"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Karantæne og hævet øje

Forum for snak omkring sygdom i akvariet.
Besvar
Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 532
Tilmeldt: ons 9. okt 2013 13:33
10
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Karantæne og hævet øje

Indlæg af MortenL »

Jeg er jo blevet ganske vild med at sætte nye fisk i karantæne. Har jo altid vidst at det var vejen frem, men har nok ikke lige haft et setup der var klar til det, det fik jeg i efteråret da jeg satte mit nye akvarie op.

Mit karantæne akvarie er på 128liter, har en lille skummer, varme, en halv gyre pumpe, og 5W UV, ved godt det er meget lille, men kører med lavt flow.

Siden 4. marts, altså i 6 uger nu, har jeg haft følgende fisk:

Chelmon Rostratus
Centropyge Bispinosa
Mandarin
Chrysiptera Hemicyanea (Svensker)
og en enkelt grøn chromis.

Efter ca 3 uger fik Bispinosa'en et meget hævet venstre øje, se billede, det gik over et et par dage uden nogen behandling ud over godt med foder og hvidløgsolie, få dage efter fik Rostratusen også problemer med den ene øje, hvilket også gik over.
20210323_205933.jpg
For et par dage siden fik Bispinosa'en så problemer med højre øje, samme symptomer dog ikke så slem som med venstre øje, og den er klart i bedring. Jeg har sat et par billeder af fiskene, som ellers er i fin stand.
20210414_095925.jpg
20210414_095514.jpg
Alle fisk spiser og min Rostratus, håndfodres og står klar hver gang jeg kommer ind i kontoret, hvor karantæne akvariet står.

Mit spørgsmål er nu, er de øjenproblemer noget der gør jeg skal holde fiskene i karantæne i yderligere 3 uger, pga. parasitter eller, er det noget der kommer fra skrammer?


Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Karantæne og hævet øje

Indlæg af Carsten »

Det der UV anlæg, er spild af strøm. Det er alt for lille til at have nogen effekt, selv med et mikroskopisk flow af vand.


Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 532
Tilmeldt: ons 9. okt 2013 13:33
10
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Re: Karantæne og hævet øje

Indlæg af MortenL »

Carsten skrev:Det der UV anlæg, er spild af strøm. Det er alt for lille til at have nogen effekt, selv med et mikroskopisk flow af vand.
Det frygtede jeg også, men nu har jeg det på skrift.


Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
Brugeravatar
Holst
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 938
Tilmeldt: man 28. jan 2008 10:11
16
Postnummer: 6800 Varde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Varde

Re: Karantæne og hævet øje

Indlæg af Holst »

MortenL skrev:
Carsten skrev:Det der UV anlæg, er spild af strøm. Det er alt for lille til at have nogen effekt, selv med et mikroskopisk flow af vand.
Det frygtede jeg også, men nu har jeg det på skrift.
Ja helt enig, 5W er ikke spor værd, ved faktisk ikke hvorfor det overhovedet sælges.
Men køb ikk mindre end 35Watt også skal du køre lavt flow igennem for at den tager parasitter og sådan.


Tænk hvis alle danske søer var af øl, tænk hvis alle danske søer var af øl. Så vil jeg ligge nede på bunden og få bajer smag i munden, tænk hvis alle danske søer var af øl.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Karantæne og hævet øje

Indlæg af Carsten »

5 w er vel til at tage svævealger i ferskvand


Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 532
Tilmeldt: ons 9. okt 2013 13:33
10
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Re: Karantæne og hævet øje

Indlæg af MortenL »

Carsten skrev:5 w er vel til at tage svævealger i ferskvand
Det var et lille UV anlæg jeg havde liggende fra den ferske tid, så det skal nok passe.

Jeg takker for de input, vil dog gerne have råd til om de hævede øjne, og om man mener det skyldes parasitter eller noget andet, som kræver fortsat karantæne.


Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Karantæne og hævet øje

Indlæg af Carsten »

et hævet øje kan også komme af at den har været i nærkontakt med en sten/koral ect. Ofte går det i sig selv igen.


Besvar

Tilbage til "Sygdom"