"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

hjælp 3`denne gang koralfoder

Forum for snak om alle typer koraller.
Besvar
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1468
Tilmeldt: man 10. okt 2005 06:52
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 6950

hjælp 3`denne gang koralfoder

Indlæg af Jerslev »

Er totalt forvirret igen.
Hvad skal man fodre koraller med?
Der er jo tusindvis af produkter at vælge imellem, så jeg vil bare have et om muligt meget enkelt svar.
hvilket/hvilke produkter skal jeg (endnu engang suk) investere i?


450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2061
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Kolding

Re: hjælp 3`denne gang koralfoder

Indlæg af nbd »

Kik i litteraturen. Der er forskel på hvad lps og sps spiser


Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1380
Tilmeldt: ons 17. okt 2012 16:53
11
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2012

Re: hjælp 3`denne gang koralfoder

Indlæg af KasperT »

Bruger lidt reef roids hvis mine hammer koraller, boble koral eller lign ser lidt slatne ud.
Ellers ikke noget og det gror sku pænt hurtigt alligevel ;-)


/Kasper

Website: Reef App
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: hjælp 3`denne gang koralfoder

Indlæg af crazy seahorse »

Til sps bruger jeg Easy reef plankton (og hvad der nu ellers er i.) Det kan kobles på en dosseringsmaskine og dosseres løbende over dagen. Jeg dosserer det nu manuelt.
Når man starter op, så har jeg valgt at starte langsomt op med en mindre dosis og så øge gradvist til den dosis jeg har fundet passende.
Hvis der opstår negative effekter, såsom cyano eller alge udbrud, så stop en eller flere dage. Herefter startes op igen, med en lidt mindre dosis, der så kan øges til den ønskede mængde.
Akvariet skal lige vænnes til, så den øgede belastning kan håndteres. Det er rimelig nemt at se og systemet klarer det selv.
Jeg har for øvrigt bemærket, at afskumningen bliver grønnere, mere algefyldt når jeg bruger Easy reef, så skummeren klarer tilsyneladende evt overskydende plankton.
Jeg dosserer det i returkammeret.

Mine Lps får ikke noget specielt. Kun mine solkoraller får frosne artemia dosseret direkte i hver polyp.


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1468
Tilmeldt: man 10. okt 2005 06:52
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 6950

Re: hjælp 3`denne gang koralfoder

Indlæg af Jerslev »

Takker. Som altid er du grundig i svarene


450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: hjælp 3`denne gang koralfoder

Indlæg af Marco R »

crazy seahorse skrev:Til sps bruger jeg Easy reef plankton (og hvad der nu ellers er i.) Det kan kobles på en dosseringsmaskine og dosseres løbende over dagen. Jeg dosserer det nu manuelt.
Når man starter op, så har jeg valgt at starte langsomt op med en mindre dosis og så øge gradvist til den dosis jeg har fundet passende.
Hvis der opstår negative effekter, såsom cyano eller alge udbrud, så stop en eller flere dage. Herefter startes op igen, med en lidt mindre dosis, der så kan øges til den ønskede mængde.
Akvariet skal lige vænnes til, så den øgede belastning kan håndteres. Det er rimelig nemt at se og systemet klarer det selv.
Jeg har for øvrigt bemærket, at afskumningen bliver grønnere, mere algefyldt når jeg bruger Easy reef, så skummeren klarer tilsyneladende evt overskydende plankton.
Jeg dosserer det i returkammeret.

Mine Lps får ikke noget specielt. Kun mine solkoraller får frosne artemia dosseret direkte i hver polyp.
+1 til Eriks svar :GO

Jeg var selv glad for det, og skal helt sikkert bruge det igen, når jeg starter op :happy:


bmvw
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 704
Tilmeldt: ons 9. feb 2005 16:45
19
Postnummer: 9220 Aalborg Øst
Saltvand siden?: 1990
Geografisk sted: 9220, Aalborg Ø

Re: hjælp 3`denne gang koralfoder

Indlæg af bmvw »

Hvis du er træt af, ligesom mig, at have 15 bøtter til at stå på hylden med diverse mirakelvand så brug MinS fra FaunaMarin.
Absolut bedste all round koralfoder jeg nogensinde har prøvet. Jeg har kørt med det i 3 år nu og det spiller bare, alt trives og er glad. Og næringen er meget nemmere at styre i forhold til feks Reef roids hvilket giver nogle ret store udsving i nærings værdierne.

Mvh Sonny


Endelig med vand i stuen.... igen... igen. Og snart igen... Og så lige en gang til...
Besvar

Tilbage til "Koraller generelt"