"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Koraller dør en efter en - mistænker iod

Forum for snak om alle typer koraller.
Besvar
Mortenbruun
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 199
Tilmeldt: fre 3. jan 2014 16:52
10
Postnummer: 3480 Fredensborg
Saltvand siden?: 2013

Koraller dør en efter en - mistænker iod

Indlæg af Mortenbruun »

Hej

Jeg har bruge for råd, for mine koraller bliver ved med at dø :G
Kan iod-skader vise sig efter flere uger ?

Historie:
Juni 2018 flyttede jeg sten, vand, fisk og koraller til nuværende setup, et Reefer 750.
Jeg har doseret redsea A,B,C og D flasker siden august.
Refugiet med Chaeto blev ved med at gro til med brune alger, så jeg nedlagde det og prøver nu med en alge reaktor.
Jeg tænker det er her det gik galt ...
Jeg brugte en spandpumpe til at rense refugiet for brune alger, og resten af sumpen for bundfald mv.
Det tog over en time hvor pumpen stod og kørte, og måske alger mv. har udskilt iod der så er returneret tilbage i sumpen.
2 dage efter døde en lille gren på en Monti, dagen efter lidt af en Pocillopora, dagen efter var halvdelen dø og så 90%.
2 store blødkoraller lignede noget der var dyppet i syre, men de er kommet sig.
Jeg målte diverse og iod viste 0,09.
Dosering blev straks stoppet og jeg skiftede 250 liter vand (5 dage efter refugiet blev nedlagt)
iod kom ned på 0,06 (pt 0,03) og jeg troede ulykken var stoppet, men for en uge siden døde en lilla/blå agropora over natten, og for tre dage siden døde en lille gren på en grøn australsk birdnest koral, kender ikke navnet, og nu er 80% dødt.

Frygter det fortsætter !!
Kan der være side effekter ved det alt for høje iod nivaue ?

Info:
der er ca 650 liter vand på systmet, mange fisk og blandede koraller (cuc: snegle og eremitter + et svin)
cirkulation: 2x ecotech mp40
lys: led/t5 hybrid (11 timer)
temp: 25,3
salinitet: 1024
ph: 8,2
kh: 10,3 (salifert)
ca: 415 (salifert)
mg: 1560 (der er steget fra 1460 ...) (redsea)
i2: 0,03 (redsea)
po4: < 0,024 (elos)
p: < 0,008 (elos)
fe: 0 -> 0,05 (redsea)

Lidt billeder (i omvendt rækkefølge):
Vedhæftede filer
IMG_1046.JPG
IMG_1032.JPG
IMG_1024.JPG
IMG_1018.JPG
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Koraller dør en efter en - mistænker iod

Indlæg af Carsten »

Har ikke noget bud på hvorfor de dør, men jod, er en meget flygtig ting, og meget svært at mål korrekt på.
Men tror nu ikke det er joden der er grunden. Så ville korallerne nok dø jævnt og ikke fra en ende af.
Og skulle algerne have udskilt jod, ville de nok også have sendt fosfat tilbage i systemet.
Seriatopora er meget sart med hensyn til cirkulation, Når korallen bliver for stor og tæt, så er den extrem sart overfor RTN. Og det skulle ikke undre mig om Pocilliopora har det på samme måde.
Besvar

Tilbage til "Koraller generelt"