V

Re: Hjæælp - er ved at opgive det hele..

Indlæg af Lea Brogaard »

hmm nej det har jeg faktisk ikke..
men det er fra det osmoseanlæg som de selv bruger i Klovnfisken så der burde ikke være noget..


Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Hjæælp - er ved at opgive det hele..

Indlæg af StarF »

Carsten skrev:
Hvam skrev:At JBL eller salifert po4 test ikke er godt nok og men det skal være et pis hammerne dyt testsæt som kan måle i 0,0001 er jeg bestemt ikke enig i.
For der må gerne være ret små mængter af Po4 i saltvand uden det har negativ betydning, men det skal være så små mængter at det ikke kan måles med JBL eller salifert.
Hvis man har valgt et Redsea og de begrænsninger der er med sådan et, så vil det være totalt overkill at bruge penge på sådan et dyrt testsæt. Jeg har ikke selv ville ofre i sådan et testsæt.
Problemet med Salifert er omvendt af hvad du skriver.
Der kan være ganske store fosfat mængder i akvariet, men Salifert siger stadig at der ikke er noget.
Jeg kæmpede med store algerproblemer, og anede ikke hvad jeg skulle gøre, for Salifert sagde stort set 0 i Po4.
Men da jeg så fik fingerne i et Rowa, var det lige pludseligt et helt anderledes resultat der kom, nu var der næsten 1,0.

Så pris og kvalitet hænger sammen.
Har haft nøjagtig samme erfaring som dig. Så med hensyn til phosfat vil jeg ikke stole på andre end de dyre mærker. Det skal dog siges at Elos po4 test er en DEL bedre end saliffers.. Dog ikke helt så godt som rowa´s med hensyn til følsomhed... (rowaén går længere ned)


Lea Brogaard
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 158
Tilmeldt: ons 3. jun 2009 11:11
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Geografisk sted: København V

Re: Hjæælp - er ved at opgive det hele..

Indlæg af Lea Brogaard »

Har fået lidt KH Plus fra Korallen-zucht af Nonboe som han selv har haft rigtig gode erfaringer med, så nu vil jeg prøve at se hvad der sker ved at tilsætte en enkelt ml. om dagen og måle løbende..


Brugeravatar
rimini
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 299
Tilmeldt: tors 19. feb 2009 18:31
15
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2006

Re: Hjæælp - er ved at opgive det hele..

Indlæg af rimini »

Hej Lea,

Har læst tråden og er ret sikker på dine problemer formodently skyldes en hurtig sænkning af KH når du tilsætter calcium. Da det er en forholdsvis lille balje du har hvorfor bruger du ikke bare ballingmetoden i pulverform fra Tropic Marin (Bio Calcium), den adder calcium og hæver samtidig KHen tilsvarende.

http://www.akvarieudstyr.dk/Saltvand/Va ... ium500gram (fås også mange andre steder end Akvarieudstyr).

Meget andet end vandskift (evt 10-20% om ugen) med en god salt ved siden af burde ikke være nødvendigt med din opsætning som jeg ser det. Drop alle andre tilsætningsstoffer.


Besvar

Tilbage til "Sygdom"