"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Nye sps'er dør

Forum for snak om alle typer koraller.
Besvar
soulflame
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 554
Tilmeldt: fre 28. dec 2012 13:15
11
Postnummer: 5492 Vissenbjerg
Saltvand siden?: 2013

Nye sps'er dør

Indlæg af soulflame »

Hej Gutter

Håber nogen kan hjælpe mig med at kaste lys over et problem jeg har fået.

Mit akvarie har kørt i 5 mdr nu og har masser af kalkalger som gror i baljen og mine vandværdier synes jeg er lige i skabet :

NH3:0
Nitriter:0
Nitrat: 2,5
Phosphate: 0.00
Calcium:500
Magnesium:1500
Alk: 8.0
Salinity: 1.026
Temp: 26
PH: 8.3

Ved godt at min calcium og magnesium er for høje men dette skyldes jeg har brugt red sea coral pro salt og de er høje i dette salt, er gået over til Aqua Forrest reef salt for 3 uger siden.

Nu kommer min undren jeg købte igår lidt forskellige nemme sps'er (montipora og Bali Slimer) placerede dem i min balje og nu i dag ca 24 Timer efter har alle de nye koraller mistet næsten alt deres væv... Sikke et træls syn at få :-(
Har andre ting i som ikke har mistet væv bla stylophora milka, zoa'er, bobbel tip anemone,hammer coral osv
Min balje er et red sea reefer 130 med en radion xr30 G4 kører med intensiv 50 % er det for meget evt og kan det få en koral til at smide alt væv på under 24 timer?
Har dog også synes at de andre koraller er lidt blege.
Håber i kan kaste lys over det.
Fortsat god dag


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Nye sps'er dør

Indlæg af Carsten »

Det tror jeg ikke at nogen kan give et 100& korrekt svar på.
Men en ting er sikkert, nye fragmenter, altså fragmenter som lige knækkes af og sælges, er MEGET mere følsomme end nogle som knækkes af og monteres, og for lov til at stå en måneds tid.


charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Nye sps'er dør

Indlæg af charlie saltvand »

Jeg vil tro dit næringsniveau (fosfaten)er for lavt ift din kh og din lysmængde.

I “gamle dage” kæmpede vi med at få næringen ned og rigtigt mange baljer kørt med 5 i No3 og en Po4 mellem 0.1 og 0.03.... “man var glad” hvis man kunne holde så fine værdier og dengang var set point for kh “mindst” 8.00

Så, MIN hypotese er at du har for lidt næring/for meget lys, set ift. De 3 hellige.

Dertil, som Carsten skriver, så er en “ny knækket” gren, mere sart, end en frag der har fået fat og vækster lidt, ISÆR, hvis den balje den kommer fra har andre værdier end din egen. Fx, mere/mindre, lys/næring/kh/cal/mag/temp/saltindhold osv osv.

Edit og ekstra tilføjelse. Hvordan m transporten? Lå de LÆNGE i en lillebitte pose? Blev de for kolde/varme osv osv....?


Øv for dig, op på hesten igen :-)


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
soulflame
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 554
Tilmeldt: fre 28. dec 2012 13:15
11
Postnummer: 5492 Vissenbjerg
Saltvand siden?: 2013

Re: Nye sps'er dør

Indlæg af soulflame »

De var i poser ja men kun i ca 5 min da jeg bor tæt på.
Ok er bare lidt nervøs for at få phosphaten op da jeg havde ph3 på 0.04 fik jeg lidt brun alger..
Hvordan kan jeg hæve den evt


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Nye sps'er dør

Indlæg af Carsten »

Blot håndteringen af fragmenterne, kan få dem til at smide vævet. Hvis ham der lavede dem eller dig selv, har haft et eller andet på fingrene, kan være nok til at de dør.


Besvar

Tilbage til "Koraller generelt"