"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Skiver og lædderkoraller mistrives

Forum for snak om alle typer koraller.
Besvar
Brugeravatar
røntved
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1750
Tilmeldt: søn 26. nov 2006 23:22
17
Postnummer: 9320 Hjallerup
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: Klokkerholm-Hjallerup
Kontakt:

Skiver og lædderkoraller mistrives

Indlæg af røntved »

Da jeg kom hjem i går, var mine skiver meget små og har delvis sluppet stenene. Mine lædderkoraller ligger ned. Og mine zenia er ca 2 mm høje, i stefet for de 10 cm de plejer at væreSkiftede 75 l vand ( akvarie 240l . Ingen sump). I dag ser det lidt værre ud. Fiskene stortrives. Værdier ser rimmelige ud. Salt 1.023 ,nitrit 0 nitrat 10, ph 8,1. Mg 1350, kalcium 450, kh 12.8 , phosphat 0,03. Hvad er det jeg overser


http://www.mittlapp.dk


Live your life in a way that when your feet hit the floor in the morning, the Devil says, "Shit, he's awake.."
madsjeppe01
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 215
Tilmeldt: fre 17. aug 2018 20:00
5
Postnummer: 4760 Vordingborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Skiver og lædderkoraller mistrives

Indlæg af madsjeppe01 »

dit vand er nærmest brakvand.. få den op på 1.025-26, og få KH ned. Min egen KH er på 8,5.


Brugeravatar
røntved
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1750
Tilmeldt: søn 26. nov 2006 23:22
17
Postnummer: 9320 Hjallerup
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: Klokkerholm-Hjallerup
Kontakt:

Re: Skiver og lædderkoraller mistrives

Indlæg af røntved »

har lige lavet saltvand til vandpåfyldningen, den tilsætter ca 4 l pr. dag. Den ene pumpe til balling er slukket indtil jeg er nede med kh.


http://www.mittlapp.dk


Live your life in a way that when your feet hit the floor in the morning, the Devil says, "Shit, he's awake.."
NMorell
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 105
Tilmeldt: tors 23. jan 2020 21:59
4
Postnummer: 8464 Galten
Saltvand siden?: 2020

Re: Skiver og lædderkoraller mistrives

Indlæg af NMorell »

Måske du skulle prøve at køre med noget aktivt kul? Jeg har ingen erfaring med læderkoraler, men har læst at de kan være ret aggressive og frigive giftstoffer i vandet. Ellers ville jeg overveje at få lavet en ICP test, måske vandet er blevet forurenet af nogle metaller eller lign.


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Skiver og lædderkoraller mistrives

Indlæg af Carsten »

madsjeppe01 skrev:dit vand er nærmest brakvand.. få den op på 1.025-26, og få KH ned. Min egen KH er på 8,5.
Det vist lidt af en tilsnigelse at påstå at det næsten er brakvand. Tidligere sigtede man efter 1,023, når vandet blev blandet. Og nu er saltindholdet næppe landet der iløbet af få timer. Så korallerne burde have vænnet sig til det.
Men er det sket et pludseligt fald i saltholdigheden, så er det noget helt andet. Men så burde der være brugt store mængder vand for at få det til at droppe


SamuelChristensen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 344
Tilmeldt: man 20. mar 2017 15:39
7
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2017

Re: Skiver og lædderkoraller mistrives

Indlæg af SamuelChristensen »

Mit blødkoralsakvarie oplever noget lignende når det er blevet for beskidt og nitraten er højere end testsættet tillader. Især den med krympede xenia genkender jeg. Det plejer at hjælpe at med grundig hovedrengøring og stort vandskifte. Hvad tester du nitrat med?


Tropic Marins danske repræsentant.
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Skiver og lædderkoraller mistrives

Indlæg af charlie saltvand »

Hvad er temperaturen ???


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
røntved
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1750
Tilmeldt: søn 26. nov 2006 23:22
17
Postnummer: 9320 Hjallerup
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: Klokkerholm-Hjallerup
Kontakt:

Re: Skiver og lædderkoraller mistrives

Indlæg af røntved »

Alle test er salifert. Temp er 25 grader. Tror jeg har fundet synderen. Der skulle 4 hele sprøjter til for at farven skiftede til pink på kh.en test måling i en spand nylavet saltvand viste 10 . Begge test er lavet 2 gange , med nyindkøbt testsæt og med ens resultat. Bøtten med testvæske 1 var revnet i prop , kassetet og ny er købt. Så min kh er ikke bare lidt høj, men sindsyg høj. Jeg er ved at lave 100 l vand som skiftes i morgen. Kan jeg gøre andet....


http://www.mittlapp.dk


Live your life in a way that when your feet hit the floor in the morning, the Devil says, "Shit, he's awake.."
Brugeravatar
røntved
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1750
Tilmeldt: søn 26. nov 2006 23:22
17
Postnummer: 9320 Hjallerup
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: Klokkerholm-Hjallerup
Kontakt:

Re: Skiver og lædderkoraller mistrives

Indlæg af røntved »

jeg har skiftet 70 l vand hver 3. dag . balling er slukket. Kh er stadig helt tosset men ny skal der "kun" 2 sprøjter til at skifte farve. calcium er på 300. Skal til at flytte akvariet pga gulvskift, så overvejer at skifte alt vandet samtidig. fiskene stortrives stadig, men jeg har micro koraller.


http://www.mittlapp.dk


Live your life in a way that when your feet hit the floor in the morning, the Devil says, "Shit, he's awake.."
sydsjælland
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 334
Tilmeldt: ons 9. feb 2011 14:38
13
Postnummer: 4760 Vordingborg
Saltvand siden?: 2010

Re: Skiver og lædderkoraller mistrives

Indlæg af sydsjælland »

Bland helt nyt vand i en spand/ murerbalje / andet akvarie og så få korallerne der over med en cirkulationspumpe, så skal de nok komme sig.
Har prøvet lignende situation - der skiftede jeg stort set alt vandet i en fart og det gik godt
blødkoraller og saltindhold 1023- eller 1025 - ingen betydning - men 1027 syntes jeg ikke zoa kan lide. temp 23-26grader : ingen betydning overlever de også fint og dine værdier tænker jeg heller ikke er problemet - kh på 10-12 har heller ikke fået blødkoraller til at kradse af her - men er din kh over 14 så begynder de sku ikke at kunne li det.
Aktivt kul koster ikke noget at have lidt af i og så enten 80-90% vandskift eller nyt vand til korallerne i anden balje :-)


Besvar

Tilbage til "Koraller generelt"