"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

torch koral død ?

Forum for snak om alle typer koraller.
Besvar
Brugeravatar
Nhussmann
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 20
Tilmeldt: ons 23. okt 2019 11:26
4
Postnummer: 4623 Lille Skensved
Saltvand siden?: 2019
Geografisk sted: Lille skensved

torch koral død ?

Indlæg af Nhussmann »

lidt undren.

I december 2019 købt jeg en Torch som siden hen har udviklet sig gansk godt og blev ca. 2-3 gang større og syntes selv det var den koral som har klaret sig "bedst" siden jeg startede min tank ( ca 10 mdr nu.)

mandag aften så alt fint ud, men da jeg så ind i tanken om formiddagen dagen efter, var det lidt af en chok. Min Torch var mere eller mindre "væk". Alle "fange" armene var væk og der ser ud til at det kun er skellettet der er tilbage på begge hoveder.

På billerene kan I se hvor dan den så ud både før og efter. Alle fisk og alle andre koraller se fine ud og ser ikke ud til nogen form for forandring.


Jeg har med vilje lade min tank "være" i snart 3 mdr, ud over normal vedligeholdelse og har i den periode kun kommet 1 koral i ( 1 mdr siden). Alle værdier ser uforandret ud i de 3 mdr.

Er der nogen der kan kommer med en forklaring hvordan den kan dø på den måde fra den ene dag til den anden ! (inden for 12 timer).
Vedhæftede filer
IMG_0463.JPG
before_2.JPG
before_2.JPG (31.3 KiB) Vist 1613 gange
before_1.JPG


Gino
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 2915
Tilmeldt: søn 10. maj 2009 23:15
14
Postnummer: 5210 Odense NV

Re: torch koral død ?

Indlæg af Gino »

Ligner det ikke brown jelly?


Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: torch koral død ?

Indlæg af Carsten »

Gino skrev:Ligner det ikke brown jelly?
Også min tanke!


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: torch koral død ?

Indlæg af Carsten »

Kan også se at du skal finde ud af at komme af med de glasroser som du har fået ind


charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: torch koral død ?

Indlæg af charlie saltvand »

Det er som de andre siger “Brown jelly disease” prøv at google det. Der er vidst endnu ikke en god forklaring på “hvorfor det kommer” men det er smitsomt, så hvis man har flere torch ell lignende koraller i baljen så er mit råd at man får fx en frysepose ned over den angrebne koral og så får den UD af baljen UDEN at det brune slim og-eller opløste koral spreder sig.

Æv, synd for dig.


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Nhussmann
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 20
Tilmeldt: ons 23. okt 2019 11:26
4
Postnummer: 4623 Lille Skensved
Saltvand siden?: 2019
Geografisk sted: Lille skensved

Re: torch koral død ?

Indlæg af Nhussmann »

tak for svarende. Det var rart at få et retning hvad det var. glasroserne kæmper jeg stadigvæk med :-)


Brugeravatar
Nhussmann
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 20
Tilmeldt: ons 23. okt 2019 11:26
4
Postnummer: 4623 Lille Skensved
Saltvand siden?: 2019
Geografisk sted: Lille skensved

Re: torch koral død ?

Indlæg af Nhussmann »

Tror godt jeg kan konstatere at det er"brown jelly disease". fandt det i dag på min musling i lange tråde. og som der står på nettet lugter det som "rådden tang" når man tager det op. Muslingen bleve taget op via en pose, forsigtig og renset i en anden skål med saltvand, DIP i freskvand, 30 sek i brintovilte 10% og så vaske den igen og sat tilbage da jeg ikke kunne se eller finde mere på den, nu må jeg håbe den overlever.
Problemet er at det ikke rigtig er nogen metode til at komme det til livs. Det bedste metoder jeg kan finde er at DIP i Brintoverilte 10% (peroxide 10%) eller jod (iodine), men ingen garanti. :(


Dan89
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 385
Tilmeldt: søn 4. aug 2019 13:53
4
Postnummer: 3200 Helsinge
Saltvand siden?: 2018
Geografisk sted: Helsinge

Re: torch koral død ?

Indlæg af Dan89 »

Jeg læste om en der skrev man skulle bruge cemiclean.. Kan ikke på nuværende tidspunkt komme med en dybere forklaring men måske værd at læse videre på.. Har lige hurtigt Googlet det og også nogen der skriver de har læst det.. Må søge videre når jeg er færdig med min eksamen :)


Brugeravatar
Nhussmann
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 20
Tilmeldt: ons 23. okt 2019 11:26
4
Postnummer: 4623 Lille Skensved
Saltvand siden?: 2019
Geografisk sted: Lille skensved

Re: torch koral død ?

Indlæg af Nhussmann »

Tak for hintet Dan

De koraller jeg købte af dig har overlevet, da de stod i den anden ende af tanken

Det ser ud som om at det "kun" var i den en ende af tanken det gik ud over, men desværre røg der 7 koraller i alt. Men ser ud til at min brintoverilte DIP" har virket på de andre i nærhed. Jeg kan i hverfald ikke se andre lige p.t. der er angrebet. så 7-9-13.


Besvar

Tilbage til "Koraller generelt"