"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Hammer, Torch og Frogspawn. Vis din euphyllia garden

Forum for snak om alle typer koraller.
Besvar
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Hammer, Torch og Frogspawn. Vis din euphyllia garden

Indlæg af charlie saltvand »

Hej alle.

Jeg har en ide om at lave en Euphyllia "have" i det ene af mine 2 små akvarier.

Her må gerne være en blanding af:
1)Hammer koraller (spidsen af armen kan med god vilje ligne en hammer) Deraf navnet.
2)Torch (fakkel) koraller ( hver enkelt arm går fra kalk skelettet og ud i én "spids") Torch har ofte ret lange arme. Korallen kan med fantasi ligne en fakkel, deraf navnet.
3)Frogspawn koraller (Hver arm har flere "grene" der vokser ud fra hoved grenen) Set lidt på afstand kan enderne af armene godt ligne en klump frø æg der ligger i vandet, deraf navnet.

Spørgsmålet er KAN DE TÅLE at rører hinanden..... Jeg har læst lidt op på det og jeg syntes der er flere forskellige erfaringer derude på det store internet.

Hoveddelen af dem der skriver om det siger JA de kan godt tåle at stå sammen, men så er det som om der er en hovedvægt af indlæg der skriver at man skal passe på med Torch, da den er mere aggressiv end de andre og oftere sender sweepers ud...

Hvad er dine erfaringer? Er det "bare" try and error... Jeg vil være ked af at bygge noget fint op, for så fx 6 md senere at skulle skille det ad igen fordi en af korallerne lige pludselig bliver "sur" og begynder at brænde de andre med swipers....

Fotos sakset fra nettet.

Hammerkoraller... Enderne ligner en hammer.
Hammer.jpeg
Hammer.jpeg (24.28 KiB) Vist 421 gange
Torch....hver enkelt arm går fra base og ud og den kan ligne en fakkel.
Torch.jpeg
Torch.jpeg (12.42 KiB) Vist 421 gange
Frogspawn.... Hver arm har flere "grene".
Frogspawn.jpeg
Frogspawn.jpeg (17.99 KiB) Vist 421 gange

Hvad er DINE ERFARINGER?

Byd ind og ha en god dag :beer:


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
SamuelChristensen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 344
Tilmeldt: man 20. mar 2017 15:39
7
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2017

Re: Hammer, Torch og Frogspawn sammen....?

Indlæg af SamuelChristensen »

Hej Charlie.

Hammer og frogspawn er i familie og kan røre ved hinanden.
Torches vil opføre sig aggressivt overfor dem og skal være adskilt fra dem.

Du kan sagtens lave en garden af hammer og frogspawn. Jeg har også en med 9 varianter samlet sammen. To andre varianter står separat da de er viser atypisk adfærd. Se bare længden på tentaklerne på min ene frogspawn.

Måske du kan lave tråden om til en euphyllia garden tråd så vi kan vise vores samlinger frem?

God søndag.
Vedhæftede filer
20230129_141607.jpg
20230129_141446.jpg
20230129_141431.jpg


Tropic Marins danske repræsentant.
Besvar

Tilbage til "Koraller generelt"